vad lockar köpare?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mrcool

vad lockar köpare?

Har hamnat i en jobbig sits och blivit arbetslös, har alltid velat starta
    eget så nu börjar tankarna komma tillbaka.Till en början så har man ju inte så mycket kapital, så man får börja smått tänkte jag ca 4000l. Det som jag vill ha i mina kar e ju malawi o tanganika men kan man verkligen gå runt på de? eller måste man ha sällskapsfiskar me, för att locka an bredare målgrupp. Är tacksam för era synpunkter och i så fall vilka fiskar skulle intressera er?? ...Mattias
  • Johan
    Användare
    • August 2002
    • 3029

ta kontakt med stefan på hamnakvaristen. han har nyligen startat eget,han borde ha massor med tips. tror han ligger länkad på startsidan.

Kommentar

• imported_n/a
      Användare
      • November 2004
      • 572

tror att målet måste bli att satsa brett,med nån specialitet.inbillar mig att det är svårt i längden annars.A och O är tror jag,när man väl startat att hålla rent o snyggt,samt ta undan fisk som dör...har sett många som startat snyggt o sen efter en tid blir tydligen sånt jobbigt,o då är det risk för att man får tacka för sig i branschen(kunderna går nån annanstans).Har du kollat det där jobbiga "motverka all konkurenns regeln",Menar att du måste gå en dyr kurs innan du får starta,finns den kvar eller har den bitit sig fast?

Kommentar

• Zaphi
        NCS Medlem
        • July 2002
        • 5395

Kursen finns kvar. Det är två st och de kostar cirka 5.000kr styck tror jag. Den "måste" du gå...

4000 liter? Det är ingen stor affär det. Du måste nog satsa lite större iallafall tror jag.

Vill du gå runt? Odla golden, rödzebra, demasoni, fjärilsciklid, scalarer och ancistrus Många odlare påstår att de skulle kunna tjäna en massa pengar på att bara odla sådanna saker som vanligt folk vill ha. Det är nog inte lätt att inrikta sig på de garvade akvaristerna, utan man måste nog tänka på allmänheten.
        www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

Kommentar

• Mrcool

Har inte hört den regeln men det ska jag kolla up. Sant med ett brett sortimant och en specialite som lockar köpare utifrån. Det är svårt att få ihop en kalkyl man måste tydligen ha regg-bevis för att få pris info från grossisterna.

Kommentar

• Micke
            Användare
            • April 2002
            • 9579

Här finns information om kurserna:
            Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
            Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• deathdealer
              Användare
              • August 2004
              • 1639

Spännande - MEN!!

1. Att ha intresset är en förutsättning att överhuvudtaget lyckas, dvs massa jobb (obetalt) och extremt låg lön!

2. Det är inte dyrt att starta upp ett företag dvs enskild firma, men som enskild firma LÖNEBESKATTAS all intänkter...dvs hög skatt och du är PERSONLIGT ansvarig för allt!

3. Hur ska du få kunden till dig??? Kompisar är INGA kunder att räkna med!
              Där en en mycket viktig del i om du ska lyckas eller ej. Givetvis kan du förlita dig på att om du håller god service och bra priser osv osv så sprider det sig, men man räknar med att det tar mellan 3-5 ÅR innan man vet om ett företag klarar sig! (och då gäller det att bära runt det under den tiden).
              Hur har du tänkt att marknadsföra dig?

4. Hur ser konk. situtaionen ut där du bor eller inom ditt upptagningsområde?

Jag vill INTE skrämma dig på något sätt, men det är många frågor som måste svara på innan man kastar sig ut - men har du motivationen, fixar starta-egetbidrag, och mycket annat så löser det sig säkert....

Fast skriv ner din affärsidé, och inte bara - Jag ska sälja ciklider, det håller aldrig, du måste speca ner allt och ha allting klart för dig innan du rusar ut och startar en butik!!
              Hyra, el, försäkringar, kar och allt med detta, namn, leverantörer osv osv

Massa vänliga hälsningar Deathdelaer - och lycka till!!!
              "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
              "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

Kommentar

• Fabbo
                Användare
                • September 2003
                • 210

Vill bara säga att det är mycket bra att det finns lite tvång på att folk ska gå kurs som ska jobba inom området. Det krävs ju inom de flesta övriga yrken. Jag var in i en butik nyligen var en kund pekade på en platy och fråga vad det är för fisk.. Försäljaren sa "ööh, det är en mickey mouse fisk". Åt en annan sa han att man ska tvätta akvariet varje vecka, tömma det helt och tvätta sanden, VARJE VECKA.
                Man blir ju arg o orolig. Inte konstigt att många nybörjare slutar.

Så jag måste säga att det som lockar mig till en butik är kunskap hos ägaren.

Kommentar

• Mrcool

Jag har tänkt mycket på hur jag ska ro hem det här. Har sett andra inlägg där det diskuteras om priser, varför allt ska vara så dyrt. Därför vill jag sälja så billigt så möjligt och på så sätt locka kunder. Det finns tre närliggande butiker som i stort sett bara säljer sällskapsfisk. Närmast "riktiga" butik är akvarielagret (bra kvalite men lite dyrt).
                  Under upstarten kan man få stämpla has arbetsförmedlingen under 6mån-12mån och på så sätt har man någon form av inkomst tills det förhopningsvis rullar på.
                  Finns det en efterfågan på den här typan av inriktning på affär och framför allt finns det utrymme i sthlms trakten?
                  Det är bra att få lite mer kött på bena
                  o höra andras åsikter.

Kommentar

• deathdealer
                    Användare
                    • August 2004
                    • 1639

tänk på att; billigt = SMÅ marginaler = större volymer för att gå runt!!
                    bra pris/service = bättre marginaler = mer konkurens från lågpriskedjor m.m

central lokal = hög hyra = fler som ser den och tvärt om!!!

Deathdealer
                    "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
                    "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

Kommentar

• mek
                      Användare
                      • January 2005
                      • 540

Så vitt jag förstått är Akvarielagret den största Akvariebutiken i Stockholm (kanske i Sverige?). Visst är de bra (annars skulle de inte gå så bra som de gör , men jag anser att de har en rätt värdig konkurrent/motståndare..... Akvarieleasing (uthyrning och butik).

Kommentar

Arbetssätt...