Nytt kar med västafrikaner

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Camenius
    NCS Medlem
    • October 2004
    • 233

Pär J, föreslår alternativ...
    ...3 (med tillägget att åxå texten är bra)
    ...4 (med tillägget att väster inte MÅSTE utesluta öster, även om det blev så i mitt fall)

Klart köpvärd bok!

...och pengar är ju ändå bara pengar!

Mikro: Bra beslut, även om (vilket framgår i början av av denna tråd) jag är oerhört charmad av Taeniatus Nigeria Red.
    /Lasse
    Legitimerad Nortonist.
    "Reality is merely an illusion, although a very persistent one."

Kommentar

• daniel_i_malmö
      Användare
      • April 2002
      • 1338

citat:Ursprungligen skickat av Camenius

Visst ja,
      Daniel i Lund: Jodå, P nicholsi finns med i Lambojs bok.
      /Lasse
      Ok, då antar jag att den finns i västafrika. Då blev biotopen i mitt akvarium åtminstone lite mer specificerad... Anger han samma utbredningsområde som sidan jag länkade till innan? (http://www.gcca.net/fom/Pseudocrenilabrus_nicholsi.htm)

Tjugofem år med ciklider.
      http://www.malmoakvarieforening.se
      Centralamerika 2006
      Svart kaffe och drömmeri...

Kommentar

• Camenius
        NCS Medlem
        • October 2004
        • 233

Jäpp. "Congo, from the lakes at Upemba to Ankoro."
        /Lasse
        Legitimerad Nortonist.
        "Reality is merely an illusion, although a very persistent one."

Kommentar

• tropfrog
          Användare
          • July 2003
          • 1840

Jag såg att elefantnosfisken (Gnathonemus petersii) också kommer ifrån kongofloden. Är det någon som har erfarenhet av att ha den i en västafrikabiotop? Skulle de fungera i ett kar med ciklider och kongotetror? Enligt komentarerna på zoopets artbeskrivningar finns det dom som har haft dom i grupper om 6 utan bekymmer, trots att de ofta nämns som solitärfiskar.

Som det ser ut nu kommer mitt kar att inehålla:

1 par Gobiocichla wonderi
          1 par S.Tinanti
          1 par Tilapia Joka
          1 par N transvestitus
          1 par N parilus
          1 par Pelvicachromis Taeniatus Wouri
          1 par teleogrammer om jag kan hitta
          20 kongotetror
          5 Synodontis nigriventris
          8 Elefantnosfiskar

Hur är korsningsrisken om man vill ha flera olika Pelvicachromis?
          MVH
          Magnus

Kommentar

• Ola Svensson
            Användare
            • April 2002
            • 14633

citat:trots att de ofta nämns som solitärfiskar.
            Va! Som jag forstat det sa gar de en garanterad dod till motes om de ar ensamma.

Sedan det dar med kongotetror. De bli gigantiska och flanger runt som s***n. 20 15cm bummlingar som tumlar runt ser inte jag som bra sallskap till elefantnosfiskar eller sma ciklider. Fast de ar forstas lattsalda nar de blir for stora.
            Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• tropfrog
              Användare
              • July 2003
              • 1840

OKI, jag har inte hittat så mycket info om elefantnosen, men det jag läser från egna erfarenheter av fiskarna på zoopets artregister tyder på att dom trivs bäst själv. Det finns tillochmed en som säger att man bör ha den ensam.

Dessutom omnämns den som teritoriell och agresiv mot artfränder på fishbase.

Vilka andra exempel finns det på stimfiskar i den övre regionen från va (gärna kongofloden) som inte är för stora och buffliga och inte blir mat åt cikliderna?
              MVH
              Magnus

Edit: Har läst på mer nu och små stim rekomenderas på många ställen. Hittar dock inget om att dom skulle gå en säker död tillmötes om dom blir själv.

Kommentar

• Ola Svensson
                Användare
                • April 2002
                • 14633

citat:Har läst på mer nu och små stim rekomenderas på många ställen. Hittar dock inget om att dom skulle gå en säker död tillmötes om dom blir själv.
                Jag ar ingen expert i fragan utan skrev bara vad jag sjalv har hort. De verkar vara lite som en dubbegrupp. Sociala och sa men en ny individ kan fa allt att braka samman. Jag har aldrig hort talas om nagon som lyckats halla en ensam elefantnos mer an nagot ar. Kommentarerna pa Zoopet ar trakig lasning. Dessa fiskar borde inte finnas i handeln...

Elefantnosfisken ar ratt klipsk. Den har storre hjarna i forhallande till sin kroppsvikt an manniskor och den har varldsrekord genom att anvanda 90% av sin energi till att forsorja hjarnan. Hjarnan anvands till att analysera de elektriska impulser den navigerar med och intelligensen ska kanske ses som en bieffekt (jamfor med delfiner).
                Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• tropfrog
                  Användare
                  • July 2003
                  • 1840

citat:Kommentarerna pa Zoopet ar trakig lasning. Dessa fiskar borde inte finnas i handeln...
                  Anser du med det uttalandet att man inte bör hålla elefantnosar överhuvud taget eller bara att dom lätt hamnar i fel händer?

Visst verkar den vara en knepig fisk men jag inbillar mig att jag kan ge dom en dräglig tillvaro...Vad tror du? Det rör sig om 5-8 stycken i ett välfiltrerat 375 kar tillsammans med cikliderna jag nämnt ovan.
                  MVH
                  Magnus

Kommentar

• Ola Svensson
                    Användare
                    • April 2002
                    • 14633

citat:Anser du med det uttalandet att man inte bör hålla elefantnosar överhuvud taget eller bara att dom lätt hamnar i fel händer?
                    De hamnar i fel hander. Om du skaffar dem sa ser jag inga problem, du tanker ju gora ett seriost forsok, men nar det blir "den dar sota fisken vill jag ha" sa blir det problem. Gissningsvis sa dor 99.5% av elefantnosarna inom ett ar. Ett ar ar vad det kan ta for en fisk i den storleken att svalta ihjal. Pa Zoopet skriver de om smala ryggar, dor utan orsak osv och jag blir bara ledsen att man beter sig sa mot det som troligen ar den smartaste benfisken av dem alla.
                    Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• tropfrog
                      Användare
                      • July 2003
                      • 1840

Okej då är jag med på spåret. Vad tror du att det krävs för att dom skall trivas? Fryst foder i grunden och en del levande? Dom lär tycka om mina mexikanska sötvattenskräftor (hyaella azteka).
                      MVH
                      Magnus

Kommentar

• Ola Svensson
                        Användare
                        • April 2002
                        • 14633

citat:Vad tror du att det krävs för att dom skall trivas?
                        Ingen aning men mat och gruppstabilitet ar nog A och O. Om du hittar nagon bra sida sa lanka garna.
                        Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Mr.Fish
                          Användare
                          • May 2004
                          • 1403

citat:Ursprungligen skickat av Ola Svensson

citat:trots att de ofta nämns som solitärfiskar.
                          Va! Som jag forstat det sa gar de en garanterad dod till motes om de ar ensamma.

Sedan det dar med kongotetror. De bli gigantiska och flanger runt som s***n. 20 15cm bummlingar som tumlar runt ser inte jag som bra sallskap till elefantnosfiskar eller sma ciklider. Fast de ar forstas lattsalda nar de blir for stora.
                          Ha Ha Ha, Du tycker inte om Kongotetror ,och jag inte synodontisar i sällskap åt dvärgciklider. Du har haft synos i sällskap med dina utan bekymmer och jag HAR mina med Kongotetror utan bekymmer.
                          Hur går det med fiskvalet tropfrog, valet o kvalet???

Kommentar

• tropfrog
                            Användare
                            • July 2003
                            • 1840

Listan justeras kontinuerligt. Denna tåden är en enorm hjälp. Senast idag justerade den lite, men det ligger ju så långt bak i denna tråden nu.
                            Inget är klappat och klart, men jag närmar mig sakta den slutgiltiga kombinationen.

Just nu funderar jag på om inte både elefantnosfisk och synodontis blir lite för mycket, känns som om jag behöver välja mellan dom. Sen har jag sett att alla fiskarna på min lista kommer från kongofloden utom en. Kanske jag skulle byta ut Wourin så att det blir en "äkta" kongoflodsbiotop.

Jag är tacksam för alla råd på vägen, det är ju synd att göra dom misstagen som andra gjort innan. Bättre att koncentrera sig på att göra nya misstag, så att hobbyn utvecklas.
                            MVH
                            Magnus

Kommentar

• Ola Svensson
                              Användare
                              • April 2002
                              • 14633

Vandmalar ar balla men man ser dem aldrig. Jag har som sagt haft tre stycket i 25 ar och sammanlagt sag jag nog min forsta sebrafisk langre an vad jag har sett dessa malar sammanlagt om man lagger ihop all tid alla tre visat sig!
                              Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• daniel_i_malmö
                                Användare
                                • April 2002
                                • 1338

citat:Ursprungligen skickat av tropfrog

OKI, jag har inte hittat så mycket info om elefantnosen
                                Jag kan rekommendera en (eller om det var en serie) artiklar i tidskriften Akvariet, jag tror de publicerades någon gång i mitten av 80-talet, där en svensk kvinna (minns ej namnet), beskriver hur hon lyckades odla elefantnosfiskar. Om jag inte minns helt fel fick hon även en artikel på samma ämne publicerad i Tropical Fish Hobbyist, världens antagligen största akvarietidskrift.

Dessa artiklar vill jag minnas var mycket informativa och klargjorde mycket kring elefantnosfiskarnas beteende och behov i akvarium.

Någon gång runt denna period publicerades det även ett kopplingsschema i tidskriften Akvariet som beskrev hur man lödde ihop en enkel förstärkare som gjorde att man kunde lyssna på sina elefantnosfiskars elektriska signaler i en högtalare.

Kolla på ditt bibliotek efter dessa tidningar!
                                Tjugofem år med ciklider.
                                http://www.malmoakvarieforening.se
                                Centralamerika 2006
                                Svart kaffe och drömmeri...

Kommentar

Arbetssätt...