Nytt kar med västafrikaner

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mr.Fish
    Användare
    • May 2004
    • 1403

# Micke: Snygg färgmorph !Var ligger "nange"? Den påminner om
    varianterna från Nigeria. Jag menar ang. mönstret på caudalfenan. Har själv inte sett denna variant förr.
    # Pär.J : Jag skall kolla om jag kan låna en kamera av en polare,så
    kan jag maila dej o -givetvis- andra intresserade.Bor man i Stoh. eller har vägarna förbi, så är det bara att höra av sig !
    #Lasse: Kul,mycket,kul. Jag hoppas att du får lek snart igen; för du vet ju att de står på min önskelista osså
    Jag kan nämna att jag också har en trevlig nyhet. Jag har nämnligen två kullar av Steatocranus. irvini. De största är nu runt 3cm.
    Micke -på tråden- var o fotade dessa för en tid sen. Kanske han kan lägga upp nån bild på sin hemsida?
    Hälsn. Patrik

Kommentar

• Micke
      Användare
      • April 2002
      • 9579

Mr.Fish: Nange ligger i sydligaste delen av Kamerum. Enligt denna artikel av Anton Lamboj ska Nange och Kienke vara olika namn för samma plats:

Lasse: Häftigt med depressum-lek, nu väntar jag med spänning på en artikel...

Jag ska lägga ut bild på dina irvini Patrik.
      Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
      Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• Mr.Fish
        Användare
        • May 2004
        • 1403

Oj, Södra Kamerun..(jag kunde ju ha kollat efter).Hur som helst påminner den mer om morpherna från Nigeria. Caudalfenans mönster
        på tex "bipindi","moliwe","wouri", skiljer sig emot de från Nigeria regionen, som jag tycker "nangen" påminner om. Nu är ju firren från S.Kamerun, men visste det inte innan..

Kommentar

• Mr.Fish
          Användare
          • May 2004
          • 1403

Men, Micke ,den bild du länkade till tidigare i tråden är nog en Nigeria-variant. "nangen" har annat mönster på caudalfenan och är inte lika prickig! Hälsn. Patrik

Kommentar

• Camenius
            NCS Medlem
            • October 2004
            • 233

Micke: ja, jag lovade ju en artikel när de lekt, så en artikel blir det. Slår dig en signal inom kort om detta.

Men.

Det dj-iga är att jag hittade hannen död för en halvtimme sedan. Inga tecken på bråk (depressum-paret har aldrig varit aggressivt mot varandra och knappt heller mot andra fiskar) och inga tecken igår kväll på "hängighet", då jag satt och kikade ganska länge på dem. De har faktisk alltid varit pigga och till synes friska, oavsett vad.

Där fick jag för att jag blev lite "stöddig": Var nämligen väldigt säker på att de skulle leka igen inom kort och gladde mig åt att kunna se yngel växa upp eftersom de nu gick ensamma.

Har ingen aning om vad som kan ha hänt. Honan ser hur pigg ut som helst, men anar att det kan bli svårt att hitta en partner till henne igen. Ska dock försöka få tag i någon/några till.

Första gången jag skrev om paret här på ciklid.se mailade någon av er och bad mig frysa in fisken/paret om någon olycka hände. Detta för att kunna ha dem/den i någon "forskarbank" (på naturhistoriska?). Jag har nu hannen i frysen , så tyvärr är det bara höra av sig, vem det nu var...

/Lasse
            Legitimerad Nortonist.
            "Reality is merely an illusion, although a very persistent one."

Kommentar

• Camenius
              NCS Medlem
              • October 2004
              • 233

Förresten. När jag köpte mitt par fanns det några ytterligare exemplar i butiken. Alltså borde det finnas fler exemplar här i landet.

Någon av er som hört talas om/vet någon som har T depressum?
              MVH
              Lasse
              (F-n vad hårt man tydligen kan ta att en liten firre dött. F-n.)
              Legitimerad Nortonist.

Kommentar

• Mr.Fish
                Användare
                • May 2004
                • 1403

Trist,...Du kan ge den till mej nästa gång du är i stan. Jag har omdanat i lokalen rejält sedan du sist var på besök, bla. sköter jag inte lokalen själv längre. En av de som har egna burkar i lokalen är Jon Ready. Han är -fisk-Doktor på Naturhistoriska-Museumet.Jag ser till att han finner "rätt adress" åt firren! -Jag beklagar sorgen..
                Var kan man få tag på depressum??? -Mr.Fish-

Kommentar

• Camenius
                  NCS Medlem
                  • October 2004
                  • 233

Låter bra. Ringer dig i helgen, tror jag har ditt nummer sparat.

Jag köpte mitt par hos A-leasing. En av killarna där sa att de enbart haft dem en enda gång. De är ju knappast storsäljare direkt, men man kan ju hoppas...

Vi hörs!
                  Lasse
                  Legitimerad Nortonist.

Kommentar

• Micke
                    Användare
                    • April 2002
                    • 9579

En ny bild på min Pelvicachromis taeniatus hane. Tyvärr fick honan för sig att det var dags att leka när jag var på styrelsemöte härom helgen, så nu har han inte så mycket fenor kvar.

Kommentar

• Micke
                      Användare
                      • April 2002
                      • 9579

...och här är den "elaka" honan".

Kommentar

• wofflan
                        NCS Medlem
                        • September 2003
                        • 660

var det första leken?
                        väldigt snygga är de, gillar speciellt det gula vid munnen
                        Mvh Fredrik

Kommentar

• Micke
                          Användare
                          • April 2002
                          • 9579

Ja det var första lekförsöket, tyvärr var väl inte hanen riktigt mogen för lek än så han fick en hel del stryk.

Kommentar

• Micke
                            Användare
                            • April 2002
                            • 9579

Ursprungligen postat av Mr.Fish
                            Jag kan nämna att jag också har en trevlig nyhet. Jag har nämnligen två kullar av Steatocranus. irvini. De största är nu runt 3cm.
                            Micke -på tråden- var o fotade dessa för en tid sen. Kanske han kan lägga upp nån bild på sin hemsida?
                            Jag lägger upp den här istället.

Kommentar

• Mr.Fish
                              Användare
                              • May 2004
                              • 1403

Jävligt häftiga firrar på bilden Micke, var får man tag sånna... []
                              Här är en P.taeniatus "moliwe" från lokalen, äntligen uppladdad med "god väns hjälp"

Kommentar

• Micke
                                Användare
                                • April 2002
                                • 9579

Patrik: Är det också "moliwe"?

Kommentar

Arbetssätt...