Nytt kar med västafrikaner

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Camenius
    NCS Medlem
    • October 2004
    • 233

Bara ett kort glädjemeddelande om att...

...jag har fått yngel av mina Telegogramma depressum (VF)!!! Det tog dem lite tid, men nu så.

Sysslar mest med mina motorcyklar för närvarande, så kanske lekte paret eftersom de fått vara helt ifred sedan 3-4 månader.

MVH
    Lasse
    Legitimerad Nortonist.
    "Reality is merely an illusion, although a very persistent one."

Kommentar

• Prayerman
      Användare
      • June 2004
      • 1314

Sitter här och blir alltmer sugen att starta ett västafrika kar. Vet bara inte var jag skall ha det och med vilka pengar jag skall skaffa det. Har ett kar på 600 liter och det hade varit hur coolt som helst och körd västafrika i det. Men jag är lite för kär i mina Malawisar för att göra mig av med dem.

Hade "Nigeria red" för lite mer än ett år sedan och måste hålla med om att den är svinsnygg. Någon skrev om den i början av denna tråd! Risken finns att man vill ha den som utgångspunkt den dag jag kan göra igång ett sådant kar igen.
      Tomas Wallengren
      http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

Kommentar

• PatrikMalmo
        Användare
        • May 2005
        • 4642

Prayerman,
        och då är "Nigeria red" bara en blek kopia av vissa andra varianter... *s*

Hilsen,

P
        Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• Camenius
          NCS Medlem
          • October 2004
          • 233

"Blek kopia" av red Nigeria? Tillåt mig tvivla eftersom jag håller R N väldigt högt.
          Vilka varianter kan du tipsa om?
          Legitimerad Nortonist.

Kommentar

• PatrikMalmo
            Användare
            • May 2005
            • 4642

Personligen tycker jag "Moliwe" slår "Nigeria Red" med hästlängder. Men jag är helt enig i att N R är attans vacker. "Nange" är jag också himla förtjust i, men jag tror generellt den är mer "udda" att gilla. Körde även "Nigeria Green" ett tag, men där får jag böja mig - N R är snäppet snyggare. Smaken är dock som baken - delad. När det gäller "Moliwe" är jag dock beredd att ta en fight!!

Hilsen,

P
            Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• tropfrog
              Användare
              • July 2003
              • 1840

Då vart det klart!!! Sumpen till min barombibiotop är igång, jag har fått tag i nästan alla växterna och är nöjd med inredningen. Under fredagen och lördagen kom dessutom den första leken i karet. Jag har inte läst om det någon annanstans men mina observationer ger att hannar av S.Steinbachi sysslar med att tjuvbefrukta andra pars rom när de leker. I mitt fall är jag helt säker på att den honan som nu tuggar bär på yngel från minst 3 hannar. Hela leken tog mer än 24 timmar efterssom paret ideligen fick avbryta för att jaga bort "sneakers".

Bilder på rubbet kommer så fort jag får en ny dator av försäkringsbolaget, man kan inte ladda ner bilder vid "sidwalk express"
              MVH
              Magnus
              MVH
              Magnus

Kommentar

• Prayerman
                Användare
                • June 2004
                • 1314

Någon har kanske snappat upp detta tidigare, men nu har jag ett västafrika kar igång. Det är på 222 liter och innehåller:

2 st Nanochromis parilus
                10 st Kongotetra
                2 st Aphyosemion australe hjerseni (Killi)

Karet är relativt nystartat och eventuellt kommer jag ha i ett ciklidpar till. Är lite inne på någon form av palettciklid, vad tror ni om det? Det skall även i mer växter, men för övrigt är jag mycket nöjd med inredning och fiskarna trivs utmärkt.

Har en powerhead med filtermatta som pump och den är stark, pumpar 1500 l/h. Jag har den inte inställd på max, men någon som har koll på om dessa fiskar vill ha strömt eller lugnare vatten? Just nu är det ändå ganska bra fart i karet.

Det finns lite bilder på karet på min zoon.
                Tomas Wallengren

Kommentar

• Micke
                  Användare
                  • April 2002
                  • 9579

Tips på en läsvärd artikel av Anton Lamboj:

citat:Ursprungligen skickat av mikro

Jag tittade precis på akvarietekniks hemsida och såg att de har två arter vid namn chromidotilapia batesii och C. mundemba. Är det någon som känner till något om dom? Det verkar inte vara helt lätt att hitta någon info om dom : (
                  Här finns bild på Benitochromis batesi:
                  Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                  Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• Prayerman
                    Användare
                    • June 2004
                    • 1314

P. taeniatus är utan tvekan supersnygg i alla lokala varianter. Det är en sådan som jag eventuellt är på jakt efter som andra par i mitt kar. Hade hoppats hitta några i Göteborg i helgen, men det fanns inte en enda i någon av butikerna.

Skall till Akvarielagret i september, få se om det finns att finna där.

Intressant artikel, får nog ta och skriva ut den! Den var lång!
                    Tomas Wallengren

Kommentar

• Micke
                      Användare
                      • April 2002
                      • 9579

Dags att väcka tråden igen.

Jag köpte 1 par Pelvicachromis taeniatus "Nange" i helgen, de ser ut att bli riktigt snygga.

Hur går det med ditt biotop-bygge tropfrog?

Kommentar

• tropfrog
                        Användare
                        • July 2003
                        • 1840

Min biotopsatsning har nu havererat totalt
                        Som jag skrev innan så tog gobyn slut innan jag hann beställa.
                        Killen som skulle skicka killis gav tillbaka pengarna för att han hade sålt slut och har inga planer på att odla på ett tag. Sen hittade jag nigerianska similis i Åled som liknar barombivarianten väldigt mycket, givetvis fick det bli de, närmare bestämt 22 st. De stimmar ovanligt bra.
                        När jag skulle kompletera med konia eisentraut så var det veto från flickvännen: "skall du köpa så dyra fiskar så vill jag att de skall ha mer färger". Detta ledde till att vi valde vars ett par färgglada fiskar med kravet "västafrikaner". Flickvännen valde pelvicacromis humilis "striped" och jag valde opalciklid nannocromis parilus.
                        Jag är mycket nöjd med karet även om biotopidén sprack.
                        MVH
                        Magnus

Kommentar

• Mr.Fish
                          Användare
                          • May 2004
                          • 1403

"Dags att väcka tråden igen."[:p]
                          "Jag köpte 1 par Pelvicachromis taeniatus "Nange" i helgen, de ser ut att bli riktigt snygga." ¤¤¤¤¤Har du nån bild på "nange"?
                          Har själv kommit över en riktigt snygg fisk: P.sp."golden".Honorna är
                          hel-röda! De är små, hanen är ca.5-6cm och jag tror inte att den blir mycke längre. Utseendetmässigt ser de ut som ett mellanting av P.roloffi och P.taeniatus; kanske lite mer åt roloffi hållet.. Hälsn. Patrik

Kommentar

• Micke
                            Användare
                            • April 2002
                            • 9579

citat:Ursprungligen skickat av Mr.Fish

Har du nån bild på "nange"?

tropfrog: Trist att biotopplanerna gick åt skogen men kul att du är nöjd med karet.

Kommentar

• Pär J.
                              Användare
                              • April 2002
                              • 219

Mr. Fish: Har själv funderat på vad Pelvicachromis sp "Golden" kunde vara för något. Har inte hittat någon information om den på nästet och "insatta" har aldrig hört om den arten/spec.

Eftersom de är vildfångade uteslöt jag albinovarianten av P. pulcher som ibland kallats "Gold", någon annan sa att Pelv. roloffi kallats något med golden men inga träffar på nätet.

Beskriv gärna mer om denna "mystiska" fisk. Bilder eller annat.

Mvh Pär

Kommentar

• Camenius
                                NCS Medlem
                                • October 2004
                                • 233

"Dags att väcka tråden igen."

Eftersom mc-säsongen lider mot sitt slut har jag börjat intressera mig mer aktivt för akvarierna.

Kan konstatera att under "akvarie-sommaren", trots inaktivitet från min sida (eller tack vare, kanske) lekte mitt Teleogramma depressum-par! JAG ÄR JÄTTESTOLT, eftersom jag aldrig läst om lek av sådana tidigare!!!

Plötsligt i slutet av juli såg jag ett ensamt litet yngel som inte kunde vara annat än en Teleogramma. Ynglet simmade väldigt frimodigt lite överallt längs botten, helt utan koll från föräldrarna, men var mycket litet. Högst två veckor, beräknar jag.

Satt flera kvällar och kikade men kunde aldrig se fler än just detta ensamma modiga yngel som simmade runt överallt. I karet gick även ett Pelvicachromis T-par tillsammans med några tetror. Speciellt P-paret gjorde mig nervöst eftersom ynglet simmade väldigt frimodigt. Eftersom akvariet är/var överfullt av vallisneria, var jag mycket osäker på hur jag skulle göra, då ynglet knappast skulle kunna fångas upp utan att halva inrdningen revs. Ville inte röra för mycket eftersom jag inte visst om där fanns fler yngel. Teleogramma-paret trivdes ju åxå uppenbarligen eftersom de lekt, varför jag ville ha inredningen orörd för att se om jag kunde få mer lek.

Siktade istället på att försöka få upp Pelvicachromis-paret, utan att röra till i akveriet. Det visade sig svårt, men upp kom de. Tyvärr först efter ett par dagar och först efter det att teleogrammaynglet var borta. (Dock några halvdana bilder blev det, ett visar yngelt ganska tydligt om bilden förstoras.)

Idag går teleogrammorna ensamma utöver tetrorna så nu hoppas jag på lek i repris och nöjetat se mina T-yngel växa upp.

Planerade i våras att nu på hösten dra igång ett större VA-kar, det blev nyligen ett SA-kar istället. Har dock ett fantastiskt fint pariluspar kvar i ett annat 300-literskar. Är mycket frestad att byta ut det mot ett par av Lamprologus congoensis. Å andra sidan är parilusparet så fint att jag nog får svårt att göra mig av med det.

Största problemet här hemma just nu, är att akvarieintresset verkar ta fart ordentligt så risken är uppenbar att denna vinter blir som förra. Det vill säga: de motorcyklar som ska renoveras får stå ensamma och gråta i garaget ännu en kall vinter.

Hur tusan får man dygnet att innehålla 36 timmar? Och hur f-n lever de stackars människor som inte har hobbies...

...undrar och hälsar
                                Lasse
                                (Långt blev det, sorry!)
                                Legitimerad Nortonist.

Kommentar

Arbetssätt...