If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Har haft en del olika fiskar och växter. Senaste året har jag dock haft ett problem. Många av mina växter blir bleka. Dom växer bra men blir bleka/klena. Någon som har en idé vad det kan bero på?
Lite ljus. Detta är den huvudsakliga orsaken till bleka växter. De låter som att du har haft ditt akvarium en längre tid. Somliga rekommenderar att man byter sina lysrör varje år för att bibehålla bästa möjliga ljus. Till skillnad från en glödlampa så går inte lysröret sönder tvärt utan mattas med tiden därav bör de bytas ut med ”lagom” mellanrum. Jag själv byter vartannat år beroende på rampens brinntid oftast ca 8-10 timmar /dag. Komihåg att rengöra täckglasen. Bara lite avlagringar på glasen reducerar ljusmängden avsevärt.
Lite näring. Vad som gör växterna gröna är Klorofyll. För att billda klorofyll behöver växterna näring en mängd mineraler och vissa viktiga spårämnen. I sjö-vatten (jfr akvarium) är de oftast fosfor som hindrar växternas tillväxt, medan kväve i havet. Dock bör du eftersom du säger att växterna växer bra ha en tillfredsställande mängd av dessa näringsämnen. Fosfor tillförs i tillfredställande mängd med den mat du ger dina fiskar. Kväve är en av huvudingredienserna i klorofyll, dock så är kvävehalten inget man påverkar så lätt i akvariet då den naturliga bakteriefloran man brukar ha i akvariet reglerar detta.
Hög nitrathalt. Detta orsakas av för liten filterkapacitet samt över-matning och för få eller för täta vattenbyten. För att växterna ska växa måste de förkomma en viss del nitrater i vattnet men. För hög nitrathalt däremot hämmar växternas tillväxt smat kan vara skadligt för dina fiskar.
Fel temperatur. Detta är inte vidare troligt om du har akvarieväxter och vanliga fiskar. För att komma utanför temperaturintervallet för dina akvarieväxter så måste du höja temeraturen mycket kraftigt vilket medför fiskdöd.
Brist på CO2. Inte vidare troligt om du inte har en massa växter och väldigt få fiskar.
Om jag var du skulle jag se över mina lysrör, kanske skaffa ett Grolux-rör (växtlysrör). Vänta ett par veckor. Om inte växterna har blivit grönare så skulle jag ta med ett vattenprov till min akvariehandlare och kolla b.l.a nitrathalten.
Kommentar