Ps Trop Golden?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • August 2002
    • 10784

    Ps Trop Golden?

    Idag var jag i en zoobutik och fick då se några Labidochromis Caeruleus...iallafall var det vad jag trodde...och VET.

    I butiken kallade de dessa för "Ps Trop Golden"...vart kommer detta namn ifrån och är det överhuvudtaget ett namn alls?

    Jag kan tänka mig Pseudotropheus Tropheops "Golden"...men det var det sannerligen inte i akvariet. Jag tror inte heller att det är en kvarglömma från tidigare arter då jag inte sett att de haft dessa tidigare.

    Anledningen till ämnet är återigen anknyta till zoobutikernas ibland märkligt dåliga koll på ciklidarter och deras riktiga namn.

    Det händer ofta att det är fel namnsatt och dylikt när jag är ut i vanliga zoobutiker. Hur f*n ska folk veta vad de köpt? och hur kan man sprida intresset när inte ens zoobutikerna har intresse nog att hålla koll på vilka ciklider de köpt in (min egen slutsats)...[xx(]
  • Björn
    Användare
    • April 2002
    • 787

    #2
    Jag jobbar själv i en "vanlig zoobutik", men sån tur är så har jag ju ett genuint intresse så våra fiskar har alltid rätt namn =)

    Ett problem är att många grossister inte är uppdaterade på det allra senaste. Hanterar man årligen ett par hundra arter är det kanske inte alltid så lätt. Har man dessutom inte ciklider som specialintresse så blir det nog ännu svårare. Jag menar, hur många här har koll på vilka tetror som bytte namn förra året? =)
    En bidragande faktor kan säkert vara att många arter importeras under utlänska populärnamn, vilka ofta blir direkt översatta till svenska istället för att man tar reda på redan existerande svenska namn. Många namn hänger dessutom kvar från forntiden. Hur många av oss skulle tex kalla en Melanochromis auratus för Turkosciklid?

    Samtidigt så kan jag kolla med om att det är illa att många handlare inte har bättre koll!

    Förövrigt kan jag tillägga att MÅNGA av mina kunder ger blanka fan i vad fiskarna heter eller var dom kommer ifrån, sålänge dom är fina att titta på.
    Är man intresserad så kan man ju alltid fråga. Hjälper inte svaret man får, avstå från köp eller rådfråga kunniga vänner här på ciklid.se tex.

    Mvh
    Björn
    fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR

    Kommentar

    Arbetssätt...