Nytt kar med västafrikaner

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • daniel_i_malmö
    Användare
    • April 2002
    • 1338

citat:Ursprungligen skickat av Camenius

Jäpp. "Congo, from the lakes at Upemba to Ankoro."
    /Lasse
    OK, tack!
    Tjugofem år med ciklider.
    http://www.malmoakvarieforening.se
    Centralamerika 2006
    Svart kaffe och drömmeri...

Kommentar

• Ola Svensson
      Användare
      • April 2002
      • 14633

citat:Kolla på ditt bibliotek efter dessa tidningar!
      Sjalv borjade jag prenumerera 1978 och har kopt pa mig alla fran 63... Fast ar du saker pa att det stod i akvariet? Jag har svart att tro att jag missat en odligngsrapport. De ger fortfarande elit i SARFs odlingskampanj. En bekant (lat oss kalla honom Tyrone) forsokte odla. De rakade ut for nogon olycka av nagot slag (stromavbrott?) men nar han dissekerade dem sa hade de mogna gonader (testiklar och aggstockar).

Hittae en liten sida http://www.mongabay.com/fish/mormyridae.htm
      Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• daniel_i_malmö
        Användare
        • April 2002
        • 1338

citat:Ursprungligen skickat av Ola Svensson

citat:Kolla på ditt bibliotek efter dessa tidningar!
        Sjalv borjade jag prenumerera 1978 och har kopt pa mig alla fran 63... Fast ar du saker pa att det stod i akvariet? Jag har svart att tro att jag missat en odligngsrapport.
        Well så säker som man kan vara utan att ha sett artikeln på 20 år eller så... Jag vet att det var en svensk artikel. Jag är 99% säker på att jag läst den i en tidning som jag som 12-14 åring lånade på biblioteket. Så antingen var det i Akvariet eller i Ciklidbladet, och det senare verkar inte särskilt troligt...

om jag inte minns fel så var odlingen egentligen inte själva huvudsaken utan det handlade mer allmänt om författarens erfarenheter av elefantnosfiskar. Odlingen var inte avsiklig. Kanske var det så att hon aldrig ens fick några yngel att växa upp.. minns inte riktigt. men jag tror nog att artikeln var bra för den som tänker satsa på elefantnosfiskar i alla fall. Ska kolla på biblioteket någon dag om jag hinner...
        Centralamerika 2006

Kommentar

• ErikP
          Användare
          • April 2002
          • 61

Jag minns också artikelserien om elefantnosar i Akvariet någon gång på 80-talet. Om jag minns rätt var det en svensk akvarist - möljligen C Dunger - som var författaren. Någon rapport om lyckad odling på dessa kan jag dock inte erinra mig.

Erik P

Kommentar

• daniel_i_malmö
            Användare
            • April 2002
            • 1338

citat:Ursprungligen skickat av ErikP

Jag minns också artikelserien om elefantnosar i Akvariet någon gång på 80-talet. Om jag minns rätt var det en svensk akvarist - möljligen C Dunger - som var författaren. Någon rapport om lyckad odling på dessa kan jag dock inte erinra mig.

Erik P
            Hmm, kanske minns jag fel angående odlingen... Men artikeln kan nog vara bra ändå, om än inte lika sensationell, om man är intresserad av dessa fiskar. Nu måste jag verkligen kolla upp det här på bibblan....
            Centralamerika 2006

Kommentar

• Mr.Fish
              Användare
              • May 2004
              • 1403

Ola TALAR TYDLIGT!! -Skaffa inte Elefantnosar ,utan att veta vad/hur
              deras behov uppfylls till 100%!!!! Vi -alla- akvarisster på detta forum värnar om "våra" naturtillgångar/resurser får jag hoppas !!
              -Mr.Fish-

Kommentar

• tropfrog
                Användare
                • July 2003
                • 1840

Att veta hur man uppfyller deras behov till 100% anser jag vara omöjligt, hur kan vi egentligen veta hur dom mår och vilka behov dom har? Rent filosofiskt kanske det är möjligt, men knappast praktiskt.

Jag tror mig dock kunna ge dom en dräglig miljö efterssom jag sköter mina kar, köper en större grupp, matar alltid med fryst eller levande foder, ger dom gott om gömställen och ett ph runt 7.

MEN, detta är inte att tillgodose deras behov till 100%.

Om du har några mer ideér om vad jag kan göra för att få dom att må bättre i mitt kar så tar jag tacksamt emot alla tips.
                MVH
                Magnus

Kommentar

• Mr.Fish
                  Användare
                  • May 2004
                  • 1403

citat:Ursprungligen skickat av tropfrog

Att veta hur man uppfyller deras behov till 100% anser jag vara omöjligt, hur kan vi egentligen veta hur dom mår och vilka behov dom har? Rent filosofiskt kanske det är möjligt, men knappast praktiskt.

Jag tror mig dock kunna ge dom en dräglig miljö efterssom jag sköter mina kar, köper en större grupp, matar alltid med fryst eller levande foder, ger dom gott om gömställen och ett ph runt 7.

MEN, detta är inte att tillgodose deras behov till 100%.

Om du har några mer ideér om vad jag kan göra för att få dom att må bättre i mitt kar så tar jag tacksamt emot alla tips.
                  MVH
                  Magnus
                  Nu var ju inte argumentet riktat enbart till dej tropfrog.
                  Vad jag menade var att man skall "förkovra sig" ordentligt innan man skaffar ,så speciella firrar som Elefantnosar. Och det kan då poängteras att detta verkligen inte handlar om en nybörjar fisk.

Kommentar

• tropfrog
                    Användare
                    • July 2003
                    • 1840

Jag tog det inte som att det var riktat till enbart mig. Jag har förkovrat mig så mycket jag har hunnit på internet. Jag verkar inte hitta fler svårigheter än just det sociala inom gruppen. Jag hittar inga som helst tecken på att dom skulle fara illa av de cikliderna jag har tänkt i samma kar. Jag tror jag blir tvingad att försöka. Vattnet och maten har jag koll på i alla mina kar.
                    MVH
                    magnus

Kommentar

• ErikP
                      Användare
                      • April 2002
                      • 61

Om någon i den samlade församlingen finner de omtalade artiklarna om elefantnosar i Akvariet, kan ni väl tipsa var och när de var publicerade. Själv har jag också försökt få tag på dem men här i Finland är det lite svårare att finna årgångar av Akvariet. Att jag själv hade dem på 80-talet men i samband med diverse flyttar och nya vändningar i livet gjort mig av med dem gör inte saken bättre.

Jag kommer själv att prova några elefantnosar tillsammans med ciklider och tetror och/eller killis när det finns tid och utrymme till detta.

Erik P

Kommentar

• Guy_P
                        Användare
                        • April 2002
                        • 301

Jag har också läst artiklarna om elefantnosfiskarna och det fanns inte något om odling i någon av dem. Artiklarna var skrivna av Bodil Carlsson. Andra delen finns i Akvariet Nr 7 1984, del ett var i något nr tidigare samma år. Hinner inte leta upp den just nu.

Guy
                        Guy

Kommentar

• daniel_i_malmö
                          Användare
                          • April 2002
                          • 1338

citat:Ursprungligen skickat av Guy_P

Jag har också läst artiklarna om elefantnosfiskarna och det fanns inte något om odling i någon av dem. Artiklarna var skrivna av Bodil Carlsson. Andra delen finns i Akvariet Nr 7 1984, del ett var i något nr tidigare samma år. Hinner inte leta upp den just nu.

Guy
                          Hmm, då är det helt klarlagt då, jag mindes fel om odlingen. Måste ha blandat ihop artikeln med någon annan. Nåja det var ju några år sedan jag läste dem...
                          Centralamerika 2006

Kommentar

• Ola Svensson
                            Användare
                            • April 2002
                            • 14633

Jag tycker att det later lite som samanblandning med Black Ghost odlingen (nagon fran Finland har jag for mig).
                            Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• mikro
                              Användare
                              • November 2002
                              • 666

Nu avbryter jag elefantfiskinfon för att få skriva av mig lite : )

Efter lite bökande så har jag nu fått igång mitt jobbakvarium. Det blev till slut 1 par P. Taeniatus Wouri, 5 angolabarber och tre par Fundulopanchax gardneri nigerianus "Misaje".

Hoppas verkligen att det kommer gå att få att fungera för alla fiskarna. Akvariet ser i alla fall väldigt mycket trevligare ut än innan när det bara var frigolitmoduler och malawi/tanganyikayngel i det : )
                              /Mikael

Kommentar

• daniel_i_malmö
                                Användare
                                • April 2002
                                • 1338

citat:Ursprungligen skickat av mikro

Akvariet ser i alla fall väldigt mycket trevligare ut än innan när det bara var frigolitmoduler och malawi/tanganyikayngel i det : )
                                Kan tänka mig det! Får vi se några bilder?

Lycka till med de nya fiskarna!

Förresten, var hittade du angolabarberna? Var det på akvarietjänst i Malmö?
                                Centralamerika 2006

Kommentar

Arbetssätt...