Okej, låter sannolikt. Får väl hoppas att taeniatusen tuffar till sig lite när den blir större.
Nytt kar med västafrikaner
Kollaps
X
-
-
Mina gardneri gardneri slogs visserligen, och en hane dödade en neontetra mitt framför mina ögon, men jag såg aldrig någon enda skadad fena. Fenbitare brukar vara snabba och ettriga fiskar, och det var definitivt inte mina gardneri, de var ganska långsamma och ville stå och fundera en sekund innan de högg nånting.
Kommentar
-
Har inte haft angolabarb, men Fp gardneri N'sukka. Jag tror pa barberna, inte killisarna. De kan slass, men verkar inte direkt ge sig pa fenor. Fast jag kan ha fel.Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
Jag har Angolabarb tillsammans med lejonhuvud och Brycinus longipinnis, i den kombinationen har dom inte visat några tendenser av att vara fenbitare.Kommentar
-
Mystiken tätnar : )
Jag har inte kunnat se något direkt aggressivt beteende från någon fisk. Barberna stökar med varandra men "gnabbas" mest. Taeniatusen håller sig för sig själv och har inte visat några revirtendenser än. jag har sett att fp gardnerin några gånger skuffat bort taeniatusen och hanarna uppvaktar honorna hela tiden men jag har inte sett att det jagat eller bitit någon./MikaelKommentar
-
coolt, här sitter jag och jobbar och mina killis leker bredvid datorn. Svårt att välja vad man ska titta på : )/MikaelKommentar
-
Sitter här och planerar mitt nya VA-kar och behöver lite tips och inspiration angående biotopriktiga växter. Vilka akvarieväxter förekommer i (väst-)afrika? Är intresserad både av växter som är endemiska i afrika och växter som är kosmopoliter och kan tänkas förekomma i västafrika.
Kul med killileken mikro! I mitt eget VA kar tuggar just nu en Pseudocrenilabrus nicholsi. Alltid kul med fiskar som trivs och leker.Tjugofem år med ciklider.
http://www.malmoakvarieforening.se
Centralamerika 2006
Svart kaffe och drömmeri...Kommentar
-
endemiska är väl främst anubias av all de sorter.
Kosmopoliter som sannolikt finns i VA är nålsäv och valisneria (kan inte minnas vilken dock)
MVH
MagnusKommentar
-
-
Det är lustigt att det finns så lite info om vilka vattenväxter som finns var, egentligen. Det är t.o.m. svårt att hitta nåt om Tanganyika och Malawi, som bägge har en rik flora.
Kongo-floden har garanterat en extremt rik flora, men det enda jag hittar som ens snuddar vid vilken vattenvegetation som finns där är:
(första halvan; andra halvan handlar mest om vegetationsmattor i Amazonas)Kommentar
-
Tänkte att jag kunde ställa frågan här ang Pseudocrenilabrus philander dispersus, när börjar man se könskillnader mellan könen?Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum.Kommentar
-
Tack tipsen om biotopriktiga växter. Är det någon annan som kommer på någon mer VA-växt så skriv gärna ni också!
Linda A: Man kan börja plocka ut säkra hanar ganska tidigt, men det är svårare att plocka ut säkra honor; dvs vissa hanar färgar ut tidigt och det är ingen tvekan om deras kön och dessa kan man lätt plocka ut. Andra hanar färgar dock ut senare, kanske på grund att de är lägre i rang, och dessa kan då se ut som honor ganska länge. Jag skulle tippa att du kan börja se könskillnader vid ca 2,5-3 cm, men jag har aldrig mätt så kanske uppskattar jag fel...
Apropå Pseudocrenilabrus, min största P. nicholsi-hane blev helt plötsligt och mycket överraskande sjuk häromdagen. På morgonen dominerade han akvariet som han brukar och efter att jag gjort ett vattenbyte lekte han av en hona vid lunchtid.
När jag sedan tittade till akvariet sent på kvällen stod han uppe i ena hörnet, andades häftigt och med uppsvälld buk (fjällen står ut) och utstående ögon. Kort sagt, tallkotteutseendet som är typiskt för vad man på engelska kallar dropsy och i sverige ibland menar är bukvattensot eller fisktuberkulos. Har dropsy något annat svenskt namn? Dessutom kunde man se att han hade en markerad rodnad i pannan mellan ögonen och i ner bakåt mot gällocken.
Jag isolerade honom omedelbart och han har nu varit i det tillståndet i snart två dygn, utan någon förändring åt något håll. Jag har inte medicinerat eftersom jag inte vet vad jag försöker bota. Symtomen tyder på ödem som kan bero på vad nästan som helst; virus, bakterie, parasit, förgiftning eller kanske helt enkelt förstoppning.
Om man surfar runt på nätet finner man snabbt att alla tycks träta om orsaken till dessa symtom - vissa är helt säkra på att det alltid är en bakteriell infektion, några hävdar flagellater eller virus och ytterligare andra menar att det kan vara vilket som eller något helt annat...Tjugofem år med ciklider.
http://www.malmoakvarieforening.se
Centralamerika 2006
Svart kaffe och drömmeri...Kommentar
-
daniel_i_malmö: Då börjar det kännas som att jag har två honor.. För när jag hade dem innan så såg man på dem direkt att det var en hane och hona.. Nu säger dem båda ut som ja honan ungefär.
Fast jag kanske får ge det lite mera tid.Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum.Kommentar
-
Nu händer det grejor. Jag ramlade över ett fd saltvattensakvarium med möbel, 500 liter (140*60*60). Det är ett helglasakvarium med svart silikon, det står på en ekfaner bänk.
Däri skall jag nu ha va biotop istället för som tänkt i 375 literskaret.
Jag uppgraderar min lista på arter:
6 S.Tinanti
1 par Tilapia Joka
1 par N transvestitus
1 par N parilus
30 kongotetror
10 Pantodon buchholzi
5 Synodontis nigriventris
Jag har tagit bort några arter från sista listan, men lagt till fler tinanti då jag läst att dom funkar bra i mindre grupp. Efterssom jag nu skall ha ett större kar så undrar jag om det inte får plats med någon art till? Karet kommer att ha 50 liter biobollar som filter, så belastningen oroar mig inte. Men jag vill givetvis att alla fiskar kan komma till sin rätt. Nå en till?
MVH
Magnus
Kommentar
-
Lite med- och motgånger i jobbakvariet.
Jag har haft två killilekar så vitt jag sett vilket är trevligt. Igår hittade jag dock en hona som blivit rejält biten och låg på botten. Hon fick flytta till ett separat kar och verkar ha hämtat sig. Samma eftermiddag var det en av killihanarna som for runt som galen i akvariet. Han simmade med full fart i minst en timme och de andra fiskarna verkade mest förvånade över uppträdande. I morse så låg hanen död på botten ... någon som har en aning om vad som kan ha hänt?
Som lite plåster på såren så började däremot Taeniatushonan färga ut idag. Får hoppas att paret hittar varandra : )/MikaelKommentar
Kommentar