citat:Ursprungligen skickat av Camenius
Två västafrikaner jag försökt hitta i Sverige men misslyckats få tag i, är följande (de finns exporterade till USA):
Så till ett litet mysterium: Jag köpte en P taenitaus som var sagolikt röd. Den stämmer med vissa bilder på nätet som har bildtexten Red Nigeria. Samtidigt finns många andra bilder med samma bildtext (Nigeria red) som visar en fisk med gulfärgad buk (ex vis den Micke länkat till tidigare i denna tråd och som ser ut som det par jag har här hemma och som köpts under namnet "ogelle").
Tidigare i denna tråd nämner Daniel i Malmö att den red Nigeria som jag vill ha tag i igen, säljs i Köbenhavn under namnet Red Nigeria.
Jag talade idag med en person på Akvarielagret i 08. Denne sa att man hade Nigeria red, men att den hade gulfärgad buk med rött käkparti, och troligen blir röd senare när den blir äldre. (?) Är det samma variant i olika ålder? Jag är tveksam till den slutsatsen.
Ser vi på länken http://www.cichlidae.com/gallery.php...Pelvicachromis
finns såväl red Nigeria (mycket blekt utfärgad), därtill en variant som kallas gul Nigeria. Om detta stämmer, borde lösningen vara att red Nigeria slarvigt används även då gul Nigeria säljs? Synpunkter?
Någon som kan reda ut detta? Kjell N? Mr Fish, som har många varianter av Pelv.?
PS Jokan gräver väldigt lite. Den är åxå vädligt fredlig, lättlek och vacker. I mitt tycke mycket underskattad. De har inte heller under den tid jag haft dem, naggat speciellt mycket på växterna såsom det ibland varnas för.
Två västafrikaner jag försökt hitta i Sverige men misslyckats få tag i, är följande (de finns exporterade till USA):
Så till ett litet mysterium: Jag köpte en P taenitaus som var sagolikt röd. Den stämmer med vissa bilder på nätet som har bildtexten Red Nigeria. Samtidigt finns många andra bilder med samma bildtext (Nigeria red) som visar en fisk med gulfärgad buk (ex vis den Micke länkat till tidigare i denna tråd och som ser ut som det par jag har här hemma och som köpts under namnet "ogelle").
Tidigare i denna tråd nämner Daniel i Malmö att den red Nigeria som jag vill ha tag i igen, säljs i Köbenhavn under namnet Red Nigeria.
Jag talade idag med en person på Akvarielagret i 08. Denne sa att man hade Nigeria red, men att den hade gulfärgad buk med rött käkparti, och troligen blir röd senare när den blir äldre. (?) Är det samma variant i olika ålder? Jag är tveksam till den slutsatsen.
Ser vi på länken http://www.cichlidae.com/gallery.php...Pelvicachromis
finns såväl red Nigeria (mycket blekt utfärgad), därtill en variant som kallas gul Nigeria. Om detta stämmer, borde lösningen vara att red Nigeria slarvigt används även då gul Nigeria säljs? Synpunkter?
Någon som kan reda ut detta? Kjell N? Mr Fish, som har många varianter av Pelv.?
PS Jokan gräver väldigt lite. Den är åxå vädligt fredlig, lättlek och vacker. I mitt tycke mycket underskattad. De har inte heller under den tid jag haft dem, naggat speciellt mycket på växterna såsom det ibland varnas för.
Den mycket stora skillnaden mellan S.Am dvärgciklider(även större)
och Västafrikanska är den stora skillnaden i säkten & arter. Om man bara tittar på släktet Apistogramma med 80-90 Arter(inkl. sp.=blir fler dag för dag),så får man en tankeställare varför det har utvecklats så många fler individuella arter i S.Am. jämf. med V.Afrk.
Och att,om man jämför med inviduella t.ex Apistogrammor,så finns artspridningen(färgmorpherna inom ett och samma flodsys.)
Alltså : Arten Taeniatus har lyckas med att "snirkla" sig in i ett flertal flodsys, som inte är direkt jämförbart med Apistos utbredningsegenskaper i S.Am.
P.Taeniatus har ett stort utspridningsområde ,där det handlar om flera flodsystem(inga gemensamma flöden)Och eftersom Taeniatusen även finns i Nigerflodsys(som är stort) ,så finns det givetvis lokala färgmorpher(jag skulle vilja kalla dem mer än lokala färgmorpher; då de även har andra "tydliga" skillnader. Typ : cadualfläckar,dorsalmönster-skillnader m.m.)
Men -tillbaks till ursprungsrågan..Hitintills,så klassifierar man tre typer av Taeniatusar från Niger/sys. En av dessa är den som kallas
"Nigerianred" Denna har ett utspridningsområde i deltaomr./även i bifloder i södra Nigeria. Detta är ett stort område ,som inkl. biflöden till Niger. Så att lokala färgmorpher på "Nigerianred" har dykt upp är rent naturligt...
Hälsn. Patrik (alias ,se ovan!)
Kommentar