Nytt kar med västafrikaner

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mikro
    Användare
    • November 2002
    • 666

Inga bilder än men det kanske kommer. Planterade en del nya växter idag så det ser rätt skräpigt ut med massa rötter och sånt som ännu inte funnit sig tillrätta.

Angolabarberna hittade jag hos Lasse i Södra Sandby där jag köpte Taeniatusen. verkar vara livfulla krabater som håller igång : )
    /Mikael

Kommentar

• tropfrog
      Användare
      • July 2003
      • 1840

Jag var i stoby akvarieaffär i helgen och såg en del va som jag aldrig sett live innan, det var kul. Bland annat såg jag den kongolamprologus som diskuterats i denna tråden....Fan vad snygg!! Enligt ägaren av butiken så är den som ni säger jätteagro, men den håller sig till ett mycket litet revir. Enligt honom skulle de gå bra i ett blandat va kar. Vad säger ni?

Sen såg jag också C.Guentheri och blev helfrälst...Sån måsta jag ha. Min nya lista ser ut som följer:
      1 par Gobiocichla wonderi
      1 par S.Tinanti
      1 par Tilapia Joka
      1 par N transvestitus
      1 par N parilus
      1 par C Guentheri
      1 par teleogrammer om jag kan hitta
      20 kongotetror
      8 Elefantnosfiskar

Alla fiskarna finns naturligt i kongofloden, tror ni att det kan bli en lagom blandning för 375 liter?
      MVH
      Magnus

Kommentar

• Mike_Noren
        Användare
        • February 2003
        • 2695

Andra som haft fler av de där fiskarna får uttala sig, men jag hade nog personligen inte försökt klämma in så många så stora och så aggressiva fiskar i ett så pass litet akvarium.
        Jag menar, C. guentheri har jag haft, och den är i klass med zebraciklid i storlek och i aggression när den leker, medan elefantnosarna (jag utgår från att det är Gnathonemus petersi, inte nån av småtte-arterna) blir uppåt 30 cm långa...

Som sagt, andra som är mer hemma på de här fiskarna får säga vad de tror, men för mig känns det som mycket fisk för det akvariet.

Sen är det visserligen sant att alla fiskarna finns i kongofloden, men kongoflodens avrinningsområde är mycket stort och växlande. Elefantnosar och forsciklider som Steatocranus har inte likartade krav på sin miljö.

Kommentar

• tropfrog
          Användare
          • July 2003
          • 1840

citat:Jag menar, C. guentheri har jag haft, och den är i klass med zebraciklid i storlek och i aggression när den leker
          Jag har fått intrycket att den är väldigt snäll. Om den är som en zebraciklid vill jag inte ha den. Någon annan med erfarenheter?

citaten är det visserligen sant att alla fiskarna finns i kongofloden, men kongoflodens avrinningsområde är mycket stort och växlande. Elefantnosar och forsciklider som Steatocranus har inte likartade krav på sin miljö.
          Enligt vad jag har läst så skall alla ha ph runt 7 och temp 23-27 grader. Trots att s.tinanti lever i strömt vatten så är mitt intryck av vad jag läser att dom lever under dom starka strömmarna och trivs bättre i kar med mindre cirkulation. Jag är övertygad om att alla skulle klara sig bra med ca 5gg i timmen.

Sen handlar det väl egentligen bara om att ha gott om gömställen så att alla kan få plats.

Vilka skulle du plocka bort från listan? Jag har själv inga erfarenheter av va ciklider, det är därför jag frågar. Om du läser tidigare i tråden har jag fått massor av tips på vad jag mer kan ha, inte alla har jag tagit med, det skulle bli ännu mer. Inte många har sagt att det blir för mycket, trots att jag frågat flera gånger om det inte blir för mycket. Om jag får info i en tråd på ciklid.se om va-ciklider så räknar jag med att den info jag får är relativt pålitlig. Vad säger ni andra? Blir det för mycket?
          MVH
          Magnus

Kommentar

• daniel_i_malmö
            Användare
            • April 2002
            • 1338

Topfrog: Jag har inte samma erfarenheter av guentheri som Mike, de vi hade var ganska snälla av sig, även vid lek.

Jag håller dock tillfullo med Mike om att du borde plocka bort en del fisk från listan. Jag hade inte stoppat ner alla de fiskarna ens i mitt 720.

Först och främst hade jag inte blandat elefantnosfiskarna med några större ciklider. Jag tycker de är så speciella fiskar, och med särskilda krav, att ska man ha dem ska akvariet vara anpassat till dem. Några nanochromis skulle kunna fungera tillsammans med dem. På ytan hade jag då haft fjärilsfiskar som inte lär störa elefanterna. Av samma skäl som Ola anger hade jag inte haft kongotetrorna med elefantnosarna....

kortfattat: jag tycker du borde välja om du vill ha ett elefantkar eller ett ciklidkar.

Även utan elefantfiskarna tycker jag du har åtminstone två par ciklider för mycket.

Sorry, vill inte vara en glädjedödare...

EDIT: hänvisade till fel person ovan...
            Tjugofem år med ciklider.
            http://www.malmoakvarieforening.se
            Centralamerika 2006
            Svart kaffe och drömmeri...

Kommentar

• daniel_i_malmö
              Användare
              • April 2002
              • 1338

Topfrog: Jag tycker också Mike har en poäng i att du kanske borde fundera över vilken biotop du vill efterlikna. En del av de ciklider du suktar efter kommer från en mycket särpräglad biotop med mycket starkt strömmande vatten. De klarar sig, och kan nog trivas och yngla av sig i betydligt lugnare vatten men det efterlikanr inte deras naturliga biotop.

Usch vad negativ jag låter nu. sorry. Anledningen till att jag engagerar mig är att jag står i färd med ett projekt liknande ditt. Jag ska starta upp mitt 720 och har också våndats i valet mellan VA ciklider och elefantnosar.
              Centralamerika 2006

Kommentar

• Ola Svensson
                Användare
                • April 2002
                • 14633

citat:Jag har fått intrycket att den är väldigt snäll. Om den är som en zebraciklid vill jag inte ha den. Någon annan med erfarenheter?
                Den ar inte snall. Som zebra ar att ta i, eller snarare, den ar som en Chromidotilapia. Om man holl dem med zebra sa har de ihjal zebrorna med latthet om de "vill", men troligen tycker de att zebror ar jobbiga och lagger sig i ett horn och dor. Mina hade inga problem att halla yngel med Crenicichla, vilket sager en del. Jag skulle ALDRIG stoppa i kromtilapior med elefantnosar. Jag ar 99.99 % saker pa att det leder till doden for elefantnosarna. Sedan ar guentheri en riktigt stor fisk. 20 cm ar inget ovanligt.

Jag har skrivit en artikel om dem. Las den innan ni mer mig svara pa fler fragor om Chromidotilapia och Benitochromis. http://www.ciklid.se/ciklidbladet_ar...200104&LOPNR=3

Jag vill inte vara en gladjedodare, men kromtilapiorna maste enligt mig vara utgangspunkten for ett akvarium (de dodar latt annan fisk nar de leker om man har for lite fisk, men har man for mycket fisk sa klarar sig inte ynglen tillrackligt lange for att honan ska ha en chans att overleva).
                Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• tropfrog
                  Användare
                  • July 2003
                  • 1840

Jag lyssnar och lär. Guenteri var väl ett infall för att jag såg den i butiken, inte helt igenomtänkt. Efter all diskusion kring elefantnosarna tror jag nog att dom går bort. Några fiskar är borttagna och några är tillagda, men inga ciklider.

Vad tror ni nu?

1 par Gobiocichla wonderi (eller 1 par teleogrammer om jag kan hitta)
                  1 par S.Tinanti
                  1 par Tilapia Joka
                  1 par N transvestitus
                  1 par N parilus
                  20 kongotetror
                  10 Pantodon buchholzi
                  5 Synodontis nigriventris

MVH
                  Magnus

Kommentar

• daniel_i_malmö
                    Användare
                    • April 2002
                    • 1338

Topfrog: Det låter som en spännande och mer lagom fisksamling! Tinanti är en av de fräckaste fiskar jag sett. Någon gång ska jag ha sådana jag med... Jag räknar med att du visar oss bilder när karet börjar bli klart?

Fjärilsfiskar är en annan av mina favoriter. En udda och mycket charmig fiskart! Tio stycken är kanske i och för sig lite många i ett 375. När de är i stöt kan de ibland bråka lite sinsemellan, inget farligt men de kan behöva lite yta för ett revir. Om du vill ha många så se till att det bildas naturliga revir i ytan med flytväxter, växter eller rötter som når ytan eller likande, på samma sätt som du gör för ciklidernas skull på botten med stenar och rötter. Det är inga stimfiskar som bilbuksfiskar. Dessutom är de väldigt glupska, jag matade mina med små syrsor och flugor även om de tog torrfoder också.

Du vet väl förresten att du kan se könsskillnad på fjärilsfiskarna genom att titta på deras analfena?

Lycka till!
                    Centralamerika 2006

Kommentar

• tropfrog
                      Användare
                      • July 2003
                      • 1840

Tack för infon Daniel.

Jag har surfat runt lite angående fjärilsfisken och inte hittat någonstans i vilka antal man bör hålla dom, tror du 5 blir mer lagom? Den enda information jag hittat ät att dom trivs i mindre strömt vatten (hur strömt?), kan vara agresiva mot andra fiskar, äter yngel och är svårlekta. På flertalet ställen ser jag att man rekomenderar fjärilsfisk för att få igång yngelvården hos div ciklider, bland annat hos scalare. Interessant, hoppas de har samma effekt i mitt kar.

Jag har inte hittat någon info om hur man ser könsskillnader så där får du gärna precisera dig.

Vad skönt att jag börjar komma på rätt spår med kombinationerna, om det är någon som har mer att tillägga tar jag tacksamt emot synpunkter.

Fick igår ett presentkort på ett avsevärt belopp hos den lokala akvariebutiken, ger ju klart förutsättningar för att få ihop ett fint kar, det kan kanske tillochmed bli en och en annan vf. Vilka av fiskarna har störst utsikt att lyckas försvara sina ungar i denna mixen? Det är givetvis dom som jag skall köpa vf av.
                      MVH
                      Magnus

MVH
                      Magnus

Kommentar

• dorner
                        Användare
                        • March 2004
                        • 32

Hej
                        Är det någon som har bilder på sin va burk. Håller på att göra om min 120l till ett va men skulle behöva lite insperation.

/Joakim

Kommentar

• daniel_i_malmö
                          Användare
                          • April 2002
                          • 1338

citat:Ursprungligen skickat av tropfrog

Jag har inte hittat någon info om hur man ser könsskillnader så där får du gärna precisera dig.
                          När jag surfade runt nu för att hitta några exempel på könsskillnader så hittade jag till min förvåning inte några bra exempel, på några ställen stod det tom. att det var mycket svårt att skilja könen åt.

Till slut hittade jag dock info som stöder vad jag fått lära mig, på zoopet... ibland ser man inte skogen för träden.

Nåväl, hos hanen är de främsta fenstrålarna på analfenan mycket längre än de övriga. Hos honan är fenstrålarna mer jämnlånga. Fisken på zoopet skulle alltså vara en hane:

OBS, jag har inte odlat dem så detta är vad jag läst mig till, och jag har ju haft fel förr i denna tråd...
                          Centralamerika 2006

Kommentar

• Pär J.
                            Användare
                            • April 2002
                            • 219

The one and only Kjell Nillson´s VA sida:

Inredning mm.

Medans jag sökte så kom en snygg fotosida upp:

Många trevliga firrar, bla mycket "Old world" fisk, en och annan ciklid av de ovanligare slagen borde locka....

Kommentar

• mikro
                              Användare
                              • November 2002
                              • 666

Nu har det varit tyst i tråden i nästan en vecka, bäst att skriva något : )

när jag kom tillbaka efter påsken och kikade på mitt akvarium med P. Taeniatus, Angolabarber och killis upptäckte jag att Taeniatusen fått ganska tuggade fenor. Efter lite närmare "inspektion" visade det sig att samtliga barber också fått fenorna tuggade. Eftersom killisen klarat sig har de svårt att undgå att bli lite misstänkta. Frågan är nu om killisen antingen kan ha bitit övriga fiskar eller om den är snabb nog att hålla sig undan och vem boven i dramat kan vara?

Jag har inte kunnat se att någon fisk varit överdrivet aggressiv och på det stora hela verkar det fungera bra. Man blir bara lite ledsen när ens fiskar har trasiga fenor : (
                              /Mikael

Kommentar

• Pär J.
                                Användare
                                • April 2002
                                • 219

Fp. garneri kan nog vara boven i dramat. Har ingen erfarenhet av dem själv men de brukar ju inte vara så fega direkt.

Kommentar

Arbetssätt...