Nytt kar med västafrikaner

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mr.Fish
    Användare
    • May 2004
    • 1403

citat:Ursprungligen skickat av ZakatH

Mr.Fish, har du nåra bilder på dina bipindisar?

Edit: Har själv ett par VF Bipindi, har dock inte ordnat med någon grotta som dom kan leka i, har mest en ofantlig mängd växter i karet samt ett par rötter. Hur har du inrett?
    Jo,jag har någon bild i kameran på dem...(se ovan!)
    Jag har två par,varav, det ena är ett perfekt lekpar. De går i ett 180L akv. med några tetror som sällskap. Som "lekhåla" kan man vara "uppfinningsrik" Det enda kravet verkar vara: en ingång.Och den skall ha en trång ingång,presis så att hanen kommer in.
    Jag vet ifs inte vilket vatten du har i kranen, men Sto. vatten går
    alldeles utmärkt att använda utan behandling. Det viktigaste är att
    få ihop ett bra par. Jag använde 3+3 för att få ett bra par.

#Lasse,jag glömde att svara på om Nannochromisarna! -Nej jag har aldrig upplevt att ynglen är elaka mot varandra. Men när de blir 2-
    3cm får man antingen packa dem tätt eller ha dem i större akv.
    Hälsn. Patrik

Kommentar

• Camenius
      • October 2004
      • 233

Halleluja! Jag har dels fått hem Lambojs bok, dels fått tag i ett par av P T variant Nigeria red, den variant som jag tjatat om i början av denna tråd. Alltså:

Det vill säga, den blodröda varianten av Nigeria Red. Fanns i Örebro. Ett underbart fint par för 195 spänn.

Innan jag köpte detta nya par, fick mitt parilus-par lite problem för några veckor sedan. Den ensamma P taeniatus-hona jag då hade i karet kunde inte låta bli parilushonan. Pailushonan försvann och gick antagligen till fiskhimlen innan jag insåg vad som var på väg att hända. Plockade därför upp/bort Taeniatus-honan och köpte en ny parilushona. Pailusparet fungerar nu väldigt harmoniskt (so far) i karet och är en verklig prydnad. Var därför lite nervis när jag nu stoppade ned det nya Red Nigeria paret jag köpte i Örebro, men allt verkar fungera bra. Mycket beroende av att parilusparet verkar kunna markera tydligt att de inte låter sig hunsas.

I Lambojs bok hittade jag denna underbara Nanochromis som är en av dem som nu står högt på min lista. Dock ska en sådan variant inte gå ihop med ex vis parilusar, antar jag, Nanochromis consortus:

Ok, ser lite sur och butter ut, men den har karaktär!!!

Suktar även efter den Angolatetra som Micke presenterade så här:

För att inte prata om den här skönheten som ska köpas så snart jag skaffat större kar (i höst):

Ja, så finns ju alla andra i Lambojs bok...
      /Lasse
      PS har några va-firrar över för närvarande, de bortskänkes till "välskött hem". Se köp-sälj. DS

PPS Micke: Har du köpt någon mer va? DS
      Legitimerad Nortonist.
      "Reality is merely an illusion, although a very persistent one."

Kommentar

• Stefan63
        Användare
        • February 2005
        • 192

Är det någon som kan rekomendera en bra bok om ciklider från Afrika, Tropheus och helst på svenska?

Hälsningar
        Stefan
        Stefan63

Kommentar

• Mr.Fish
          Användare
          • May 2004
          • 1403

Västafrikaner=Lamboys bok,som vi pratat om i tråden. Annars Tropheus på Svenska,hmmm.En äldre "kultbok" om Tanganyika-ciklider är Sören Neergards : Ciklider från Tanganyikasjön. Annars kan jag tänka mej att "Back to Nature" bör ha översatt något i ämnet.

Kommentar

• Camenius
            • October 2004
            • 233

Mr Fish: Har du erfarenhet av att hålla flera par av P taeniatus i samma kar?

Helst skulle jag vilja ha mitt PT Nange-par ihop med Nigeria red- och parilusparet i ett 220-liters. Men det vete f-n...
            Har sett på nätet att en del faktiskt har flera paletter i samma kar vilket förvånat mig. Troddde att de angrep varandra även om karet var fyllt av gömställen.

...och vad gäller olika taeniatusen, så finsn ju en uppenbar korsningsrisk, eller?
            /Lasse
            Legitimerad Nortonist.

Kommentar

• Mr.Fish
              Användare
              • May 2004
              • 1403

citat:Ursprungligen skickat av Camenius

Mr Fish: Har du erfarenhet av att hålla flera par av P taeniatus i samma kar?

Helst skulle jag vilja ha mitt PT Nange-par ihop med Nigeria red- och parilusparet i ett 220-liters. Men det vete f-n...
              Har sett på nätet att en del faktiskt har flera paletter i samma kar vilket förvånat mig. Troddde att de angrep varandra även om karet var fyllt av gömställen.

...och vad gäller olika taeniatusen, så finsn ju en uppenbar korsningsrisk, eller?
              /Lasse
              Jepp,men..jag har haft dem ihop av samma art med framgång. Alltså inte olika morpher av tex. Taeniatus. Om du blandar dem : se till att honorna har tydlig färg/tecknings skillnad,så att du kan avgöra om paren ändras. Jag är nämnligen helt "lost" på hur villiga morpherna är på att korsa sig. Troligtvis väljer den dominanta hanen den dominanta honan oavsett färg morph.
              Hälsn. Patrik ps. om du har hunnit plåta Nange-paret; maila gärna någon bild.

Kommentar

• Camenius
                • October 2004
                • 233

Tack för råden kring PT. Jag trodde att det var väldigt knepigt att ha dem samman.

Att ha dem ihop i samma kar skulle lösa en hel del problem, så jag testar eftersom honorna är ganska olika. Tar risken i helgen, då jag har tid att ofta titta till dem så att ingen otrevlig döds-jakt på mina "Nigera red" startar (de är mindre än Nangeparet).

Bilder kommer så snart Ted varit här hemma. Han håller sig härifrån eftersom jag är sjuk och han snart ska till åka till Las Vegas. Hmmm,...

/Lasse
                Legitimerad Nortonist.

Kommentar

• Mr.Fish
                  Användare
                  • May 2004
                  • 1403

Sjuk ? Att bara bli lagom sjuk,presis så att man inte är sängliggandes,men endå för sjuk att gå till arbetet.Detta är ett
                  dröm scenario,om man har hyffsad sjukersättning så att man har råd att vara hemma. Nu får man plötsligt tid att skrapa rutor,byta vatten m.m. alltså sånt man knappt hinner med annars ! -Hoppas att du
                  "bara" är lagom sjuk Lasse ! Hälsn. Patrik
                  ps. Tillfriskna snart,så att Ted har lust att besöka dej med kameran
                  tillhands.

Kommentar

• Pär J.
                    Användare
                    • April 2002
                    • 219

"Angolatetran" är en naturligtvis en barb och en mycket tjusig sådan. Villa man ha tetror så är kanske Neolebias-släktet bäst anpassat i storlek.

Eftersom P. taeniatus är en art som innehåller flera varianter så finns det inget som skulle hinda dem från att korsa sig. En röd svärdbärare kan ju utan problem korsa sig med en grön.
                    Möjligen kommer de hålla sig till sina par efterosm de tidigare gått ihop och då bildat par, men släpper man ner fler så är risken som sagts att den dominanta hanen kanske "tar" alla honorna. Inga problem med det eftersom det inte blir hybrider utan vad vissa kallar "akvariestam" utan variant/morf. Såvida det är en och samma art.

Grattis till boken och lycka till med firrarna.

Kommentar

• Micke
                      Användare
                      • April 2002
                      • 9579

citat:Ursprungligen skickat av Pär J.

"Angolatetran" är en naturligtvis en barb och en mycket tjusig sådan. Villa man ha tetror så är kanske Neolebias-släktet bäst anpassat i storlek.
                      Neolebias är tyvärr svåra att få tag på. En större afrikansk tetra som jag skaffade för ett tag sen är Brycinus longipinnis; http://www.zpet.se/medlemsbilder/sho...sort=7&cat=687

Lasse: Inget nytt än men det är på gång, jag återkommer här så fort jag skaffat något nytt.
                      Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                      Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• Pär J.
                        Användare
                        • April 2002
                        • 219

Neolebias trilineatus har jag sett och unifasciatus men bara enstaka gånger. Trodde annars att Neolebias ansorgii skulle vara vanligare då den förekommer flitigare i litteraturen.

När det gäller större tetror så finns det ju en del arter av Kongotetran.

Annars kan ju ett gäng killis vara det mest biotopriktiga, då flertalet kommer från v:a afrika.

Kommentar

• Micke
                          Användare
                          • April 2002
                          • 9579

citat:Ursprungligen skickat av Pär J.

Annars kan ju ett gäng killis vara det mest biotopriktiga, då flertalet kommer från v:a afrika.
                          På tal om det så missade ni väl inte tredje delen av BBC-serien "Det vilda Afrika" på SVT igår? Där var med ett kort avsnitt om killis (från Centralafrikanska Republiken om jag inte minns fel). Sista delen i den serien ska ta upp afrikas sjöar och floder, det ska bli riktigt intressant att se.
                          Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                          Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• mikro
                            Användare
                            • November 2002
                            • 666

Jag råkade precis få mitt "skrivbordsakvarium" på jobbet ledigt och har funderat lite på vad jag ska ha i det. För att få plats med dator och pappersskräp så är jag dessvärre begränsad till 60-80 liter tror jag.

Tror ni man skulle kunna klämma in några västafrikaner i det och vad (annat än palett som jag redan provat) i så fall?
                            /Mikael

Kommentar

• mikro
                              Användare
                              • November 2002
                              • 666

Jag var precis på Sandby Ciklidhobby och kikade vad de hade. Jag hittade ett akvarium med ett gäng Taeniatus Wouri F1. Är det någon som vet hur dessa ser ut när de blir vuxna? Jag har inte lyckats hitta några bilder än : (
                              /Mikael

Kommentar

• cichlids4fun
                                • April 2002
                                • 3109

citat:Taeniatus Wouri F1. Är det någon som vet hur dessa ser ut när de blir vuxna?
                                grymt snygga..jag känner odlaren.:-)

honan blir liksom guldfärgad i ryggfenan och p#229; ryggen, jag hittade n#229;gra bilder men inga snygga bilder som g#246;r fisken riktig r#228;ttvisa tycker jag, men d#246;m sj#228;lv:

i min jakt på bilder kom jag över denna mycket intressanta stocklist....hmmmmmmm vilken drömlista se länk

mvh

Peter
                                Mvh
                                Peter

don´t drink water-fish ..... in it!

Kommentar

Arbetssätt...