citat:Ursprungligen skickat av Mike_Noren
Skillnaden är med stor sannolikhet helt enkelt hur många systematiker som tittat på fisk i området. Det skulle inte förvåna mig om västafrika går ikapp amazonas m.a.p. fiskarter om säkerhetsläget i området förbättras och politiker både i området och här skärper upp sig.
Tyvärr är det väl troligare att arterna utrotas innan nån tittat på dem.
citat:
Det blev mycket att citera där Lasse ! Alltså ang. P.Taeniatus..
Den mycket stora skillnaden mellan S.Am dvärgciklider(även större)
och Västafrikanska är den stora skillnaden i säkten & arter. Om man bara tittar på släktet Apistogramma med 80-90 Arter(inkl. sp.=blir fler dag för dag),så får man en tankeställare varför det har utvecklats så många fler individuella arter i S.Am. jämf. med V.Afrk.
Det blev mycket att citera där Lasse ! Alltså ang. P.Taeniatus..
Den mycket stora skillnaden mellan S.Am dvärgciklider(även större)
och Västafrikanska är den stora skillnaden i säkten & arter. Om man bara tittar på släktet Apistogramma med 80-90 Arter(inkl. sp.=blir fler dag för dag),så får man en tankeställare varför det har utvecklats så många fler individuella arter i S.Am. jämf. med V.Afrk.
Tyvärr är det väl troligare att arterna utrotas innan nån tittat på dem.
i Amazonas trodde jag var värre. Man hör å andra sidan inte så mycket om vad som händer i V.afr. Mer än att det tycks vara krig och konflikter,från och till,i många av länderna.
"Jag har redan hittat en ny favorit i boken, Pelvicachromis rubrolabiatus "Kolente". Eller varför inte P. taeniatus "Isokpo"?
Nej nu ska jag gå och lägga mig och läsa i boken och hitta mer att drömma om..."
Ja, de är vackra, Men dessa firrar får du nog nöja dej
med att dröma om. Jag har iaf inte stött på dem hitintills.
Hälsn. Patrik
Kommentar