Bottenmaterial i Amazondeltat?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Flashback

    Bottenmaterial i Amazondeltat?

    Är det någon som vet vilket botten material som är vanligast i Amazondeltat? Är det grus lr finkornig sand?

    Daniel Hellström
  • Phlyg
    Användare
    • September 2002
    • 41

    #2
    Tjena Daniel

    Jag läste för ett tag sedan en reseskildring från Amazonas. Författarens beskrivning av botten: ”De var som att kliva ned i en sank smetig kaffesump.”
    Med tanke på att de är en omfattande växtlighet i Amazondelta och inga större geologiska effekter så antar jag att botten till stor del består av nedbrutet organiskt material samt sediment typ lera. Vidare beroende på årliga översvämningar består Amazondeltat till större del av skogsmark under stora delar av året. Sammansättningen dör dock variera högre upp i tillflödena till Amazondelta beroende på att dessa biflöden inte anrikas med sediment på samma vis som huvudflödet.

    Lite luddigt svar ser jag men hoppas att de hjälper.

    Mvh ERik

    http://www.umea.akvarieforening.se

    Kommentar

    • cichlids4fun
      NCS Medlem
      • April 2002
      • 3111

      #3
      Ett Bottematerial på gamla löv, jord , Rötter och lite torv skulle kanske efterlikna lite.

      don´t drink water-fish`s ..... in it!
      Mvh
      Peter
      Mvh
      Peter

      don´t drink water-fish ..... in it!

      Kommentar

      • Flashback

        #4
        Tack. Såg en dokumentär på NGC igår då dom vissa endel fiskar från amazonas co hdå såg man lite av botten iblnad och det stämmer nog rätt bra med att den är sumpig av allt som blivit nedbrutet.

        Daniel Hellström

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • April 2002
          • 14633

          #5
          http://www.amazonian-fish.co.uk/ finns en hel del info. Amazonas är stoort. Finkorning sand, "kaffesump", löv finns på olika ställen. Frågan är vilken biotop du vill efterlikna. Det finns ju inte en "amazonasbiotop" utan en hel räcka.

          Ola
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          Arbetssätt...