15 Tropheus i 200 liter??

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • L-Stefan
    Användare
    • July 2003
    • 60

Fråga,,skulle 1 Troffe klara sig med 10 liter vatten???
    Klarar sig då 20 st med 200 eller???
    Visst sen kommer detta med längd på kar men om man tänker på antal liter vatten per fisk så borde 20 troffar platsa i ett 200..eller??
    Och det är ju kul att få fisk i karet och senare få ett större kar...
    sen beror det ju lite på vad gruppen består av,,,man vill ju inte ha bara slagsmål utan lite lugn oxå..Så lagom med hanar Vs honor...
    Allt är inte svart o vitt eller???I med fisken och njut....
    Akvarist med begränsad kunskap!!!

Kommentar

• anfall
      Användare
      • November 2004
      • 139

Mina herrar!

Denna tråd har varit av stort värde för mig i alla fall. Jag är glad att det verbala råkurret, framkallat av ett oprovocerat påhopp fyllt av personliga uppfattningar om Cutecid, som inte jag är ett skit intresserad av att ta del av uppenbarligen ebbar ut.

BMWpower. Ta mig inte för en aningslös barnunge, som tar Cutecids eller någon annans resonemang/erfarenheter/förslag som en absolut sanning. Jag är inte en särskilt erfaren akvarist, men jag är sakkunnig i frågor som bland annat rör biologisk mångfald.

I själva verket tror jag att alla som har berättat om sina erfarenher sitter på en bit av sanningen. Och sanningen i detta fall är många, för det finns inte två identiska Tropheusgrupper och inte två identiska individer i någon grupp.

Jag tror fullt och fast på att ni som har berättat om mindre grupper som fungerar i mindre akvarier. uppenbarligen sitter ni inne med knep och kunskap om hur man lyckas med det. För gemene man/kvinna är det kanske lättare att undvika ett misslyckande om man startar med en stor grupp, vilket i förlängningen kräver en större burk om man inte vill titta på fisksoppa eller fiskar som inte växer.

Mitt slutmål är en stor burk med många fiskar som trivs, för jag tycker det är vackrast. Jag har ingen odlarambition, inte i dagsläget i alla fall. Men vem vet. Blir det så blir det.

Jag kommer att byta vatten tre gånger i veckan i båda akvarierna, oavsett om ni anser att jag bär huvet i en ICA-kasse eller inte. Men jag kommer heller inte att kacka i brallan om det dröjer en vecka.

Går det åt helvete så är det ingens fel. Jag ställde frågor i tråden och mångfalden av svar har redan gett mer än jag vågade hoppas på.
      Vilken härlig hobby och vilka härliga utövare. Håll sams nu!

Anders

Kommentar

• Cutekid
        Användare
        • January 2003
        • 3368

Anders: Tänk på att jag inte menar 30-40%:iga vatten byten 3 ggr i veckan utan snarare 5-10% per gång/byte.

Mvh
        Carl

Besök petrochromis.com´s forum:

http://petrochromis.com/phpbb3/

Kommentar

• specmats
          Användare
          • December 2004
          • 3060

vad du än bestämmer dig för så kan jag rekommendera dig att vara konsekvent i dina rutiner-som exempel-om du byter vatten 1 gång i veckan eller 3 gånger i veckan så bestäm dej för ETT alternativ och kör stenhårt på det, Tropheus hatar "svängningar"
          Tropheus Duboisi halembe, so
          Melanochromis Auratus, vf
          Synodontis Petricola, odlade

Akvarie-setup (Salt)

Kommentar

• anfall
            Användare
            • November 2004
            • 139

Tack för tipsen! Jag har förstått att det handlar om fasta rutiner och med mina mått mätt fjuttiga vattenbyten. Jag kommer att bli scitzofren den dan jag både ska sköta malawikaret och ett med troffar.

Då bävar jag mer för matningen. Jag misstänker att det var orsaken till att det gick åt he... när jag provade för tio år sedan. Vad sägerr ni?

Anders

Kommentar

• Zaphi
              NCS Medlem
              • July 2002
              • 5395

citat:Ursprungligen skickat av bmwpower

gör inte för täta vattenbyten då blir det lätt för mycket svängningar för fisken
              Err, täta vattenbyten ser ju iofs till att det blir mindre svängningar. Byter du sällan, men mycket, blir det större svängningar. Det ultimata hade varit att hela tiden byta lite, dygnet runt.
              www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

Kommentar

• specmats
                Användare
                • December 2004
                • 3060

maten är en het potatis! hehe.. men dom flesta är nog inne på räkmix men det finns alternativ och jag har testat med diverse "grönt" som maskrosblad! (enligt p.schupke´s recept i hans bok aqualog tropheus) och det har "taiträ" funkat finfint till minatropheus kalambo

Akvarie-setup (Salt)

Kommentar

• bmwpower
                  Användare
                  • December 2002
                  • 1934

vad jag menade med et var ju om kalle förespråkade 30% vattenbyte.
                  Man ska rör ett fungerande kar så lite som möjligt då blir det minst problem

Kommentar

• anfall
                    Användare
                    • November 2004
                    • 139

Maskrosblad! Samma käk som grabbens dvärgvädur älskar.

Tyvärr måste jag erkänna att matning är min svaga sida. Om jag säger att jag har fått uppfattningen att överblivet foder och troffar innebär problem, men därutöver vet jag inte mer än att jag måste mästra tendensen att överutfodra och kompensera med vattenbyten. Så vad säger ni då? Hur ofta ska man mata och hur långa avbrott klarar Tropheus eller mår bra av?

Kommentar

• specmats
                      Användare
                      • December 2004
                      • 3060

ja tror att en bra metod är att mata lite men ofta kanske 10-15 ggr/dag men det kan ju av praktiska skäl vara svårt, men att försöka följa den principen så långt det är möjligt tror jag på-jag matar mina kalambo ungefär 6ggr/dag med en mixad lösning av maskrosblad,spenat,broccoli,räkor,cyclops och det verkar funka för MEJ-sen tror jag inte och då speciellt tropheus mår bra av "svängningar" om man matar dom ofta för att sen mata sällan så ber man om trubbel, om man däremot matar sällan och det går bra för att plötsligt mata dom ofta tror jag genererar samma negativa resultat-prova dig fram och försök vara utifrån vad som funkar för dej KONSEKVENT i din vård

Akvarie-setup (Salt)

Kommentar

• specmats
                        Användare
                        • December 2004
                        • 3060

Och glömde att tillägga att om man matar ofta som jag gör så matar jag mycket sparsamt-dom äter knappt i 30 sekunder sen är det slut! vissa svagare individer får kanske inte lika mycket men det får dom ta! på nått sätt fixar det sej ändå, ciklider är ju kända opportunister

Akvarie-setup (Salt)

Kommentar

• Zaphi
                          NCS Medlem
                          • July 2002
                          • 5395

Jag tycker iofs inte 30% vattenbyte låter speciellt mycket. När jag hade troffar bytte jag 50% iu veckan. Funka hur bra osm helst. Jag slängde direkt i bikarbonat och salt.

specmats: Matar bara 6ggr om dagen ? .. Jag fatter inte hur folk klarar det av praktiska skäl?

Att hålla tropheus är ingen konst eller vetenskap. De gillar rent vatten (byten varje vecka) och vill ha bra mat varje dag. Så fort man börjar slarva kan det vara kört. Svårare än så är det inte.

Kommentar

• anfall
                            Användare
                            • November 2004
                            • 139

OK, specmats.

Jag måste erkänna att jag blev lite slok av beskeded att Tropheus inte bara är krävande på vattenbytena utan också på fasta matvanor

Om jag ska överföra dina erfarenheter till min situation, så blir matning en gång per dygn den bästa rutinen för mig. Jag är borta nån natt per vecka på grund av jobbet och flera nätter ibland. Det skulle fungera med matning varje dag om jag instruerar grannfrun, som är passionerat betuttad i min Afra white top hanne. Men det är väl ingen totalkatastrof att avstå från matning ett par dygn eller så om en Tropheusgrupp är i bra kondition?

Anders

Kommentar

• Zaphi
                              NCS Medlem
                              • July 2002
                              • 5395

Vuxna Tropheus klarar ganska lätt 2 veckor utan mat, om de var i god kondition innan. Det är dock inte så bra att göra det för ofta, och du bör ju mata upp dem emellan...

Kommentar

• specmats
                                Användare
                                • December 2004
                                • 3060

jag jobbar till största delen hemma så för mej är det inga problem och jag matar ofta och det har funkat för mej, sen så finns det förmodligen andra sätt-hur många som helst kanske!? Men jag har följt peter schupkes teorier att aufwuchs-ätare aldrig ska vara helt tillfredställda och det låter vettigt

Akvarie-setup (Salt)

Kommentar

Arbetssätt...