Förstörda filter

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bright_Blue
    NCS Medlem
    • June 2004
    • 1582

Förstörda filter

Tjena, sedan jag börjat mata med räkmix har filtren dragit ihop sig, och när man gjort rent dem sitter det fortfarande kvar skit/fett som inte går att få ur. Har ni samma problem eller vet ni ngt effektivt sätt att få ur skiten ur filtret så kan ni väl höra av er. Det börjar bli tråkigt att rengöra filtren var tredje dag.

Mvh/ BB
  • Torsten
    NCS Medlem
    • September 2002
    • 647

Mata mindre kanske vore en idé?

Kommentar

• shcolsson
      Användare
      • January 2005
      • 256

Tipset jag har fått är att slå filtermattan i golvet så att fettet lossnar. Jag har inte behövt testa det själv. Prova rengör de lite oftare så de inte hinner bli allt för ingrodda med sk-tet. Mata försiktigt inte mer än fiskarna äter upp.

Hoppas att detta hjälper dig.
      Experience is something you get right after you need it.

Kommentar

• ozric
        Användare
        • March 2004
        • 3187

Stäng av filtret/pumpen medans det far kring räkmix i burken.Till en början blir de ngt stressade av det men de vänjer sig.
        "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
        c",)

Kommentar

• davide
          Användare
          • December 2003
          • 335

Mata mindre, och undersök ifall du inte behöver byta till ett bättre/större filter...
          MVH David
          www.Umea.akvarieforening.se | Tanganyika sidan | Zoonen

Kommentar

• Bright_Blue
            NCS Medlem
            • June 2004
            • 1582

Jag får nog dra ner på matningen eller börja använda mer gelatin i räkmixen. Egentligen behöver jag nog en större pump. Jag prövade slänga filtret i marken och hitills har det fungerat. Tack för tipsen.

Mvh/BB

Kommentar

• Christer T

citat:Ursprungligen skickat av Bright_Blue

Jag får nog dra ner på matningen eller börja använda mer gelatin i räkmixen. Egentligen behöver jag nog en större pump. Jag prövade slänga filtret i marken och hitills har det fungerat. Tack för tipsen.

Mvh/BB
              Jag använde bara lite gelatin i min senaste sats och tycker att den skräpar ner grymt. Som du äger sätter det sig även i filtret. Nästa omgång blir det full ranson Gelatin igen och en filterrengöring.

Kommentar

• olof
                Användare
                • April 2002
                • 1823

Hej!

Stoppa filtret i tvättmaskinen, 40 grader, ingen förtvätt, inget diskmedel.

Mvh

olof
                http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

Kommentar

• jan olof
                  Användare
                  • December 2002
                  • 254

Vad menar du med full ranson med gelatin i räkmixen,
                  jag använder inte så mycket gelatin i min räkmix för att jag tror att det sätter igen filterna, jag har väl kört med mina filtermattor i c.a 10 år och jag har aldrig gjort rent dom.

trots att jag har mycket fisk i, och matar mycket. janne
                  malawijanne http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=403839

Kommentar

• Christer T

citat:Ursprungligen skickat av jan olof

Vad menar du med full ranson med gelatin i räkmixen,
                    jag använder inte så mycket gelatin i min räkmix för att jag tror att det sätter igen filterna,
                    Jag tror det står 50g per kilo i det receptet jag brukar använda. Eller möjligen 25g...... nåja i princip ett paket. Med den mängden så håller mixen ihop mycket bättre. Fiskarna äter allt man lägger i medan den jag har nu smular något förbaskat och en hysad mängd hinner dra in i filtren innan fiskarna snappat upp allt. Har varit inne på att stänga av filtren vid matning men eftersom jag känner mig själv ganska bra vet jag att jag någon gång skulle glömma att starta dom igen.

Kommentar

• jan olof
                      Användare
                      • December 2002
                      • 254

ja min mat dammar också en del, och det går in i filterna men det gör inget för att det bryts ner i filterna.

Vad jag menar med att ha för mycket gelatin i fodret så sätter filterna igen sig, för ni har väl sätt hur svårt det är att göra rent en kastrull som det har varit gelatin i med kallvatten.

Så det kan ju tänkas att det är gelatinet som sätter igen filtret
                      en liten gissning från min sida.Janne
                      malawijanne http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=403839

Kommentar

• Bright_Blue
                        NCS Medlem
                        • June 2004
                        • 1582

Så det kanske är gelatinet som är boven i dramat då. Det där med tvättamaskinen verkar bra, ska bara fråga om jag får tvätta filtren i hennes tvättmaskin.

Mvh/ BB

Kommentar

• Torsten
                          NCS Medlem
                          • September 2002
                          • 647

Filtret i tvättmaskinen??? Det va nog det dummaste jag hört på länge...

Det man gör då e att döda alla nyttiga bakterier som man vill ha i filtret. Ta å kram aur det i ljummet vatten istället. Tappa ur en hink vatten ur akvariet å gojsa runt med filtret där. Då blir du av med massa skit men har kvar det som man vill ha i filtet. Vattnar du sen blommorna med det vattnet är det som rena rama dopingen för dom växterna! =)

Kommentar

• Hank
                            Användare
                            • April 2002
                            • 1321

citat:Vad jag menar med att ha för mycket gelatin i fodret så sätter filterna igen sig, för ni har väl sätt hur svårt det är att göra rent en kastrull som det har varit gelatin i med kallvatten.
                            Om man har såna problem, hur står det då till med firrarnas magar och tarmar...!!??
                            /#378 Hank
                            Zoonen:
                            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

NCS medlemsbilder:
                            http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'

Kommentar

• olof
                              Användare
                              • April 2002
                              • 1823

Hej!

Dummt att stoppa filtren i tvättmaskinen?

Ja som regelbunden rengöring är det ju jätte dummt. Som engångsåtgärd för att sanera en igenkletad filtermatta eller rengöra filtermattor man ska lägga undan är det dock rätt smart.

Eller?

Mvh

olof
                              http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

Kommentar

Arbetssätt...