Erfarenet av att borra i glas

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bmwpower
    Användare
    • December 2002
    • 1934

Erfarenet av att borra i glas

Någon som har erfarenhet av att borra i gals
    Vill borra alla kar för att ha automatsikt vatten byte
    Men kostandenär 100kr för varje borrat hål och jag är snål
    Berätta vad man bör tänka på eller om det r värt 100kr
  • Tony
    Användare
    • April 2002
    • 4594

Är det många hål som skall borras kan det vara idé att köpa ett glasborr. De kostar ca 1500:-, men i ditt fall lär det ju bli billigt per hål.

Tony Englund

Kommentar

• Tommy K
      Användare
      • May 2002
      • 309

Låna maskinen av glasmästarn, det gjorde jag...

Kommentar

• jan olof
        Användare
        • December 2002
        • 254

ja ska du borra många hål så är det billigare att köpa ett glasborr ca 1700kr st, men det finns ett på jula för under hundralappen,men det har diametern 25,4mm det är kanske för stort.

när du borrar så kyl med vatten och ganska höga varv.Janne
        malawijanne http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=403839

Kommentar

• cichlids4fun
          NCS Medlem
          • April 2002
          • 3111

Helt klart värt att köpa glasborr, men satsa på kvalite det lönar sig köp hos glasmästare , använd sedan rikligt med vatten medans du borrar (glaset får inte bli varmt då spricker det, var försiktig när du kommer igenom så att du inte trycker då splittras glaset på insidan.

sedan har borren en tendens att sätta igen sig efter ett tag det märker du på att det tar mycket längre tid att komma igenom, då är det dags att rensa borret i ett mjukt slags bryne (fråga handlaren om bryne för att rensa bornitrid/diamantskiva)

glasborr är egentligen helt fel namn då det är en slipskiva som slipar sig igenom glaset.

angående vattnet så har jag byggt en anordning som jag sätter på borrmaskinen så att det kyler hela tiden, var dock försiktigt det får ju inte komma vatten i borrmaskinen.

lycka till

mvh

Peter
          Mvh
          Peter

don´t drink water-fish ..... in it!

Kommentar

• cf.akvarielagret
            Användare
            • April 2002
            • 5028

Fråga
            1. vad ska du ha hålen till cirkulation eller vattenbyte för om det bara är till vattenbyte brukar det räcka med en 32mm borr men är det för cirkulation blir antagligen 55mm borr lämpligt.
            En borr 32mm kostar ca 800kr och är mycket lättare att borra med om det är brådis brukar jag ta batteriborrmaskinen och styra borren använder jag då ett par fingrar eller en mall som borras ut av borren glöm inte att det blir mycket finare hål om du borrar från båda hållen samt vattenkylning.
            Vänligen
            Christer
            jag är Ateist
            men Gud talade till mig
            Gud är stor
            jag frågade hur stor ? inget svar
            han kanske behövde låna toaletten

Kommentar

Arbetssätt...