Tänkte eftersom det finns en uppsjö av kunskap och vetande härinne (och jag är lat av mig) att jag skulle ställa frågan här istället för att sitta i timmar på nätet och leta. Kan någon eller några lista vad som kan anses vara "lugna" Mbunas vs "hetsiga". Ett par av de s.k. hetsiga har jag fått reda på via an annan tråd här men det kunde vara kul och se vad folket härinne anser.
Mbunas
Kollaps
X
-
Taggar: Ingen
-
Ok en grov generalisering:
Cyathochromis: Ingen erfarenhet
Cynotilapia: Små tuffingar
Genyochromis: Hetsiga fenbitare
Gephyrochromis: Ingen erfarenhet
Iodotropheus: Lugna
Labeotropheus: Tuffingar
Labidochromis: Lugnaste släktet
Melanochromis: Varierar väldigt mycket mellan olika arter
Metriaclima: Relativt lugna
Petrotilapia: Tuffa hetsporrar
Pseudotropheus: De flesta arterna är relativt tuffa
Tropheops: Relativt tuffa
-
-
Man kan väl se det på olika sätt, typ att labeotropheus är riktiga tuffingar vare sig det är att försvara revir mot andra hanar eller att"jaga" egna honor! Medans Labidochromis som Micke skriver är det lugnaste släktet kan vara det jävligaste mot sina egna honor, tex, hade själv en Hongi hane med två honor som var för "vek" för att skaffa sig ett revir, så han hade ingenting annat att göra än att jaga ihjäl sina honor!!Kommentar
-
citat:Ursprungligen skickat av peppe
Man kan väl se det på olika sätt, typ att labeotropheus är riktiga tuffingar vare sig det är att försvara revir mot andra hanar eller att"jaga" egna honor! Medans Labidochromis som Micke skriver är det lugnaste släktet kan vara det jävligaste mot sina egna honor, tex, hade själv en Hongi hane med två honor som var för "vek" för att skaffa sig ett revir, så han hade ingenting annat att göra än att jaga ihjäl sina honor!!Kommentar
-
Hmm Metriaclima släktet har jag aldrig haft några lugna firrar ifrån alltid en hanne som skall störa friden i hela akvariet.
Tycker knappt det fins någon som är lugn har haft idiot fiskar av alla sorterna vill du ha lugna fiskar skal du nog välja annat än mbunas.1*540L 4*375L 1*345L 2*210L 1*160L 2*98L 2*45L Malawi Tanganika
http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=80712Kommentar
-
Alla arter funkar,om man ger dom rätt förutsättningar,det ligger i mbunas natur att va "hetsiga",detta kan man störa i ett akvarium med olika "knep"...I ett typiskt mbuna kar finns det alltid(ofta) en herre,tar man bort den så kommer det alltid en ny,över "befolka" karet gärna(helst) många av samma art,o var inte rädd för att testa många hanar ihop,sen var noga med jämn stl på fisken.Kommentar
-
citat:Ursprungligen skickat av hutti
Alla arter funkar,om man ger dom rätt förutsättningar,det ligger i mbunas natur att va "hetsiga",detta kan man störa i ett akvarium med olika "knep"...I ett typiskt mbuna kar finns det alltid(ofta) en herre,tar man bort den så kommer det alltid en ny,över "befolka" karet gärna(helst) många av samma art,o var inte rädd för att testa många hanar ihop,sen var noga med jämn stl på fisken.Kommentar
Kommentar