Nytt kar med västafrikaner

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mikro
    Användare
    • November 2002
    • 666

Hur går det med akvariet Magnus? Jag går och funderar på om mitt 310-liters hemma ska göras om till va eller inte så jag är lite nyfiken på hur det går för dig : )

Hittat några affärer med vettigt utbud i närheten?
    /Mikael

Kommentar

• tropfrog
      Användare
      • July 2003
      • 1840

Det går framåt. Karet är på plats i den nya lägenheten, dock flyttar jag själv inte förrän i mitten av juni. Helgerna kommer dock att tillbringas med att fixa iordning karet.
      Bakgrundsmålningen är sån trist turkosblå som alla saltvattenakvarister använder, den skall bort och ersättas med svart färg. Rör skall dras till och från sumpen.

Jag har köpt 60 liter biobollar som kommer att fylla sumpen.

Nu på ciklidstämman vann jag fyra stycken VF saraoterodon Steinbachi: http://images.google.se/imgres?imgurl=http://www.dcg-
      online.de/noFrames/files/..%255C..%255CImages%255Ctn%
      255CSarotherodonSteinbachi001TN.jpg&imgrefurl=http ://www.dcg-
      online.de/noFrames/files/diaSarotherodon.html&h=65&w=100&sz=3&tbnid=k3
      Qe2BG7GvAJ:&tbnh=50&tbnw=77&start=13&prev=/images%3Fq%3Dsteinbachi%
      26hl%3Dsv%26lr%3D%26sa%3DN Lång url men den funkar om man klipper och klistrar.

Tyvärr dog en under transporten. Nu verkar det inte finnas så mycket information om arten, så jag vet egentligen inte om den skulle funka med dom andra jag planerat. Efterssom det är en väldigt dyr fisk så får den gå in sig i karet innan jag introducerar dom andra. Skulle det gå illa så får jag fundera på andra kombinationer.

På Akvarieteknik såg jag en algätande goby som kommer från kamerun och är väldigt rolig, tänkte försöka med såna också i karet.

Jag har inhandlat otroligt fina rötter till karet, så en del av inredningen är färdig.

I min fönsterkarm står nu anubias och växer till sig emerst, helt otroligt hur fort dom växer när dom är ovan vatten, det kan mkan inte tro när man har dom under vattnet. Det kommer nog att bli en fin buske att fästa på rötterna.

Foton kommer efterhand med början denna helgen. Fram tills dess får ni hålla tillgodo med ett nyligen inlagt foto på det karet som jag lägger ner till förmån för VA karet:

MVH

Magnus

(Edit. Jag har varit och lagt in nya rader i URL-en ovan eftersom att fonstret blir storre an skarmen annars. Mvh Ola Svensson)

Kommentar

• mikro
        Användare
        • November 2002
        • 666

hu, den såg riktigt stor ut. Vad var det för gobi som dom hade inne? Jag kunde inte hitta något kul men sen visste jag inte riktigt vad jag letade efter heller. Fick med mig 4 VF P. Taeniatus Moliwe hem som jag hoppas det ska bli något av. Den största hannen dog dessvärre i transporten här med men de andra verkar pigga.
        /Mikael

Kommentar

• tropfrog
          Användare
          • July 2003
          • 1840

Steinbachi skall bli ca 12 centimeter, vilket nog bör räknas som ganska så stor. Den är allätare och endemisk i en sjö vars namn jag glömt. Skall vara mycket lättlekt. Jag hittar inte så många källor, men hoppas att den är ganska så snäll. Annars har jag bekymmer. Man vill ju inte göra av med 1000 kr fisk utan vidare, så jag måste nog behålla dom. Om någon har erfarenhet eller info om denna fisk tar jag tacksamt emot det.

Gobyn som jag tittade på hette Goby sp algae cameroun. DVS, en fisk utan namn, helt kört att hitta information på nätet. Så det får bli en schansning att stoppa såna i karet.

Var det du som vann dom viltfångade paletterna? Det var dom jag ville ha men dom var borta när det var min tur att plocka priserna.
          MVH
          Magnus

Kommentar

• mikro
            Användare
            • November 2002
            • 666

Märkligt att de tar in en fisk som de inte har någon information om. Jag kikade en del på västafrikanska gobys på nätet och vissa blev tydligen upp emot 30 cm stora. Blir den vettigt stor så verkar det ju vara ett skoj inslag i akvariet.

Jo, Micke påpekade att han hade siktat in sig på paletterna också. Känner mig nästan som en bov här men man får väl hoppas att det är desto fler som vill köpa yngel sen då : )
            /Mikael

Kommentar

• mikro
              Användare
              • November 2002
              • 666

Jag kunde inte låta bli att kolla upp hur många medlemmar av goby-familjen det fanns i kamerun. Jag hittade 5 arter tror jag varav en av dom kan bli 25 cm och övriga håller sig under 10. Man kan ju hoppas att det är någon av de sista de tagit in.

Hur gör du när du odlar anubias emerst? Har du dom bara i en vattenfylld kruka eller kör du någon form av täckplats/växthusliknande lösning för att få hög luftfuktighet?
              /Mikael

Kommentar

• Pär J.
                Användare
                • April 2002
                • 219

Angående väster från VA så finns det en söktjänst här:

/Pär

Kommentar

• tropfrog
                  Användare
                  • July 2003
                  • 1840

Gobyn såg inte ut att bli så stor. Gör inte informationen om att den är algätare och randig på tvären det lite lättare att bestämma art?

Jag använder ett vanligt minidrivhus för att odla upp anubiasen.

Är det någon som har egen erfarenhet av S. tinanti? Jag hörde idag att den skulle vara så tuff att den med lätthet slår ihjäl alla andra fiskar i karet. Det stämmer inte så bra med det intrycket jag fått. Vad tror ni? Skall jag välja bort tinanti till förmån för casuarius?
                  MVH
                  Magnus

Kommentar

• Mr.Fish
                    Användare
                    • May 2004
                    • 1403

"Är det någon som har egen erfarenhet av S. tinanti? Jag hörde idag att den skulle vara så tuff att den med lätthet slår ihjäl alla andra fiskar i karet. Det stämmer inte så bra med det intrycket jag fått. Vad tror ni? Skall jag välja bort tinanti till förmån för casuarius?"
                    #####
                    Det stämmer inte heller med de S.tinanti jag har och haft. Mina är
                    mer elaka mot sig själva än emot andra ciklider. Hanarna är extra fördjävliga mot varandra. Skaffa en hane med en eller fler honor. Ang.
                    S.casuarius, så har jag två varianter : En odlad form av den klassiska formen och en,som kallas sp."Ngombe". Odlingsformen är
                    förvånadsvärt snälla mot varann. Hanarna accepterar väldigt små revir. Men sp."Ngombe" är en väldigt aggresiv fisk.De är ju iof vildfångade och vildfångade djur har ju "hetare" temprament.
                    Nej du Tropfrog,om du är sugen på S.tinanti,så tycker jag att du skaffar ett par.

Kommentar

• mikro
                      Användare
                      • November 2002
                      • 666

Nu måste jag fråga om drivhuset också : ) Jag har ett stående och är lite sugen på att prova för att få upp dom i bra storlek. Hur gör du med rötterna och näring. Har du rötterna i vatten med näring eller hur gör du?

Tvärrandig goby verkar vara den som det stod var akvarieexporterad och blev max 15 cm
                      /Mikael

Kommentar

• tropfrog
                        Användare
                        • July 2003
                        • 1840

Jag har dom i vanligt minidrivhus planterade i vanlig såjord. Det går säkert bra med vanlig balkongjord, eller trädgårdsjord också, fördelen med såjord är att den inehåller mer näring.

Jag har sett folk som planterar dom i fleesetyg och vattnar med näringsberikat vatten, om det är att föredra kan jag inte svara på.

Gemensamt för alla metodere är att du måste hålla substratet mycket blött och ha hög luftfuktighet.

Vad är namnet på den art du tror den tvärandiga gobyn är?
                        MVH
                        Magnus

Kommentar

• MAkke
                          Användare
                          • December 2004
                          • 34

citat:Ursprungligen skickat av tropfrog

Steinbachi skall bli ca 12 centimeter, vilket nog bör räknas som ganska så stor. Den är allätare och endemisk i en sjö vars namn jag glömt.
                          Sarotherodon steinbachi är endemisk i Lake Barombi Mbo i västra Kamerun, enligt Lamboj "The cichlid fishes of Western Africa". Vidare: "...seems to prefer shallow areas near the edge of the lake; In the lake, [it] feeds mainly on detritus, aufwuchs and sponges; [it] is believed to be a biparental ovophilic moutbrooder that exhibits little to no pair-bonding behavior. It is hardy and very easy to keep in captivity."

Mikael

Kommentar

• mikro
                            Användare
                            • November 2002
                            • 666

Jag funderade på om det kunde vara den här gynnaren

det står dock att den är i bräckt vatten och eustarina miljöer så det känns inte riktigt rätt : )
                            /Mikael

Kommentar

• jullen
                              Användare
                              • March 2005
                              • 628

Tycker att lejonhuvudcikliden är en fräck liten gynnare,Men kanske lite väl tuff om man ska hålla flera par av andra ciklider också.Mitt gamla par lekte i ett 54 liters med skiffer i mängder.

lycka till med dina västafrikaner micke!

mvh ville
                              mvh ville.

375 L Malawi
                              585 L Malawi
                              54 L Johanniyngel
                              25 L OB rödzebrayngel

Kommentar

• tropfrog
                                Användare
                                • July 2003
                                • 1840

Tack Macke. En del hade jag hittat på nätet men inta allt, inser att jag nog bör skaffa den boken.

Men medan jag väntar på den.....Finns det några flere trevliga arter i den sjön, S,Pindu var ju därifrån också?

Steinbachin funkar bra i grupp om jag inte förstår informationen fel. Jag kan skaffa en lite större grupp av dom och kompletera med några Joka, parilus, P.taeniatus. Måste nog dra lite åt sjöhållet

MVH
                                Magnus

Kommentar

Arbetssätt...