Ektozon

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tropfrog
    Användare
    • July 2003
    • 1840

En varning dock:
    Fiskarna klarar hastigt ökade salthalter mycket bättre än hastigt sänkta. Om du har använt salt sedan innan kan fiskarna bli sjuka enbart av den stressen som minskad salthalt ger. Därför är det av yttersta vikt att man väljer av dom sakta.

Det är just denna intolerans mot hastigt sänkta salthalter som har fått folk att tro att salt är bra. "salta annars blir dom sjuka", har man hört så många gånger, men det bygger på grova generaliseringar.
    MVH
    Magnus

Kommentar

• Mattiz
      Användare
      • February 2005
      • 108

Tack då ska jag försiktigt börja sänka intaget salt vid vatten byten... men konstigt då att vissa affärer säger att man måste ha i salt... kan mycket väl tänka mig att det du säger ar sant men det är ju så med allt att gör man stora förändringar snabbt så säger det sig själv att det är inte bra... det är ju som om vi skulle hälla i oss 1l sprit på 15min det är inte heller bra

Den som har flest prylar när han dör... Dör ändå...

Kommentar

• tropfrog
        Användare
        • July 2003
        • 1840

citat:men konstigt då att vissa affärer säger att man måste ha i salt...
        Det finns ju vanliga akvarister som tycker att man skall ha salt i karet. Givetvis finns det då också handlare som tycker så. Dom riktigt duktiga inom denna hobbyn jobbar inte i akvariebutiker.

Sen att man kan tjäna stora pengar på ektosaltet är ingen dålig anledning att rekomendera det.
        MVH
        Magnus

Kommentar

• Mattiz
          Användare
          • February 2005
          • 108

Håller helt och fullt med...

Kommentar

• Buckshot
            Användare
            • April 2002
            • 244

Jag ser ingen anledning att använda ektozon lr salt, möjligen vid behandling av sjukdomar?
            Inte till Tanganyika och Malawi iaf.
            Jag experimenterade för ett antal år sen med att försöka få likadant vatten som Tanganyikasjön och hade i bikarbonat,salt,magnesium och kalium (tror jag det var) men det var nog helt onödigt.
            Jag märkte ingen skillnad på detta vattnet och vanligt kranvatten(dödlighet, sjukdomar mm.)
            Det enda jag använder nu är bikarbonat men man kanske kunde skippa det med.
            Jag använder inte ens vattenberedningsmedel men det kan ju vara bra om man har problem med det lokala vattnet.
            Lilla Malawisjön fanns i mitt vardagsrum 235*100*65

Kommentar

• Mattiz
              Användare
              • February 2005
              • 108

Nu har jag discus sen 1år tillbaks och bor i Malmö och vad jag hört så ska vi ha mycket bra "discus vatten" men jag har i aquasafe för säkerhetsskull men ska kanske även börja testa att skära ner på det?...
              Men är det verkligen bra att bara hälla i kallt kran vatten direkt i karet?

Jag kanske är i helt fel forum men discus är jue en ciklid

Kommentar

• Zaphi
                NCS Medlem
                • July 2002
                • 5395

1dl ektozon per 100 liter? Det skulle kosta mig cirka 300kr cirka per vattenbyte. Stället använder jag grovsalt, då kostar det mig cirka 13kr ...

Jag vet faktiskt inte om ektozon funkar bättre än vanligt salt, men en sak är klar, jag har mycket få, om inga, problem med svamp och parasiter... (Nu kommer jag la få det bara för jag säger så...) [V]
                www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

Kommentar

• tropfrog
                  Användare
                  • July 2003
                  • 1840

citat:Nu kommer jag la få det bara för jag säger så...)
                  Om man ropar i skogen får man svar .

citat: Stället använder jag grovsalt, då kostar det mig cirka 13kr ...

Jag vet faktiskt inte om ektozon funkar bättre än vanligt salt, men en sak är klar, jag har mycket få, om inga, problem med svamp och parasiter...
                  Du säger det som om det skulle vara ett bevis. Har du sett tråden på zoopet om nattavstängda filter? Det enda argumentet som framfördes för att stänga av filtret nattetid var: "jag har gjort så i 20 år och det har fungerat fint". Jag tycker inte såna argument är relevanta.

Jag är övertygad om att du har friska fiskar efterssom du bryr dig om deras välmående. Du byter regelbundet vatten, ger dom varierande kost och har tillräckligt stora filter. Om fiskar ges goda förutsättningar blir dom sällan (om inte aldrig) sjuka. Detta oavsett om du tillsätter salt eller inte.

Jag använder inte salt och har inte heller några som helst problem med varesig parasiter eller svamp. Men skulle jag använda mig av det som argument så skulle jag snabbt bli överkörd.

Har man däremot fisk som normalt lever i vatten med högre salthalt än det vi har i kranvattnet så får dom ofta parasiter och framförallt svamp om man inte tillsätter salt. Men då handlar det ju om att nå fiskarnas naturliga salthalt. För diskus som tråden handlar om så skulle det krävas det motsatta, dvs minska salthalten.
                  MVH
                  Magnus

Kommentar

• discusred
                    Användare
                    • June 2004
                    • 851

citat:Ursprungligen skickat av Mattiz

Nu har jag discus sen 1år tillbaks och bor i Malmö och vad jag hört så ska vi ha mycket bra "discus vatten" men jag har i aquasafe för säkerhetsskull men ska kanske även börja testa att skära ner på det?...
                    Men är det verkligen bra att bara hälla i kallt kran vatten direkt i karet?

Jag kanske är i helt fel forum men discus är jue en ciklid

Har Malmö och Helsingborg samma vatten?, så ser jag inga problem att köra utan tillsatser i vattnet. Känner många som har odlat discus i HBG utan något extra i vattnet. Även vildfångad går hur bra odla utan tillsatser.

Men vetefan nu hur vattnet är i HBG efter Kemira läckan, vågar man vattenbyte

Kommentar

• mpimbwe
                      Användare
                      • December 2004
                      • 170

Om jag inte är helt ute och cyklar är det lite salt i malawisjöns vatten och därför så skall/bör man hälla i salt för att efterlikna fiskarnas naturliga miljö. Kan inte svära på detta men minns mig ha läst mig till detta när jag själv vägde mellan - salt, eller inte salt.

Rätta mig om jag har fel...
                      /Andreas (Karlstad)

Under uppbyggnad:
                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=353092

(1000L, 840L, 2*720L, 2*540L, 3*375L, 240L, 3*222L, 2*200L, 9*180L, 2*105L, 9*54L)

Kommentar

• Zaphi
                        NCS Medlem
                        • July 2002
                        • 5395

Mpimbwe, du har rätt, men det är otroligt lite salt, runt 1tsk per 100 liter har jag för mig.

Kommentar

• Zaphi
                          NCS Medlem
                          • July 2002
                          • 5395

citat:Ursprungligen skickat av Zaphi

Stället använder jag grovsalt, då kostar det mig cirka 13kr ...

Jag vet faktiskt inte om ektozon funkar bättre än vanligt salt, men en sak är klar, jag har mycket få, om inga, problem med svamp och parasiter...
                          citat:Ursprungligen skickat av tropfrog
                          "jag har gjort så i 20 år och det har fungerat fint". Jag tycker inte såna argument är relevanta.
                          Jag håller med dig i nästan allt du säger. Jag anser dock att det är genom att kombinera respekterad vetenskap, andras och egna erfarenheter man blir en duktig akvarist.

Genom att säga att jag inte haft problem och förklara hur jag gör är ger jag folk chansen att få min syn på saken. Om någon använder det som en liten vägvisare när de själva försöker hitta sin egna lösning så är det väl bra?

Att alltid redovisa konkreta fakta på forumet är inte så lätt.

Kommentar

• tropfrog
                            Användare
                            • July 2003
                            • 1840

OKI, då kör vi på detZaphi och konsensus råder.

Jag använder inte salt och du gör det. Ingen av oss har problem med parasiter eller svamp. Sen får folk helt enkelt bilda sig en egen uppfattning om saltets vara eller icke vara utifrån det.

Det enda som är vetenskapligt fakta i denna tråden är väl det att fiskar vänjer sig mycket lättare vid höjd salthalt än till låg. Själv hade jag mycket lättare att börja röka än att sluta, paraleller?

Kanske man skulle lansera nikotin som stressprotektor och stoppa på små svindyra flaskor. "Jag försökte att ta bort det, men fiskarna såg mycket värre ut då så jag tänker aldrig mer sluta med det"
                            MVH
                            Magnus

Kommentar

• Zaphi
                              NCS Medlem
                              • July 2002
                              • 5395

Det är inget nytt att vissa använder salt och att vissa inte gör det. Så läget har lixom inte förändrats så mycket. Så mycket som vi tjötat om salt på detta forum borde alla som vill kunna bilda sig en egen uppfattning genom att bara söka på salt, ektozon, jod, konduktivitet eller microsiemens. Relativt vetenskapliga förklaringar finns för den som vill läsa det också.

Jag håller med om att det ultimata hade varit att inte ha salt i, eller rättare sagt ha exakt den rätta salt och mineralmängden. För mig har det dock inte varit lika lyckat, vad nu än vetenskapen säger.

Kommentar

• tropfrog
                                Användare
                                • July 2003
                                • 1840

Problematiken ligger i avvänjningen, precis som för en rökare, därav liknelsen.
                                MVH
                                Magnus

Kommentar

Arbetssätt...