15 Tropheus i 200 liter??

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • anfall
    Användare
    • November 2004
    • 139

Det var en intressant erfarenhet kilova! Så du och dina vänner startade med så pass få djur. Startade ni med ungdjur eller vuxna ur affär eller har det varit grupper som levt ihop sedan yngelstadiet? I det sista fallet kanske risken för krig är minst. Jag trodde att det var helt omöjligt att undvika att åtminstone nått djur dör. Anser du kilova att inredningen är viktigare i ett mindre akvarium?

Det är kanske läge att påpeka att inte har startat tråden för att ifrågasätta den uppenbara fördelen med stora akvarier. Innerst inne är jag inne på din linje Zaphi, att baljan borde vara mycket mer än 150 cm, minst lika mycket för min egen skull som fiskarnas. På sikt vill jag nog ha troffar i ett större akvarium för att en större grupp är vackrare, men just nu kan jag inte välja på grund av utrymmesbrist hemma.

Anders

Kommentar

• kilova
      Användare
      • April 2002
      • 327

Ungdjur var det vi startade med. Inredningen spelar inte så stor roll slåss fiskarna för mkt plocka då bara bort inredninge spara endast gruset.. ett annat tips när dina troffar är vuxna och du tror dom ska börja slå ihjäl varandra ha då bara ett lysrör tänt det minska aggresiviteten rejält.
      Tropheus moori golden kazumba F1
      Tropheus dubosi F1
      Tropheus Chaitica F1
      Tropheus red chimba F1
      Tropheus black pemba F1
      Tropheus moori white limespot (Mwerazi) VF
      Tropheus moori bärnsten F1
      Tropheus moori kejsare
      Mvh Kim

Kommentar

• Zaphi
        NCS Medlem
        • July 2002
        • 5395

citat:Ursprungligen skickat av anfall
        På sikt vill jag nog ha troffar i ett större akvarium för att en större grupp är vackrare, men just nu kan jag inte välja på grund av utrymmesbrist hemma.
        Jo, det är jättelätt att välja, det kan inte bli lättare. Det rätta valet är att inte köpa tropheus allt utan istället vänta tills du har ett större akvarium.

Man skall ALDRIG köpa fiskar till ett för litet akvarium bara för att man inte har plats med större. Fiskarna går alltid först, inte din bekvämlighet, din plats i huset eller tjockleken på din plånbok.
        www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

Kommentar

• bmwpower
          Användare
          • December 2002
          • 1934

din kunskap zaphi vet jag är bra och sanningenlig
          Men tittar man på danskarna så är det många som kör sina grupper i 325kar.
          Om man säger så här köper du liten fisk så har du ett par år på dig innan du behöver tänka på att byta kar

Kommentar

• specmats
            Användare
            • December 2004
            • 3060

om du anfall ska köpa ungdjur/yngel på runt 5 cm så tror ja att det går bra, jag har märkt att dom knappt växer i små akvarium,dvs du får en dvärgtropheus! har ni andra inte samma erfarenheter om detta?

Tropheus Duboisi halembe, so
            Melanochromis Auratus, vf
            Synodontis Petricola, odlade

Akvarie-setup (Salt)

Kommentar

• Zaphi
              NCS Medlem
              • July 2002
              • 5395

Självklart. Köp små och byt kar sen. Det funkar ju utmärkt. Sen skall man inte alltid lita på mig, eller nån annan för den delen. Jag tyckte bara att vissa inlägg i denna tråden lät lite skrämmande.

Jag skulle inte vilja se att en massa folk som visste att de hade för små kar för tropheus nu gick och köpte sig massa för det helt plötsligt blev ok med 200 kar.
              www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

Kommentar

• specmats
                Användare
                • December 2004
                • 3060

jag har haft en grupp (tropheus "kipili") i flera år i ett akvarium med måtten 110*40*40 och dom var runt 5-6cm hela tiden, dvs dom blev inte större så är man inte intresserad av odling eller ev.vuxenfärg så går det utmärkt att på ett varaktigt sätt ha dom så-dessutom finns det varianter vars yngelfärg är finare än vuxenfärgen ett bra exempel är ju NCS logga

Akvarie-setup (Salt)

Kommentar

• Taco
                  Användare
                  • October 2004
                  • 64

Min första Troffegrupp startade jag för ca 20 år sedan. Jag köpte 2+3 vildfångad "Körsbär" (de var skitdyra). De placerades i ett 220 kar och efter ca ett år flyttade de plus deras avkomma på ca 20 yngel över till ett 540. Efter ytterligare något år hade jag en grupp på 40 halvvuxna individer, då sålde jag föräldrarna.

Med detta vill jag bara säga att visst går det att hålla Troffar i mellanstora akvarium. Det gäller så klart bara att använda sunt förnuft och anpassa antal efter volym. Och att veta varför man har valt att ha fiskarna på detta sätt. Vill man odla, ja då gäller vissa förutsättningar. Vill man att de ska uppvisa ett så naturligt beteende som möjligt, ja då gäller lite andra villkor.

Men rent generellt, 15-20 vuxna Troffar på 200 liter, det låter inte bra på lång sikt.

Kommentar

• anfall
                    Användare
                    • November 2004
                    • 139

Zaphi! Jag utgår från att ditt tydliga ställningstagande mot Tropheus i 200 liters kar beror på att du är en ansvarskännande moderator för trådar rörande afrikanska ciklider. I den rollen kan man inte tillåta sig att vara otydlig eller flummig.

För jag kan inte tänka mig att alla som håller Tropheus i 200 liters kar är djurplågare medan de som har ett dubbelt så stort aldrig är det. Är det ingen som kan hjälpa mig att förstå varför det är mycket bättre att hålla 30 vuxna djur i 400 liter än 15 ungdjur i 200?

Hur stor var gruppen som inte växte nämnvärt specmats? För jag vill att mina fiskar ska växa. Det är för mig ett tecken på att de har det någorlunda bra.

Anders

Kommentar

• specmats
                      Användare
                      • December 2004
                      • 3060

som vuxna är det snudd på djurplågeri att ha dom på lång sikt i ett för litet akvarium men som jag skrev i mitt tidigare inlägg så funkar en yngel/ungdjurs grupp bra

Akvarie-setup (Salt)

Kommentar

• specmats
                        Användare
                        • December 2004
                        • 3060

ungefär 15 stycken vill jag minnas, och ang hälsa och välstånd så tror jag inte att dom mår dåligt av att vara och förbli "dvärgar" tvärtom faktiskt! Sen om du vill ha fullvuxna tropheus så finns det en variant som heter Tropheus Chiwa som har en vuxenstorlek på 8-9cm och är den minsta tropheusen

Akvarie-setup (Salt)

Kommentar

• Cutekid
                          Användare
                          • January 2003
                          • 3368

citat:Ursprungligen skickat av anfall

Zaphi! Jag utgår från att ditt tydliga ställningstagande mot Tropheus i 200 liters kar beror på att du är en ansvarskännande moderator för trådar rörande afrikanska ciklider. I den rollen kan man inte tillåta sig att vara otydlig eller flummig.

För jag kan inte tänka mig att alla som håller Tropheus i 200 liters kar är djurplågare medan de som har ett dubbelt så stort aldrig är det. Är det ingen som kan hjälpa mig att förstå varför det är mycket bättre att hålla 30 vuxna djur i 400 liter än 15 ungdjur i 200?

Hur stor var gruppen som inte växte nämnvärt specmats? För jag vill att mina fiskar ska växa. Det är för mig ett tecken på att de har det någorlunda bra.

Anders
                          Hej Anders!

Fördelen med att ha så stort kar som möjligt till troffar är att de som är mobbade ska kunna få en plats att komma undan. Jag personligen tycker att man ska ha så stor grupp som möjligt när man håller troffar. Detta för att, om det finns en dominant hane som hugger på allt som rör sig så "tappar" han bort den han ska jaga i en stor grupp. Han vet enkelt inte vilken det var som var inne i hans revir och snokade. På så sätts sprids aggresiviteten över flera fiskar i stället för en. På så sätt på inte samma fisk hela tiden stryk utan det sprids altså ut och det är ingen som blir sönderbiten i långa loppet.

Detta är bara mina funderingar över det hela.

Mvh
                          Carl

Besök petrochromis.com´s forum:

http://petrochromis.com/phpbb3/

Kommentar

• peter
                            Användare
                            • August 2002
                            • 161

jag har delat på yngel och satt en del i ett 200lit.akvarium och låtit en del gå kvar i huvudakvariet.de yngel som gått i 200lit
                            växte mycket sämre an de i 720lit.peter

Kommentar

• bmwpower
                              Användare
                              • December 2002
                              • 1934

cute kid det stämme rinte det du säger jag hade 60 toffa i ett 450kar
                              Antingen hade den hanen ett jävligt bra minne eller bara tur för han slog ihjäl allt han såg

Kommentar

• Cutekid
                                Användare
                                • January 2003
                                • 3368

citat:Ursprungligen skickat av bmwpower

cute kid det stämme rinte det du säger jag hade 60 toffa i ett 450kar
                                Antingen hade den hanen ett jävligt bra minne eller bara tur för han slog ihjäl allt han såg
                                Stämmer eller stämmer ej .. det är ju vad man själv har för erfarenheter ... eller vad var det själv du sa: "JAg tycker inte man ska lyssna blint utan bilda sig en egen uppfatning".
                                Om du läser mitt inlägg ordentligt igen så ser du att det står att det är MINA funderingar över det hela.

Jag tycker att det är konstigt att du inte höll ett öga på dina troffar .. låta hannen slå ihjäl allihopa *scary*
                                Carl

Besök petrochromis.com´s forum:

http://petrochromis.com/phpbb3/

Kommentar

Arbetssätt...