Vad äter Oscar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Xander_Drax
    Användare
    • November 2004
    • 27

    Vad äter Oscar?

    Jag lade i en bit gurka till mina påfågelciklider vilket dom verkade uppskatta stort.

    Det jag brukar mata dom med är torrfoder i form av små kulor, vilka dom äter stillsamt.

    Med en lite större sak som gurkbiten då blev det fart på dom. Det var m.a.o mycket roligare att mata dom med gurkbiten.

    Vad annat kan man ge dom som dom är fötjusta i.
  • Daniel Odell
    Användare
    • January 2003
    • 2437

    #2
    räkor, fiskbitar, småfisk, räkmix, större pellets, oxhjärta, mygglarver, mysis ..... dom är simmande soptunnor och äter det mesta.
    fish r friend

    Kommentar

    • Leopoldi
      Användare
      • February 2004
      • 1082

      #3
      Vad äter inte Oscar?

      Kommentar

      • Xander_Drax
        Användare
        • November 2004
        • 27

        #4
        He he vad äter dom inte

        Tack för uppräkningen. Då kan jag testa lite annat.

        Kommentar

        • Ingvar
          Användare
          • February 2005
          • 25

          #5
          Jag har fyra stycken. Dom har fått allt möjligt. men jag är lite betänksam. för dom äter vad som helst som kommer ner i káret. jag skule villja veta om det är OK att ge dom räkor "frysta 29.90 kg.

          Kommentar

          • Orppo
            Användare
            • September 2004
            • 518

            #6
            testa att ge dom syrsor,smasssskens.

            dom rapar insektsben efteråt.

            Kommentar

            • Juno
              Användare
              • July 2003
              • 21

              #7
              Mask är en annan "maträtt" som får dem att gå igång på.
              Juno

              Kommentar

              • Clabbe
                Användare
                • January 2005
                • 48

                #8
                Medans vi ändå pratar oscar ska jag passa på att ställa en fråga.
                Hur stort ska en Oskar ha för att trivas och växa bra?

                Kommentar

                • Pjotr
                  Användare
                  • April 2002
                  • 129

                  #9
                  Mitt enda överlevande 4cm Oskar-yngel har jag går i ett 250! den växer bra där iaf, Stora Oskar har jag i ett 720, bra med 2m simyta.

                  Mina äter också allt, även köttbullar, det får de på julafton.
                  mvh Pjotr

                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=130722
                  http://www.cardomain.com/ride/690250

                  Kommentar

                  • MickeA
                    Användare
                    • June 2003
                    • 456

                    #10
                    Jag lyckades en gång med att lura en kompis att hjälpa mig sätta ned en växt som flutit upp. Mitt i mina oscars lekrevir tyckte jag verkade bra. [] Det slutade i en del blodutgjutelse, så jag kan intyga att dom äter människor också

                    Kommentar

                    • Redbullen
                      Användare
                      • February 2005
                      • 734

                      #11
                      citat:Ursprungligen skickat av MickeA

                      Jag lyckades en gång med att lura en kompis att hjälpa mig sätta ned en växt som flutit upp. Mitt i mina oscars lekrevir tyckte jag verkade bra. [] Det slutade i en del blodutgjutelse, så jag kan intyga att dom äter människor också
                      Haha känner igen det där.
                      Har själv två små Påffar.....ca 8cm typ
                      Har fått mej några "pussar" när dom är rikrigt hungriga, blir lika rädd varenda gång, det känns faktist lite när dom suttar till

                      Den första surade ihop när jag fick hem honom, ville inte äta alls...fick tippset att låta bli och mata honom på några dagar.

                      Efter 2 dagar simmade han upp och ner i framkant av karet som en idiot.....testade att slänge ner två normal stora frysta räkor...och vipps...jag fick för första gången se/kännas vid Påfågelciklidens rykte om att vara en simmande soptunna.

                      Han åt allt.....så jag ville experimentera lite, kan upplysa om att makaroner och ris, det är uppskattat till fullo hehe ( Vågade inte testa spagetti, lite jobbigt om spaggetin kom ut bakvägen och ändå stack ut genom munnen hehe )

                      En vecka senare fick jag en Påffe till av en kille i den lokala akvariebutiken....det betedde sej likadant osm min första.

                      Nu när min första är två veckor och den andra är en vecka gammal i mitt kar så är de svinkul att se dom käka.
                      Dom råffar åt sej så mkt deras mun klarara av, simmar iväg till ett ställe en bit i från den andra påffen....spottar ut allting och äter sedan i lugn och ro upp sin mat.

                      Underbara fiskar tycker jag..

                      // Peter
                      http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=810550

                      Kommentar

                      Arbetssätt...