Nytt kar med västafrikaner

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mikro
    Användare
    • November 2002
    • 666

Tror folk att det går att hålla hemichromis ihop med paletter, nanochromis och någon lite mer stimmande fisk eller är det risk att det försvinner fisk ner i magen på dom då?
    /Mikael

Kommentar

• Pär J.
      Användare
      • April 2002
      • 219

Tycker att mina nanochromis (dimidiatus) är rätt små och klena fiskar och har svårt att tänka mig att de skulle hävda sig mot större ciklider. Kanske är just dimidiatus en av de mindre i släktet och hur pass framfusiga de övriga är vet jag inte. Kan tänka mig att transvestitus är lite mer "på hugget".

Utan att ha erfarenhet av Hemichromis släktet så tror jag att det krävs ett rätt stort akvarium. De kan säkert variera från art till art då släktet innehåller en rovgirig Hemichromis fasciatus och även de mer knall röda arterna som jag tycker är otroligt snygga.

Hemichromis länk:

Kommentar

• Mike_Noren
        Användare
        • February 2003
        • 2695

Hemichromis av lifalili/bimaculatus typ går att hålla med palett bara akvariet är hyfsat stort - de är inte alls extremt aggressiva och har ganska beskedliga revir.
        Hemichromis av fasciatus/elongatus typ är klart större och aggressivare, och jag hade nog personligen inte försökt hålla dem med fisk mindre eller snällare än vuxna zebraciklider.

Kommentar

• mikro
          Användare
          • November 2002
          • 666

vad räknas som stort i de här fallen, är 310 liter tillräckligt tror du?
          /Mikael

Kommentar

• Matsh
            Användare
            • September 2002
            • 63

Det tror jag jag säkert, jag har ett par H lifalili, 3 hanar av H Cristatus och ett par Röda Nigeria samt lite små tetror i 160 liter helt OK.
            Lite fen och gällocks spänningar mellan Hemichromisarna då och då annars lungt.

//Mats

Kommentar

• MAkke
              Användare
              • December 2004
              • 34

citat:Ursprungligen skickat av tropfrog

Men medan jag väntar på den.....Finns det några flere trevliga arter i den sjön, S,Pindu var ju därifrån också?
              Andra från Barombi-Mbo (endemiska om inte annat anges):
              Konia dikume
              K. eisentrauti
              Myaka myaka
              Pungu maclareni
              Sarotherodon caroli
              S. linnellii
              S. lohbergeri (ej endemisk)
              Stomatepia mariae
              S. mongo
              S. pindu

citatteinbachin funkar bra i grupp om jag inte förstår informationen fel.
              Det kan nog stämma bra. I Lambojs bok finns ett foto taget i sjön (av U. Schliewen), som tydligt visar S. steinbachi gående i ett mindre stim (4 firrar tätt tillsammans; och det är ju möjligt att stimmet fortsätter utanför bild).

Mikael

Kommentar

• tropfrog
                Användare
                • July 2003
                • 1840

Tack Macke. Som sagt, jag skall köpa den boken!

All info jag hittar tyder på att steinbachin gillar att gå i grupp, det tyder också mina ungdjurs beteénden på. Då skall jag givetvis ha en grupp. 6-8 stycken får det bli. Då kan jag givetvis inte ha så mycket annan fisk, men jag hoppas kunna trycka i ett par T.Joka, ett par N.Parilus och ett par pelvicacromis. Om det inte skulle fungera har jag ett 80 liters karantänkar eller 120 litersumpen att sätta dvärgarna i.

Men visst liknar det en spännande kombination?

För er som vill se hur projektet fortskrider finns det lite bilder på min zoon:

Än så länge är det nästan bara komponenter, bilder på själva karet kommer efter helgen. Jag tar gärna komentarer på roten, vad gillar ni upplägget?
                MVH
                Magnus

Kommentar

• ZakatH
                  Användare
                  • April 2004
                  • 313

Aaaah! Äntligen beställt A. Lambojs bok nu
                  Längtar sanslöst mycket till det ögonblick jag kan bläddra i den.

Ca 530.- Från www.stevensimpsonbooks.com
                  Böckerna brukar skickas omgående och leveranstid ligger under 10 arbetsdagar.

Kommentar

• Mr.Fish
                    Användare
                    • May 2004
                    • 1403

Jag kan härmed förtälja att jag fått lek på mina -VF- S.irvinie.
                    Leken skedde i ett 375L-kar med Stockholmsvatten.Meningen var att jag skulle sänka ledtalet litet till,men de tyckte tydligen att det var
                    perfekt! (lekfärger) Honan har mörkblå skrud och hanen olivgrön.
                    Jag såg inte själva leken,men jag såg honans äggläggningsrör ,och
                    det var jättestort.Tyder på att de ,nog,lägger stora ägg.

Kommentar

• tropfrog
                      Användare
                      • July 2003
                      • 1840

Jag har gått ganska så djupt i mitt sökande efter information om steinbachi och sjön barombi mbo. Jag har letat i doktorsavhandlingar om sjön och även varit i kontakt med forskare världen över för att lära mig mer.

Givetvis skall jag försöka att bygga en barombi biotop!! Det kan det inte vara så många som har

Min grupp av steinbachi skall kompleteras, då jag nu är helt säker på att det är en social ciklid som trivs i grupp och slåss väldigt lite.

Gobyn som finns på akvarieteknik kommer från kamerun som många av fiskarna dom har hemma. När jag frågar en tysk forskare som studerat cikliderna i sjön om vilka andra fiskar som finns i barombi mbo så slutar listan med "and a goby of the genus Awaous (may be it has a different generic name for now)" När jag söker på det namnet på google får jag in träffar på fiskar som liknar de som finns på akvarieteknik. Det räcker för att övertyga mig om att fisken gopy sp "algae" "Kamerun" kommer från rätt sjö, så såna måste det bli.

Sen blev det lite svårare, man vill ju ha någon stimfisk också. Det finns ett par riktigt stora barber i sjön, men det är ju inte interesant. Stimmande killis finns det också några.......Och bingo, Åleds har en killis som finns i barombi mbo, Procatopus similis.

Altså: Barombibiotop:
                      8 st S.Steinbachi
                      5 st gopy sp "algae" "kamerun"
                      10 st Procatopus similis

Det blir åtminstonde lite unikt.
                      MVH
                      Magnus

Kommentar

• daniel_i_malmö
                        Användare
                        • April 2002
                        • 1338

Magnus! Unikt var ordet. Det där är vad jag kallar en riktigt seriös biotopsatsning! Håll oss underrättande om hur det går. Gillar verkligen iden att begränsa sig till fiskarter från samma lokal och som faktiskt kan tänka sig stöta på varandra i naturen. Någon här på forumet är väl igång med en likande satsning, men då bara med fisk från Taiwan Reef i Malawisjön.

Förresten, nästa steg blir väl att ha enbart växter från samma sjö också? Har du hittat några bilder på hur det ser ut i och omkring sjön?

Biotopen i mitt eget akvarium är "något" vidare.... typ afrika-utanför-de-stora-sjöarna.
                        Tjugofem år med ciklider.
                        http://www.malmoakvarieforening.se
                        Centralamerika 2006
                        Svart kaffe och drömmeri...

Kommentar

• Ola Svensson
                          Användare
                          • April 2002
                          • 14633

Hej

Ang. vaxter. Bladdra fram min Pelvichachromisartikel i CB 2004 (minns ej numret). Dar radar jag upp ett gang firrar och vaxter som aterfinns pa exakt samma stalle.
                          Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• tropfrog
                            Användare
                            • July 2003
                            • 1840

Ola, menar du växter som finns i barombi mbo? För där finns väl inga pelvicacromis där?

Daniel: Jag hade faktiskt redan innan jag ändrade planer köpt in växter för karet. Det kommer att bli anubias, rak valisneria, crinum, javamossa och någon typ av sötvattenstång jag inte har namnet på. Inte helt biotopriktigt kanske, men det utesluter inte att jag senare byter ut dem mot växter som jag tagit reda på finns i sjön.

Bilder på sjön:

Inte vidare stor....Och där lever 12 endemiska ciklidarter!!
                            MVH
                            Magnus

Kommentar

• Ola Svensson
                              Användare
                              • April 2002
                              • 14633

Nej, jag menade generellt. Men vaxter sprider sig lite battre an fisk sa vaxterna i den artikeln blir sakert bra.
                              Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Micke
                                Användare
                                • April 2002
                                • 9579

Efter vad jag har kunnat läsa mig till så ska Crinum calamistratum vara en vanlig växt i Barombi Mbo. Tips på växter finns också i Lambojs bok som recenseras i senaste numret av Ciklidbladet.
                                Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                                Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

Arbetssätt...