Pimelodus pictus "Pictusmal"- pratar.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Larry Stockholm
    Användare
    • November 2004
    • 343

    Pimelodus pictus "Pictusmal"- pratar.

    Som bekant för många, så är den här malen hopplös att fånga i en vanlig håv, eftersom den alltid fastnar med sina "skäggtömmar". Man får klippa sönder håven för att få loss malen. Jag brukar använda ett durkslag i stället, när och om jag måste lyfta upp den. Men min fråga lyder: Vad är det som låter om fisken? Den låter som en spelande syrsa ibland. Det liksom knarrar, om jag ska beskriva ljudet. Det gör förresten båda pictusmalarna. Någon form av ljudkommunikation, eller varningssignal? Kan någon kunnig förklara.
    Tacksam.
    Lasse Omfors

    Akvaristiken går i vågor
  • Larry Stockholm
    Användare
    • November 2004
    • 343

    #2
    Tydligen ingen populär mal, eftersom ingen kunde svara. Vad är det för ljud som kommer från fiskarna? Jag kan inte vara ensam om detta. ingen som vet?
    Lasse Omfors

    Akvaristiken går i vågor

    Kommentar

    • FI
      Användare
      • August 2002
      • 3743

      #3
      Svårt att svara på om man inte är biolog men jag har för mig att jag har läst någonstans att de framkallar ljudet genom att gnugga knotorna längs ryggraden mot varandra, typ som då man själv knakar med fingrarna eller ryggkotorna eller leder i allmänhet, ljudet förstärks sedan via hålrummet i simblåsan.

      Det är i alla fall hyfsat många sydamerikanska malar som kan "prata" på detta sätt vad jag har förståt. Synodontisar kan också framkalla liknande ljud. Chokladmalar är de värsta pratkvarnarna jag själv har haft, stora exemplar låter riktigt otäckt, jag hade två fullvuxna exemplar en gång som bråkade om reviret och förde ett väldans oväsen som utan problem hördes långt utanför karet. De lät inte som syrsor utan de snarare gav i från sig ett brummade ljud. Ljudet verkar bli dovare ju större malarna blir och om nu simblåsan används som resonanslåda så är det ju ganska naturligt.

      Varför de låter har jag ingen aning om faktiskt, kanske vill de skrämma en inkräktare som kommit in i deras revir eller "fiskaren" som plockar upp dem. Det är ju främst då det händer nåt oväntat i karet eller då de plockas upp som man själv hör dem "prata" så det har väl att göra med att de känner sig otrygga eller arga skulle jag tro.

      Appropå det där med att de fastnar i håvarna, det finns vita extremt finmaskiga håvar som brukar fungera bra till malar, är de extremt taggiga och fastnar i alla fall så brukar de lossna av sig själv om man sänker ner håven i vattnet.
      Fredrik Isaksson
      Bildarkivet

      Kommentar

      • Larry Stockholm
        Användare
        • November 2004
        • 343

        #4
        Ok Fredrik, du beskriver fenomenet precis som jag upplever det. Angående håven, så kör jag med ett durkslag i plast nu, jag fick klippa sönder för många håvar.
        Lasse Omfors

        Akvaristiken går i vågor

        Kommentar

        Arbetssätt...