Nytt kar med västafrikaner

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Camenius
    NCS Medlem
    • October 2004
    • 233

Nu har min som Ted lagt upp några bilder på några av mina va-ciklider. Exempelvis två på parilus-hannen och fem på depressumhonan.

Vad gäller artikeln vi diskuterade tidigare, återkommer jag på mailen till dig Micke för att höra om planering, leveranstider och annat.
    Legitimerad Nortonist.
    "Reality is merely an illusion, although a very persistent one."

Kommentar

• Micke
      Användare
      • April 2002
      • 9579

citat:Ursprungligen skickat av Camenius

Nu har min som Ted lagt upp några bilder på några av mina va-ciklider. Exempelvis två på parilus-hannen och fem på depressumhonan.
      Ajdå det var inte bra, nu fick jag två nya arter på min "måste ha"-lista... Bra bilder på snygga fiskar.
      Efter att ha läst Mary Bailey's artikel om Teleogramrna brichardi har jag också blivit sugen på att testa någon av dessa arter.
      Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
      Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• Mr.Fish
        Användare
        • May 2004
        • 1403

citat:Ursprungligen skickat av Mike_Noren

citatet första jag tänkte på när jag såg fotot på denna VÄSTAFRIKANSKA(?) killi(Procatopus nototaenia) . - var inte-
        "Undrar vilken killi det där är" -utan "är det en Poecilia eller
        en Xiphophorus"?
        Det är en Poecilid, så du var nära. Finns de som är ännu mer Poecilia-lika bland lyktögonen, t.ex. denna charmiga lilla fisk: http://mikes-machine.mine.nu/specime...e_DSCN7206.jpg
        Det var en vacker "krabat" det Mike ! Och ,som du nämnde finns där
        en påfallande liknelse.
        En fråga Mike:[?] De ungfödande tandkarparna finns väl bara på de Amerikanska kontinenterna? I sånna fall finns det alltså både ungfödande & äggläggande Tandkarpar i N/S-Am, men endast äggläggande i Afrika. -Stämmer detta? Hälsn. Patrik

Kommentar

• Pär J.
          Användare
          • April 2002
          • 219

Ni som har den berömda boken om Västafrikanska ciklider, dvs den engelska utgåvan av Anton Lambojs bok, vart har ni lyckats inhandla den ifrån?

Roligt med fler som gillar dessa firrar, har själv endast Nanochromis dimidiatus "Leza" för tillfället men intresset är större än så.

/Pär

Kommentar

• Camenius
            NCS Medlem
            • October 2004
            • 233

Micke köpte den tydligen på zommässan utanför Gbg nyligen. Han fick ge lite mer än jag, å andra sidan fick han den i handen.

(Jag har beställt från amazon.com.uk; 45 pund, men med en leveranstid som spänner mellan början-slutet av mars!!!)
            Stark åtrå!
            Legitimerad Nortonist.

Kommentar

• Mike_Noren
              Användare
              • February 2003
              • 2695

Mr.Fish: såvitt jag vet är alla afrikanska poecilider äggläggare.

Förr räknades endast levandefödarna till Poecilidae, men skillnaden är egentligen bara hur länge de behåller äggen i kroppen, och de afrikanska aplocheilichthyinerna (lyktögonen) samt den äggläggande sydamerikanska arten Fluviphylax obscurus är närmare släkt med de sydamerikanska levandefödarna än de är med "klassiska" äggläggande killis.

Här är en bild på en annan snygg, och lite större, västafrikansk poecilid, Plataplochilus ngaensis:

(Mycket vacker fisk. Den ser faktiskt ut så där, det är inte en effekt av blixtljus. Tyvärr något aggressiv - denna hane slog under loppet av ett par månader ihjäl två honor och en mindre hane, innan han slutligen själv hoppade ur akvariet.)

Kommentar

• jordätaren
                Användare
                • February 2005
                • 51

Ha jätte valisneria i bakgrunden.
                Rasmus Ljungqvist
                540lit sydamerikaner
                54lit yngelkar

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oi...us Akvariesida

Kommentar

• Mr.Fish
                  Användare
                  • May 2004
                  • 1403

citat:Ursprungligen skickat av Mike_Noren

Mr.Fish: såvitt jag vet är alla afrikanska poecilider äggläggare.

Förr räknades endast levandefödarna till Poecilidae, men skillnaden är egentligen bara hur länge de behåller äggen i kroppen, och de afrikanska aplocheilichthyinerna (lyktögonen) samt den äggläggande sydamerikanska arten Fluviphylax obscurus är närmare släkt med de sydamerikanska levandefödarna än de är med "klassiska" äggläggande killis.

Här är en bild på en annan snygg, och lite större, västafrikansk poecilid, Plataplochilus ngaensis:

(Mycket vacker fisk. Den ser faktiskt ut så där, det är inte en effekt av blixtljus. Tyvärr något aggressiv - denna hane slog under loppet av ett par månader ihjäl två honor och en mindre hane, innan han slutligen själv hoppade ur akvariet.)
                  Väldigt mycket tack för infot Mike ! Jag är inte insatt i
                  fiskars taxonomi (är osäker på betydelse & stavning -men du kanske förstår vad jag menar).Men det är alltid intressant ,och att man får sig en funderare, över "klara" liknelser mellan många Afrikanska och
                  Amerikanska(N+S) fiskar. Att de kan vara så lika trots alla miljoner
                  år som gått sedan kontinenterna delades.

Nä, nu måste det också skrivas något om V.Afrikanska ciklider..
                  Jag nämnde tidigare att "moliwen" hade fått yngel. Nu har jag även fått det på "wourin" och "bipindin" igen. Jag kan bara konstatera att
                  jag haft en ,riktig, P.Taeniatus-vecka! V.A.-Ciklidhälsn. Patrik

Kommentar

• Mr.Fish
                    Användare
                    • May 2004
                    • 1403

Lasse ! Jag tittade i fotoarkivet på dina firrar. Jag har för mej att
                    de var tagna av din son Ted. Jag måste säga att de alla var förstklassiga bilder -inte för att motiven är på Västafrikanare,utan
                    för att det var "väl valda fototillfällen och bildernas skärpa var
                    perfekt" En av bilderna på "parilusen" gillade jag skarpt!

Kommentar

• Pär J.
                      Användare
                      • April 2002
                      • 219

Vart hittar man det fotoarkivet?

Kommentar

• Micke
                        Användare
                        • April 2002
                        • 9579

citat:Ursprungligen skickat av Pär J.

Vart hittar man det fotoarkivet?
                        Gör en fritextsökning på camenius på nedanstående läk så får du upp alla Ted's bilder:
                        Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• Camenius
                          NCS Medlem
                          • October 2004
                          • 233

Mr Fish: Tack för berömmet angående bilderna. Äras den äras bör, de är helt Teds förtjänst. (Han sliter för övrigt sitt söta hår över att den hårddisk där bilderna sparats, är paj. [:0] Förhoppningsvis får han bra biler igen när han fotar om. )

Min parilushona gömmer sig eftersom hon är hårt jagad. Inte av parilus-hannen, utan av teanitushonan! Teaniatushonan är nämligen så pilsk efter att ha varit utan en hane en månad, att hon mycket ivrigt svanser efter parilushanen! Parilushanen däremot är ganska cool i sin reaktion på detta, men verkar ändå trivas i uppvaktningen så de simmar ofta kring vid botten "side by side". Ska därför ta upp PT-honan och ha henne separat och ersätta henne med nange-paret i det akvariet. Eftersom nange-paret redan är ett par, kommer förhoppnings inte denna PT-hona att intressera sig för parilushanen. Då blir förutsättningarna för parilushonan bättre. Det vore väldigt kul att få parilus-paret att fungera, gillar dem mer och mer. Hanen är verkligt fin, förhoppningsvis färgar även honan åxå ut när hon slipper PT-honans jakt.

Patrik, minns jag rätt hade du yngel av både parilus och transvistitus. I vissa texter anges att även ynglen är mycket agggressiva mot varandra. Din erfarenhet?

Ingen här på ciklid.se som hänger på och berättar om erfarenheter av Lamprologus congoensis, moquardi eller werneri? Det måste finnas fler än Mr Fish som har/haft denna spännande ciklid! (Är det kanske bättre att starta en ny tråd om detta för att "frågan" ska synas bättre?)

MVH
                          /Lasse
                          Legitimerad Nortonist.

Kommentar

• Mr.Fish
                            Användare
                            • May 2004
                            • 1403

citat:Ursprungligen skickat av Camenius

Mr Fish: Tack för berömmet angående bilderna. Äras den äras bör, de är helt Teds förtjänst. (Han sliter för övrigt sitt söta hår över att den hårddisk där bilderna sparats, är paj. [:0] Förhoppningsvis får han bra biler igen när han fotar om. )

Min parilushona gömmer sig eftersom hon är hårt jagad. Inte av parilus-hannen, utan av teanitushonan! Teaniatushonan är nämligen så pilsk efter att ha varit utan en hane en månad, att hon mycket ivrigt svanser efter parilushanen! Parilushanen däremot är ganska cool i sin reaktion på detta, men verkar ändå trivas i uppvaktningen så de simmar ofta kring vid botten "side by side". Ska därför ta upp PT-honan och ha henne separat och ersätta henne med nange-paret i det akvariet. Eftersom nange-paret redan är ett par, kommer förhoppnings inte denna PT-hona att intressera sig för parilushanen. Då blir förutsättningarna för parilushonan bättre. Det vore väldigt kul att få parilus-paret att fungera, gillar dem mer och mer. Hanen är verkligt fin, förhoppningsvis färgar även honan åxå ut när hon slipper PT-honans jakt.

Patrik, minns jag rätt hade du yngel av både parilus och transvistitus. I vissa texter anges att även ynglen är mycket agggressiva mot varandra. Din erfarenhet?

Ingen här på ciklid.se som hänger på och berättar om erfarenheter av Lamprologus congoensis, moquardi eller werneri? Det måste finnas fler än Mr Fish som har/haft denna spännande ciklid! (Är det bätre att starta en ny tråd om detta för att "frågan" ska synas bättre?)

MVH
                            /Lasse
                            Du får ta med dej Ted nästa gång du kommer förbi, så att han får ta några justa bilder! Jag har ingen digital -kamera; utan jag fotar med min videokamera,som inte egentligen är till för det,utan mer som extra funktion.Men det är inte därför jag inte kunnat maila några bilder. Det är för att jag inte får igång firewire nedladdningen från v.kameran.Att använda den andra möjligheten till nedladdning(det finns även en "digital still" utgång)
                            ,är ett plågsamt göra. Det tar flera minuter per bild, så om man har
                            några hundra bilder...
                            Nästa grej är att det här med fiskfotografering inte så lätt,som man kan tro! 1/ att få fisken att visa sig!
                            2/Att fisken visar den sida/vinkel du vill plåta!
                            3/Att fisken inte simmar för snabbt!
                            4/Att ljuset är korrekt!
                            5/Att man har putsat rutorna på akv.!
                            6/Att fisken visar den teckning/utfärgning,som är den enda anledningen till att du -överhuvudtaget- vill fota fanskapet!

Så all ära till er alla fiskfotografer där ute,för jag vet vilket arbete som ligger bakom... Hälsn. Patrik

Kommentar

• ZakatH
                              Användare
                              • April 2004
                              • 313

Mr.Fish, har du nåra bilder på dina bipindisar?

Edit: Har själv ett par VF Bipindi, har dock inte ordnat med någon grotta som dom kan leka i, har mest en ofantlig mängd växter i karet samt ett par rötter. Hur har du inrett?

Kommentar

• MAkke
                                Användare
                                • December 2004
                                • 34

> Ingen här på ciklid.se som hänger på och berättar om erfarenheter av Lamprologus congoensis,

Jag hade Lamprologus congoensis för länge sedan, på slutet av 70-talet, så det är inte helt färska erfarenheter...

Hursomhelst, mina fyra individer gick i ett Tanganyika-kar (L. congoensis sades åtminstone på den tiden vara en icke-endemisk Tanganyika-cichlid) tillsammans med Neolamprologus brichardi och Julidochromis marlieri + möjligen någon annan art. Mina exemplar var ordentligt utsträckta i kroppsformen (betydligt mera än många av de exemplar jag sett på nätet; olika populationer med olika strömt vatten??), som förväntat för reofila arter (knappast en typisk Tanganyika-cichlid mao). Min minnesbild säger att de sannolikt måste ha haft en tillbakabildad simblåsa: hoppande simsätt, höll sej mest till botten. Av de fyra bildades ett fint par, där hanen med tiden fick en ordentlig pannpuckel och en mörkblå till mörklila färg, översållad med en massa glänsande punkter. Mycket vacker. Honan gick mera i grå-rosa med samma glänsande punkter. Detta par var de enda fiskar som lyckades stångas och hålla undan mot det par brichardi som så småningom bildade en hel koloni. Akvariet kom till slut att innehålla enbart en stor grupp brichardi och congoensis-paret. L. congoensis är alltså enligt min erfarenhet en mycket tuff fisk. De visade däremot ingen nämnvärd aggression sinsemellan. De lekte vid flera tillfällen, men eftersom jag inte hade något yngelkar kunde jag inte dra upp fler än några enstaka yngel, som lyckades överleva i sällskapsakvariet. Leken skedde i låga och mycket trånga grottor. När paret vuxit till sej tillbringade de den mesta tiden liggande i grottor, oftast med enbart huvudet synligt. Snabba och mycket aggresiva utfall vid matdags, då brichardi-gänget fick passa sej.

Ok, det var några korta minnesglimtar. Med rätt omständigheter (t.ex. ett biotopriktigt strömakvarium), så skulle jag inte tveka att hålla congoensis igen. Fina färger, som sagt, och samtidigt fulsnygga. Jag har inte hittat någon bild på nätet som gör mina exemplar (eller minnen) rättvisa.

Hälsningar,
                                Mikael

Kommentar

Arbetssätt...