Av diverse orsaker blev jag tvungen att gå hem och jobba så jag får återkomma imorgon istället.
Nytt kar med västafrikaner
Kollaps
X
-
-
Kul Micke att du tänker starta ett västafrika kar. Jag går själv i de tankarna, speciellt efter Kjells artikelserie, men är inte säker på att jag lyckas förhandla mig till ett kar till i lägenheten :-(Mvh FredrikKommentar
-
Jag såg att det går att få tag på en snygg afrikansk tetra som heter Neolebias trilineatus, är det någon som har några erfarenhter av den?
Kommentar
-
Blev inspererad att prova västafrika. Är det någon som har några bilder på burkar som kan användas som insperation?
/JoakimKommentar
-
Om du har missat Kjell Nilssons fantastiska artikelserie i Ciklidbladet kan du besöka hans hemsida:
Kommentar
-
Även här finns många bra bilder:
Kommentar
-
Hej
Nu har jag bladdrat i boken. Den ar fantastisk, med bilder pa det mesta, aven udda. Att det finns bilder pa alla dessa skumma tilapiiner, stromlevande ciklider! Det har kan vara den basta ciklidboken som getts ut pa 10 ar!
Boken ar ett mellanting mellan referensbok med beskrivning av fiskarna samt akvariebok med skotselrad och odlingsrad om dessa finns for fisken i fraga. Det enda som Linke Staeck mojligen ar battre pa ar sma nedslag i naturen, men jag har bara bladdrat igenom den, inte last den.Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
Låter bra Ola, jag beställer den direkt. Ska försöka få ihop en recension av den till Ciklidbladet också.Kommentar
-
-
citat:Ursprungligen skickat av Mike_Noren
Skulle gärna ha tag i Neolebias... Har nån sett Neolebias i Sverige nyligen?
Även Åled:
Kommentar
-
En till som ramlade ditt på västafrikansa ciklider. Tack vare Kjells Nilsson. Har köpt vildfångade Pelvicachromis taeniatus (Moliwe).
Efter 2 veckor så går det yngel i karet. Käns riktigt roligt att det är fler som trillade dit. Bara undrar stökar Tilapia Joka mycket i gruset? Och om det är någon som vet någon i Halland som har dem till saluLasse.HKommentar
-
Tilapia joka kan gräva ytterst lite, framförallt vid lek (ev. gräva ut under nån sten eller liknande) men de är inga grävskopor och jag har haft dem i tätt planterade "sällskapskar" utan större problem. Den "stökar" alltså inte till i gruset!
Min erfarenhet av transvestitus är att den är fredlig mot andra arter men djävulskt aggresiv mot artfränder.Kommentar
-
Två västafrikaner jag försökt hitta i Sverige men misslyckats få tag i, är följande (de finns exporterade till USA):
Så till ett litet mysterium: Jag köpte en P taenitaus som var sagolikt röd. Den stämmer med vissa bilder på nätet som har bildtexten Red Nigeria. Samtidigt finns många andra bilder med samma bildtext (Nigeria red) som visar en fisk med gulfärgad buk (ex vis den Micke länkat till tidigare i denna tråd och som ser ut som det par jag har här hemma och som köpts under namnet "ogelle").
Tidigare i denna tråd nämner Daniel i Malmö att den red Nigeria som jag vill ha tag i igen, säljs i Köbenhavn under namnet Red Nigeria.
Jag talade idag med en person på Akvarielagret i 08. Denne sa att man hade Nigeria red, men att den hade gulfärgad buk med rött käkparti, och troligen blir röd senare när den blir äldre. (?) Är det samma variant i olika ålder? Jag är tveksam till den slutsatsen.
Ser vi på länken http://www.cichlidae.com/gallery.php...Pelvicachromis
finns såväl red Nigeria (mycket blekt utfärgad), därtill en variant som kallas gul Nigeria. Om detta stämmer, borde lösningen vara att red Nigeria slarvigt används även då gul Nigeria säljs? Synpunkter?
Någon som kan reda ut detta? Kjell N? Mr Fish, som har många varianter av Pelv.?
PS Jokan gräver väldigt lite. Den är åxå vädligt fredlig, lättlek och vacker. I mitt tycke mycket underskattad. De har inte heller under den tid jag haft dem, naggat speciellt mycket på växterna såsom det ibland varnas för.Legitimerad Nortonist.
"Reality is merely an illusion, although a very persistent one."Kommentar
-
Jag kan inte reda ut alla problem med de olika färgvarianterna av taeniatus men möjligtvis kan det vara så att det finns en del korsningar i handeln. Gul nigeria har normalt inget rött i sig men jag har haft exemplar som haft lite röda strimmor på kinden.
Det förekommer ofta tveksamma benämningar i handeln men det får vi nog acceptera och ha förståelse för. Det enda vi kan göra är att försöka få hitta så fina exemplar som möjligt och att odla på de bästa individerna.
Beträffande de arter som du länkar till så är det nog så enkelt att det inte finns någon marknad för dessa typer av västafrikaner i vårt lilla land.Kommentar
-
Angående de lite udda firrarna så har du säkert rätt. Jag har bett en butik söka hos sin leverantör som tidigare fått fram några "udda" varianter. Jag får nöja mig med att ha ett Teleogramma Depressum-par än så länge. Ett fynd, bara de.
Men.
Kjell, ser du på den här länken
så är det en fisk som är mycket lik den jag menar med red Nigeria. Min hanne hade dock en betydligt större blodröd del på buken. Jämför du denna bild med den som exempelvis Micke länkat till ovan (sid 1) så är skillnaden STOR. Att kalla den för "red" är märkligt eftersom den är gul på buken och inte röd (om än lite svagt röd vid käken).
Hur ser Red Nigeria ut enligt dig?
Legitimerad Nortonist.
"Reality is merely an illusion, although a very persistent one."Kommentar
Kommentar