Nytt kar med västafrikaner

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mikro
    Användare
    • November 2002
    • 666

whaaa, ser ju riktigt trevliga ut. Tusen tack för bilderna!

Tror ni man kan ha något mer par i ett 60-liters eller får man nöja sig med ett par och sedan ha någon tetra/stimfisk också?
    /Mikael

Kommentar

• Mr.Fish
      Användare
      • May 2004
      • 1403

Jag har denna underbara lilla ciklid(P.T."Wouri") Honans prakt/färgteckning är av världsklass. Tveklöst den snyggaste av samtliga Taeniatusar,som jag sett och det är några stycken...

Kommentar

• tropfrog
        Användare
        • July 2003
        • 1840

Nu har jag läst hela denna långa tråd, och börjar bli mycket sugen på västafrikaner.

Efter flytten har jag endast ett kar som jag tänkt ha tanganyika i, men nu börjar jag tveka och undrar lite om västafrikaner. Jag har ett 375literskar till detta, vad skulle ni blanda i ett sånt som sällskapskar?

Stimfisk:
        angolabarb, congotetra eller killis (vilken?)

På botten:
        Lamprologus congoensis 1+4 känns som given. Kan man ha ytterligare en art? Lejonhuvud eller Teleogramma brichardi?

Jag har tänkt en stor rot så att det kan bli revir även högre upp i karet. Nigeria red och tilapia joka känns som givna. Kan man ha båda? Kan man ha ytterligere en art? Nanochromis nudiceps? Taeniatus Wouri?Eller blir det för många?

Behövs det någon algätare utöver Jokan?

Växter är givna: vanlig valisneria, anubias och javaormbunke (en snygg invandrare).

Cirkulation 5-10ggr i timmen med insug och utblås på varsin sida.

Vad skulle ni ha i ett sånt kar om ni hade det helt åt västafrikaner? Och vart får man tag i alla arterna man vill ha?
        MVH
        Magnus

PS: när ni inte hittar bra bilder använd google bildsök. Jag hittade dessa bilder på Wouri:
        http://images.google.se/images?q=Tae...e-s%C3%B6kning DS

Kommentar

• Mr.Fish
          Användare
          • May 2004
          • 1403

Ja,du,Tropfrog.. Det var just fina bilder på "Wourin" du hittat !
          Den första föreställer inte alls en Wouri,snarare en av Nigeria varianterna.De andra bilderna på Wourin är det nåt knas med..De liknar en Wouri vid första anblick,men det är något konstigt med stjärtfenan..(cadual)På alla bilder(äv. mina egna)Det övre svartfärgade området är endast begränsat till den övredelen av fenan. På dessa bilder går denna svarta markering runt hela fenan.Kan det rööra sig om en annan ny morph?? Om L.Congoensis bara är hälften så aggresiv som släktingen L.Waerneri så tycker jag inte att den lämpar sig i annat än ett "art-akv."

Kommentar

• mikro
            Användare
            • November 2002
            • 666

Jo, jag provade googles bildsök men upptäckte att ingen av bilderna verkligen föreställde en wouri så det var därför jag frågade här : )

Men tack för tipset ändå ; )
            /Mikael

Kommentar

• tropfrog
              Användare
              • July 2003
              • 1840

OKI, bortgjord. Har som sagt inte så mycket koll på dessa fiskar ännu. Oavsett hur agresiv L congensis är så verkar den inte helt lätt att få tag i. Får väl kanske nöja mig med lejonhuvud och/eller Teleogramma brichardi. Går dom ha i samma kar?
              MVH
              Magnus

Kommentar

• Mr.Fish
                Användare
                • May 2004
                • 1403

citat:Ursprungligen skickat av tropfrog

OKI, bortgjord. Har som sagt inte så mycket koll på dessa fiskar ännu. Oavsett hur agresiv L congensis är så verkar den inte helt lätt att få tag i. Får väl kanske nöja mig med lejonhuvud och/eller Teleogramma brichardi. Går dom ha i samma kar?
                MVH
                Magnus
                Inte ens odlad T.Brichardi är det lätt att få tag i,men Lejonhuvuden är både mindre aggressiva samt att de går att få tag i.Jag misstänker dock att de nog kan se en mindre Barbus,Neolebias,som mat.Jag har mina ihop med Kongotetror och de är mer eller mindre otrevliga emot dessa.

Kommentar

• daniel_i_malmö
                  Användare
                  • April 2002
                  • 1338

citat:Ursprungligen skickat av Micke

citat:Ursprungligen skickat av Pär J.

"Angolatetran" är en naturligtvis en barb och en mycket tjusig sådan. Villa man ha tetror så är kanske Neolebias-släktet bäst anpassat i storlek.
                  Neolebias är tyvärr svåra att få tag på.
                  För er som bor i Malmöområdet kan jag tipsa om att Akvarietjänst på St Knuts torg i Malmö hade både Gröntetra (Neolebias ansorgii) och Angolabarb inne sist jag var där.

Kul med en tråd om västafrikaner! Den verkar kunna bli en riktig långkörare. Själv har jag ett akvarium med den vida biotopbeskrivningen "afrika utanför de stora sjöarna". Där går för närvarande Röd ciklid (Hemichromis sp.), Nichols munruvare (Pseudocrenilabrus nicholsi) och Thomasciklid (Anomalochromis thomasi).

Förresten, ni som har Lambojs bok, tar han upp Pseudocrenilabrus nicholsi där? Jag har alltid antagit att den, liksom Pseudocrenilabrus philander, kom från östra afrika men hittade nyligen en sida på internet som mycket specificerat anger dess utbredning till västafrika (http://www.gcca.net/fom/Pseudocrenilabrus_nicholsi.htm).

Tetras bok om västafrikanska ciklider tar ej upp Nicholsi.

Tjugofem år med ciklider.
                  http://www.malmoakvarieforening.se
                  Centralamerika 2006
                  Svart kaffe och drömmeri...

Kommentar

• mikro
                    Användare
                    • November 2002
                    • 666

tack för tipset om Akvarietjänst. får ta en tur dit någon eftermiddag. Vet du hur öppettiderna är?
                    /Mikael

Kommentar

• tropfrog
                      Användare
                      • July 2003
                      • 1840

OKI, då var det bestämmt, lejonhuvud får det bli.....Och kongotetror, efterssom andra stimfiskar blir mat.

Vad tror ni om denna samansättningen i ett 375kar:
                      1 par lejonhuvud
                      1 par Tilapia Joka
                      1 par Nanochromis nudiceps
                      1 par Pelvicachromis Taeniatus Wouri
                      20 kongotetror
                      5 Synodontis nigriventris

Blir det för många arter? Vilken skall i såfall bort?
                      MVH
                      Magnus

Kommentar

• Mr.Fish
                        Användare
                        • May 2004
                        • 1403

Tilapia Joka har jag aldrig haft, men Synodontisarna(5st) skulle iaf. inte jag ha med de Västafrikanska dvärgcikliderna.

Kommentar

• tropfrog
                          Användare
                          • July 2003
                          • 1840

Är inte dessa cikliderna ungefär lika stora och har ungefär samma temperament som palettciklider? Jag har en vän som har synodontisen med paletter utan bekymmer.

Varför skulle inte du hålla dvärgarna i samma kar som synodontisarna?
                          MVH
                          Magnus

Kommentar

• Ola Svensson
                            Användare
                            • April 2002
                            • 14633

citat:Ursprungligen skickat av tropfrog

MVH
                            Magnus
                            Om jag inte minns helt fel sa har Akvarielagret L. congensis inne. De har aven S. tinanti, en lejonhuvudslakting mm.

Jag har hallit vandmal med vastafrikaner i aratal. Atminstone paletter och Nanochromis transvestitus kan fa fram yngel tillsammans med dem (fast mina pa snart trettio bast ar kanske inte representativa). Joka ar ratt snall men inte toksnall (har inte haft den sjalv). En gissning ar att den gar battre med en pulchervariant, men det ar bara en gissning. Jag betrakta taeniatus och subocelatus som MYCKET mesigare an paletter (for att inte tala om humilis).
                            Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• tropfrog
                              Användare
                              • July 2003
                              • 1840

Men hur är det nu med L.congensis humör? Går den eller går den inte att ha tillsamman med dvärgar i ett rikt inrett 375kar? Bara blotta misstanken får mig att backa.

S.tinanti verkar ju kul, har den samma humör som dom vanliga lejonen (S. casuarius)?
                              MVH
                              Magnus

Kommentar

• Camenius
                                NCS Medlem
                                • October 2004
                                • 233

Oj vad härligt att vara borta från nätet någon dag och återkomma och mötas av åsynen av mängder med inlägg kring va.

Topfrog: Några synpunkter.
                                o0o Lejonhuvuden är verkligen trevliga. Men innan du köper ett par, har du kollat tinanti eller irvini (den senare tyvärr lite svår att få tag i)? Misstänker att du ej har vägarna förbi Västerås, annars hade du gärna fått överta min grupp om sju lejonuvuden som tack för alla bra inlägg om växter. Men som sagt missa inte de andra alternativen.

o0o Nudicepsen skulle jag byta mot N parilus, enbart för att jag är så förbaskat nöjd med det par jag har i mitt va-kar. Tror också att deras färgprakt är störrre (om man nu är lagd åt det hållet). Mr Fish vet väl mer om detta, antar jag. Jag är verkligen störtförälskad i parilusen.

o0o L Congoensis. Tyvärr är nog Mr Fish´s synpunkter angående congoensis korrekta. Jag hade fisken i två omgångar för cirka 25 år sedan. Positiva minnen som gör att jag vill ha ett par igen. Dock får jag nog vänta till i höst och ett större kar, ty minns jag rätt, fungerade paret bra ihop med andra, men det var åxå ett stort kar. Törs inte köpa något par nu till mitt lilla 220 om jag ska ha andra fiskar däri. Vid det andra tillfället jag hade congoensis hade jag paret ensamt. Verklig läckerhet, men som sagt ganska tuff.

o0o T Joka är en "snäll" och underksattad fisk som vad jag upplevt, är väldigt lättlekt. Jag blev varnad för att den oftast äter växter, men mitt par lät dem var ifred (de fick mycket grönfoder).

Om du har turen att få¨tag i Teleogrammor, slå till. Jag har ett par VF depressum, verkligen speciella fiskar som trollbinder även om deras färgprakt i viss mån kan diskuteras. Hur som helst, min erfarenhet hittills är att de inte är speciellt aggressiva. Vet att annat är skrivet om dem, men "so far"...

Mr Fish: Tordes trots allt, inte sätta ned mitt Red Nigera-par i samma kar som Nange-paret. Ni har nog rätt i de tidigare inläggen, så de får gå åtskilda.

/Lasse
                                Legitimerad Nortonist.
                                "Reality is merely an illusion, although a very persistent one."

Kommentar

Arbetssätt...