Musikval vid vattenbyte/Ny gallup

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jarinen
    Användare
    • April 2003
    • 1888

citat:Ursprungligen skickat av johan_lindgren

en lite fråga , alla ni som lyssnar på de olika hårdare "metal" genrerarna har ni satt in er något i texterna. ofta kanske man inte hör direkt vad som sägs, klart värde i att lyssna i sig o verkligen fatta vad de sjunger om.

ett annat bra tips är amon amarth.
    Jäpp, det är klart! Det är ofta det som är grejen med hårdare band, medvetna, arga och ifrågasättande pöjkar. Inget lallande om kärlek här inte .

Musik ska spegla texterna, det är där många "hårda" band faller, de vet inte vad de håller på med, bara att de försöker lira hård musik, det är då det blir fel.

Hur det låter när det blir rätt = ex. Sepultura "Real solid attitude!"

Mvh Jari

Kommentar

• specmats
      Användare
      • December 2004
      • 3060

Du har säkert rätt Ola, men jag tror att min generalisering stämmer på ett allmänt lite ytligt plan, att exempelvis hänvisa till grupper som Portion Control mfl kanske inte säger så mycket för de flesta-även om det är fakta. Det är kul att Vi har en sån bra musiksmak!
      Tropheus Duboisi halembe, so
      Melanochromis Auratus, vf
      Synodontis Petricola, odlade

Akvarie-setup (Salt)

Kommentar

• Ola Svensson
        • April 2002
        • 14633

citat:Ursprungligen skickat av specmats

Du har säkert rätt Ola, men jag tror att min generalisering stämmer på ett allmänt lite ytligt plan, att exempelvis hänvisa till grupper som Portion Control mfl kanske inte säger så mycket för de flesta-även om det är fakta. Det är kul att Vi har en sån bra musiksmak!
        Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• anli
          Användare
          • March 2003
          • 3740

Resultat av denna tråds influens än så länge:
          1. Opeth live-dvd:n och Blackwater Park beställd,
          2. Pantera - Far Beyond Driven.
          3. Nästa gäng till rakning blir Sepultura (jag tar dig på orden Jarinen).

Men sen måste jag få vila med gamle sockersöte Lemmys Motörhead och resten av 70-tals (å 60) nissarna: King Crimson, Lucifers friend, The Who, Mountain, Uriah Heep, Grand Funk, Free, Hawkwind... orkar inte med fööör mycket moderna kulsprutetrummor

ps sist jag bytte vatten så var det Vaughan Williams symfoni nr:3[]
          Anders L

Kommentar

• daniel_i_malmö
            • April 2002
            • 1338

citat:Ursprungligen skickat av anli

Då ska du börja med Chaos A.D., deras utan tvekan bästa album enligt mig. Och då får du ju dessutom med deras cover på New Model Armys The Hunt...
            Tjugofem år med ciklider.
            http://www.malmoakvarieforening.se
            Centralamerika 2006
            Svart kaffe och drömmeri...

Kommentar

• jarinen
              Användare
              • April 2003
              • 1888

citat:Ursprungligen skickat av daniel_i_malmö

citat:Ursprungligen skickat av anli

Då ska du börja med Chaos A.D., deras utan tvekan bästa album enligt mig. Och då får du ju dessutom med deras cover på New Model Armys The Hunt...
              Kika även på "Roots" och "Against", själv håller jag "Roots" och nämnda "Chaos A.D" som deras absoluta höjdpunkter. Tyvärr fick originalsångaren en skvätt av hybris och stack och skapade sig ett eget band. Men "Against" med ny förmåga håller den med.

Jäpp, covern på "The hunt" gör dom med bravur faktiskt.

Mvh Jari

Kommentar

• ozric
                Användare
                • March 2004
                • 3187

60-70-tal:
                The Sonics,Group1850,Hawkwind,Captain Beyond,November,Grand Funk,Masters Apprentices,Black Sabbath,Pink Floyd,Pentagram,Van Der Graaf,Virus,Amon Duul,Kebnekaise,Can,Uriha Heep,Pink Faries,Ramases.....

Metal:
                High on Fire,Ministry,Entombed,Cathedral,Novembers Doom,The Hidden Hand,Place of Skulls,Counterblast,Bathory,Celtic Frost,Ramesses,Isis...

Fet Rock:
                Sleep,37005,Yob,Electric Wizard,Neurosis,Witchcraft/Norrsken,Kyuss...

orkar inte mer.................
                "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                c",)

Kommentar

• Tony
                  Användare
                  • April 2002
                  • 4594

Se där ja Anli, det känns alltid bra att frälsa någon till ondo )

Till DVD'n passar det utmärkt med en god whiskey de 8 första låtarna. Sedan kan du dricka Jack Daniels eller liknade under resterande
                  Tony Englund

Kommentar

• Belgarath
                    Användare
                    • February 2005
                    • 584

citat:Ursprungligen skickat av ozric

60-70-tal:
                    The Sonics,Group1850,Hawkwind,Captain Beyond,November,Grand Funk,Masters Apprentices,Black Sabbath,Pink Floyd,Pentagram,Van Der Graaf,Virus,Amon Duul,Kebnekaise,Can,Uriah Heep,Pink Faries,Ramases..
                    Så ÄNTLIGEN någon som känner till den BRA !!! musiken (no offence Anli, har sett att även du kör lite av de goda gamla gubbarna .

Härligt att se att någon annan oxå gillar Captain Beyond, November, Masters Apprentices, Pentagram, Virus, Kebenekaise m.m.

Ozric, testa High Tide (haha) vid nästa vattenbyte..oj vad det gick lekande lätt här till Sea Shanties nu senast (och då är jag ändå en av "idioterna" som springer med spannar och skit, får väl ta och fixa snabbkopplingar och slang nu i helgen.

Kommentar

• anli
                      Användare
                      • March 2003
                      • 3740

citat:Ursprungligen skickat av Belgarath

60-70-tal:
                      The Sonics,Group1850,Hawkwind,Captain Beyond,November,Grand Funk,Masters Apprentices,Black Sabbath,Pink Floyd,Pentagram,Van Der Graaf,Virus,Amon Duul,Kebnekaise,Can,Uriah Heep,Pink Faries,Ramases..
                      Så ÄNTLIGEN någon som känner till den BRA !!! musiken (no offence Anli, har sett att även du kör lite av de goda gamla gubbarna .
                      Det är ju naturligt att man ofta blir kvar i den musik som man lyssnade på som 12-20 åring.... fantastiska år 70-78, framför allt -71 till -73... just där måste det har hänt nåt magiskt!
                      Anders L

Kommentar

• ozric
                        Användare
                        • March 2004
                        • 3187

60-70-tal:

Härligt att se att någon annan oxå gillar Captain Beyond, November, Masters Apprentices, Pentagram, Virus, Kebenekaise m.m.

Ozric, testa High Tide (haha) vid nästa vattenbyte..oj vad det gick lekande lätt här till Sea Shanties nu senast (och då är jag ändå en av "idioterna" som springer med spannar och skit, får väl ta och fixa snabbkopplingar och slang nu i helgen.
                        Jorå,High Tide funkar utmärkt.Glömde även Dragonfly;råskitig amerikansk bluesrock fr 1970.Bara älskar skiten!
                        Jericho Jones från Israel `71 som senare blev Jericho-mkt bra.
                        Electric Sandwich,Krokodil,Coven,Leaf Hound,Weed,Haze,Bulldog Breed,Mariani,Byzantium.... Ja,var det inte bättre förr ;så säg... Kryllade ju med kanonband då. Å gissa om det varit kul att leta upp dessa band iom at man (jag) inte ens var påtänkt då de flesta av dessa band jammade loss som bäst...

c",)

Kommentar

• jonre723
                          Användare
                          • October 2004
                          • 439

Sepulturas bästa är tveklöst 'Schizofrenia'. De riffen leker man inte med!
                          Och så är det.
                          /J

Kommentar

• ozric
                            Användare
                            • March 2004
                            • 3187

citat:Ursprungligen skickat av jonre723

Sepulturas bästa är tveklöst 'Schizofrenia'. De riffen leker man inte med!
                            Bästa ljudet är nog på Beneath the Remains.En klassiker!
                            c",)

Kommentar

• Belgarath
                              Användare
                              • February 2005
                              • 584

60-70-tal:

Jorå,High Tide funkar utmärkt.Glömde även Dragonfly;råskitig amerikansk bluesrock fr 1970.Bara älskar skiten!
                              Electric Sandwich,Krokodil,Coven,Leaf Hound,Weed,Haze,Bulldog Breed,Mariani,Byzantium.... Ja,var det inte bättre förr ;så säg... Kryllade ju med kanonband då. Å gissa om det varit kul att leta upp dessa band iom at man (jag) inte ens var påtänkt då de flesta av dessa band jammade loss som bäst...

Jo du Ozric..på vinyl kan du nog glömma det med en gång, men ganska mycket av "guldet" finns ju på CD idag...sen kan man kanske hitta en hel del på alla snart förbjudna P2P-program som finns på nätet [:p].

Och ska vi nu snacka Krautrock så måste du ju bara höra:
                              Ainigma, Andromeda, Armageddon, Asterix, Blackwater Park, Bullfrog, Dirk Steffens, Dorian Gray, Eloy, Florian Geyer, Friedhof, Gash, German Oak, Gift, Gila, Grobschnitt, Jane, Kaputter Hamster, My Solid Ground, Night Sun, Sperrmüll, Vinegar, Wind, Zarathustra för att nämna några få (utöver de du redan nämnt)....

Och vill du ha fler tips så bara säg till, "gubben" här har MYCKET större kunskap om 70-talsrocken än om Malawis .

Och Anli, du är så rätt på det, '71-'73 rules. Men som sagt det går att hitta pärlor från ca '68-'80 ungefär.

Kommentar

• Orppo
                                Användare
                                • September 2004
                                • 518

60-70-tal:

Jo du Ozric..på vinyl kan du nog glömma det med en gång, men ganska mycket av "guldet" finns ju på CD idag...sen kan man kanske hitta en hel del på alla snart förbjudna P2P-program som finns på nätet (har jag hört hehe) [:p].

Och ska vi nu snacka Krautrock så måste du ju bara höra:
                                Ainigma, Andromeda, Armageddon, Asterix, Blackwater Park, Bullfrog, Dirk Steffens, Dorian Gray, Eloy, Florian Geyer, Friedhof, Gash, German Oak, Gift, Gila, Grobschnitt, Jane, Kaputter Hamster, My Solid Ground, Night Sun, Sperrmüll, Vinegar, Wind, Zarathustra för att nämna några få (utöver de du redan nämnt)....

Och vill du ha fler tips så bara säg till, "gubben" här har MYCKET större kunskap om 70-talsrocken än om Malawis .

Och Anli, du är så rätt på det, '71-'73 rules. Men som sagt det går att hitta pärlor från ca '68-'80 ungefär.

Tjena grabbar

Det verkar som att forumdeltagarna besitter en bred kunskap inom musiken också.
                                själv har jag ingen aning om de rockgrupper ni talar om.

Men handen på hjärtat, ligger inte dansbandsmusiken er till lags liiite ändå?
                                Jag menar ,det är ju ändå en musikkultur vi har i detta land[]

Tänk att få dansa runt med frugan till någon kramgo låt en fredagkväll

Har ni sett filmen "Black Jack".
                                Jag tycker att den är jättebra,med massa sköna låtar.
                                Hur bra är inte Brynolfsson i sin roll,när han glider över dansgolvet?
                                /Freestyler

Kommentar

Arbetssätt...