Nytt kar med västafrikaner

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tropfrog
    Användare
    • July 2003
    • 1840

Nu står karet på plats och arbetet med att bygga om det som jag vill ha det har börjat. Bilder på karet och sumpen finns på min zoon:

MVH
    Magnus

Kommentar

• Kalle-Maja
      Användare
      • December 2004
      • 1324

Du är så duktig tropfrog! Från ord till handling och med en sällan skådad ackuratess. Om man ändå hade så´n styrfart. Azurblå...brrr...det var mitt 5-40 oxå när jag hämtade det.

Kommentar

• tropfrog
        Användare
        • July 2003
        • 1840

citatu är så duktig tropfrog! Från ord till handling och med en sällan skådad ackuratess. Om man ändå hade så´n styrfart.
        Det där är inte sant. Mina missöden fotar jag ju inte. Och många missöden blir det. Tex har jag köpt en färg som inte fäster och inte torkar på glas, den skall jag smeta av i helgen för att börja om. Fort går det inte heller.

citat:Azurblå...brrr...det var mitt 5-40 oxå när jag hämtade det.
        Snart får jag skit för det....Han som målade dit det hänger på detta forumet, men jag nämner inga namn
        MVH
        Magnus

Kommentar

• Kalle-Maja
          Användare
          • December 2004
          • 1324

Det hedrar dig med din ödmjukhet. Man kan ju inte va bäst på allt.

Nu bet jag mig i tungan igen. Azurblå är ju snyggt ibland, t ex i Grekland på dörrar å så´nt...

Kommentar

• Pär J.
            Användare
            • April 2002
            • 219

Fick det första nyhetsbrevet från Södermalms akvarieaffär nyss och där presenteras en lista på tillgängliga västafrikanskaciklider (+killis) både en Guinea- och en Kamerunlista.
            Troligen kommer Janne inte att ta hem alla till butiken under sommaren men ta hem på beställning "till ett betydligt gynnsammare pris".

Ser ni eller hör om ställen som har lite ovanligare eller udda västafrikanska ciklider så är väl denna tråden bra att "skvallara" på.

Hoppas att ni ser det som information och inte reklam.

Mvh Pär

Kommentar

• kaj.p
              Användare
              • April 2002
              • 2294

Var i en Varbergsbutik idag De hade precis fått in 3 färgvarianter av P humilis,nyss inkommna från Guinea.
              Diskussällskapet
              www.diskusforum.se

Kommentar

• Pär J.
                Användare
                • April 2002
                • 219

Roligt att fler och fler butiker/grossister har dessa i sortimentet. Priset brukar inte heller vara sådant att vem som helst köper dem, så det kanske är en chansningen men kul för oss akvarister.

Många av dessa har man bara läst om i böcker eller på nätet.
                Anton Lambojs bok lär väl locka fler att testa dessa ciklider.

/Pär

Kommentar

• tropfrog
                  Användare
                  • July 2003
                  • 1840

I mitt kar simmar det nu 8 stycken S.Steinbachi, grymt roliga fiskar som nog inte bör hållas annat än i grupper. De 3 som jag hade sedan innan vart inte alls lika roliga. Tyvärr är de inte de mest färgranna, men färgen får similiskillina stå för när de anländer.

För de som letar efter ovanliga västafrikaner måste jag nog tipsa om zoo-mässan i kungsbacka. De har för det mesta många trevliga va ciklider inne. Om man inte hittar det man letar efter så går det alltid att titta in på akvarietekniks och simontorps lagerlistor. Om det finns där så går det säkert att beställa dem hos era lokala handlare.
                  MVH
                  Magnus

Kommentar

• Pär J.
                    Användare
                    • April 2002
                    • 219

Denna Kamerun- och Guiena sändning verkar kommit till någon större grossist då det tykt upp Plev. humilis lite var stans. Problemet är att många butiker har guldkornen på sina listor men inte i butiken.

Så det bästa är att fråga efter det man önskar så kan de hålla utkik efter drömfisken.

Önskvärt vore om fler grossister kunde ha sina lsitor på nätet så kunde kunderna se vad som finns att erbjuda.

Gobiocichla wonderi har dykt upp, någon som vet nått om hur den är att hålla i akvarium?

/Pär

Kommentar

• PatrikMalmo
                      Användare
                      • May 2005
                      • 4642

Lite funderingar om växter i Västafrikakar:

Crinum calamistratum håller jag med om, Anubias likaså, även om det kan vara lurigt att avgöra vilken variant som kommer varifrån i Afrika. Rätt säkra kort till alla biotopkar är både Vallisneria samt Hornsärv. Jag hade aldrig vågat pricka dem i ett biotopkar (oavsett världsdel) som domare i en hempristävling i vart fall... verkar vara äkta kosmopoliter.

Angående växter i Tanganyikasjön, så har Kasselmann ett avsnitt om det i sin bok. Mycket intressant, och vill man ha en äkta Tanganyikabiotop så lär det blir svårt - där finns en dvärgvariant av Vallisneria samt en hornsärv som sjunker till botten om den bryts. Hennes experiment visar att både Vallisnerian och Hornsärven blir "som vanligt" under akvarieförhållanden. Surt. Tre andra vanliga växter i Tanganyika är Myriophyllum spicatum, Hydrilla verticillata samt Potamogeton.

Intressant med Anubias i miniväxthus. Upplagt för experiment. Även intressant med ett verkligt snävt biotopkar. Spanar in bilderna framöver!!

Hilsen,

Patrik
                      Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• mikro
                        Användare
                        • November 2002
                        • 666

Jag tittade precis på akvarietekniks hemsida och såg att de har två arter vid namn chromidotilapia batesii och C. mundemba. Är det någon som känner till något om dom? Det verkar inte vara helt lätt att hitta någon info om dom : (
                        /Mikael

Kommentar

• tropfrog
                          Användare
                          • July 2003
                          • 1840

Jag har själv försökt att ta reda på vad det är för fiskar men inte hittat nåt. Om du hittar nåt så skvallra gärna.

Jag har bokat ytterligare 5 st ciklider från barombi, att hämta så fort skattepengarna dyker upp. Det rör sig om konia eisentrauti, ytterligare en lätt allätare från sjön. Båda arterna är relativt snälla så det kanske funkar, jag hör av mig om hur det går.

Similiskillina skall skickas från Hawaii inom en månad, sen får jag de inom 4 dagar. Det ser jag fram emot.
                          MVH
                          Magnus

Kommentar

• Micke
                            Användare
                            • April 2002
                            • 9579

Chromidotilapia batesii finns med i Lamboj's bok. C. mundemba verkar inte vara ett gällande vetenskapligt namn.
                            Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                            Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• mikro
                              Användare
                              • November 2002
                              • 666

Står det något skoj om den : )
                              /Mikael

Kommentar

• mikro
                                Användare
                                • November 2002
                                • 666

Jag hittade förresten att C. mundemba numera heter Benitochromis ufermanni ifall någon mer än jag är intresserad.
                                /Mikael

Kommentar

Arbetssätt...