15 Tropheus i 200 liter??

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • anfall
    Användare
    • November 2004
    • 139

15 Tropheus i 200 liter??

Köpte en grupp Tropheus för tio år sedan. Det gick åt he... på tre veckor och jag lärde mig intet den gången. Aldrig mer har jag tänkt, men nu vacklar jag.

Jag har ett Juvel Rio 200 l (1 meter långt) som står och står. Planen är att använda det som en rumsavdelare. Vattnet i Enköping har högt pH och en totalhårdhet på 20. Min tanke var att ha ett par jullar, L leleupi, kanske Compressiceps och ett tiotal Cyprichromis.

Tänk om sa en snubbe på en affär. Köp 15 Tropheus i stället. Det blir inte dyrare, men vackrare och mindre risk för en katastrof om jag är noga med vattenbytena. I så fall är jag sugen på T kachese, jag tycker de är vackra och verkar "relativt" lugna.

Om det är ett bra råd, skulle det fungera lika bra om jag hade haft ett hörnakvarium på 200 l?

Hoppas det är någon som vill tycka till.

Anders
  • Cutekid
    Användare
    • January 2003
    • 3368

Det är för litet helt enkelt. Kanske ungdjur går bra ett tag men efter ett år måste du ha ett större kar.
    Carl

Besök petrochromis.com´s forum:

http://petrochromis.com/phpbb3/

Kommentar

• anfall
      Användare
      • November 2004
      • 139

OK

Hur många ska jag starta med i så fall? Är 15 ungdjur rätt till en början, hur stort kar behöver jag ha om ett år om allt går bra?

Kommentar

• nelson
        Användare
        • November 2002
        • 70

Hejsan!

Tycker att 15st är lite för lite djur. Om några dör, som de troligtvis så har du problem som heter duga.

Hls Nelson
        Jag kan motstå allt utom frestelser
        "Oscar Wilde"

Kommentar

• Zaphi
          NCS Medlem
          • July 2002
          • 5395

30-40 är en bra startgrupp. Sen när de blir vuxna bör du ha minst 375 liter för att hålla tropheus tycker jag nog.
          www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

Kommentar

• shcolsson
            Användare
            • January 2005
            • 256

Hej,
            Jag har själv 21 st T.M. Lupota och 4 st Hästnosar tillsammans i ett 165 liters. Troffarna är ungdjur max 5 cm. So far so good. Jag har dock varit noga med vattenbytena. 40% varje vecka. Ska snart flyttas alla djuren till till en 325:a.
            Obs! Syftet har aldrig varit att de ska gå här för evigt. De har fått det enda lediga karet jag hade vi det tillfället.
            Experience is something you get right after you need it.

Kommentar

• bmwpower
              Användare
              • December 2002
              • 1934

Jag har 20vuxna kachse i ett 157liters kar utna problem 3honor som till och med tuggar.
              JAg tycker inte man ska lyssna blint utan bilda sig en egen uppfatning

Kommentar

• Johan
                Användare
                • August 2002
                • 3029

finns ofta debatt om vad o hur många man kan hålla med alla fisksorter ,jag skulle nog säga så här det finns optimala förhållanden och fungerande o även icke fungerande. givetvis så är ju det optimala man strävar efter men ibland under en begränsad tid så finns det fungerande.

Kommentar

• Zaphi
                  NCS Medlem
                  • July 2002
                  • 5395

20 vuxna tropheus i 157 liter? Du skojar? Det är absolut inte lämpligt. Om de tuggar eller inte spelar mindre roll. Lås in en man med en kvinna i en liten cell så lär ju kvinnan "ruva" efter ett tag också.

Jag tycker du skall fundera på fiskarnas mentala hälsa. 20 vuxna tropheus i 157 liter har absolut inte utrymme för att utföra sitt breda spektrum av beteenden. Jag är ledsen, men det är inte lämpligt.

Kommentar

• Cutekid
                    Användare
                    • January 2003
                    • 3368

Kan bara hålla med Zaphi. Det är inte lämpligt.
                    Carl

Besök petrochromis.com´s forum:

http://petrochromis.com/phpbb3/

Kommentar

• anfall
                      Användare
                      • November 2004
                      • 139

Jag uppskattar verkligen att ni delar med er av era erfarenheter!

Min grundinställning är, ju större akvarium desto bättre. Särskilt eftersom jag regelbundet är borta ett par tre dygn i jobbet. För att inte tala om semestern, men jag bor rätt så litet och mitt 500 liters med malawi står där det står.

Ändå funderar jag på att lyfta in mitt 200 liters i värmen. Jag blev våldsamt inspirerad av tanken på att skaffa Tropheus igen om det skulle fungera med 15-20 ungdjur. 15 fiskar kostar hälften så mycket som 30. Ni hör hur stukad jag blev av det första misslyckade försöket.

Jag har utgått från att man inte bara ska tänka akvariestorlek utan också populationstäthet då det gäller Tropheus, precis som man tänker för malawi (utom kanske Alounocara), men där kanske jag har fåttt allt om bakfoten.

Tenderar inte troffarna att hur som helst att gå i svärm. Har jag 30 ungdjur i en 375 så blir det väl mycket tomrum? Och finns det en elak fan i gruppen så hjälper det inte att akvariet är 130 i stället för 100 cm. Jag måste vara korkad för jag fattar inte hur det kan komma sig att det skulle vara en dramaisk skillnad mellan 15 djur i 200 liter och 30 i 400 liter. Det ger lite mera utrymme för ett naturligt beteende, men dom kommer ju inte undan i alla fall.

Piskade firrar, exempelvis Aluonocara-honor visar ju upp ett naturligt flyktbeteende när de går upp i hörnet. Vore det i naturen skulle de kanske flytta sig 2 eller 20 meter snett uppåt. Hur flyr troffar?

Som ni märker vet jag inte ett skit om Tropheus. Det är därför jag skulle vilja spendera måttliga pengar samtidigt som denna gång får en rimlig chans att lära mig lite om denna oemotståndiga fisk.

Anders

Kommentar

• bmwpower
                        Användare
                        • December 2002
                        • 1934

Nä lämpligt kanske det inte är men under loklens uppbyggnad så är det ett måste.
                        Dom klagar inte har aldrig haft så lungt grupp och trivs inte fisken så leker den inte resonera jag.
                        Men med det menar jag att ett 200liters kar med mindre antal fisk fungera.
                        Det är lite förmycket förståsig påare ibaland,man måste våga prova annars så lär man sig inget

Kommentar

• Hank
                          Användare
                          • April 2002
                          • 1321

Du verkar ha bestämt dig, så kör på!
                          Lämna gärna rapport hur det går, du kanske kommer att överbevisa alla "skeptiker"....
                          Är det överhuvud taget någon som testat?
                          /#378 Hank
                          Zoonen:
                          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

NCS medlemsbilder:
                          http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'

Kommentar

• Zaphi
                            NCS Medlem
                            • July 2002
                            • 5395

bmw, man behöver inte vara förståsig påare för att veta att tropheus behöver MINST 150cm kar. Helst, mycket, mycket större. Jag skulle aldrig ha tropheus i kortare än 150, vare sig jag var en förståsig påare eller inte. Klart att det funkar, ett tag, men hur stressade tror du djuren känner sig?

Då är jag ändå en sån som tycker många ändå överdriver med akvariestorlekar ibland. "Frontosor måste ha 720" tex. Jag har startat en diskussion om detta en gång, hur folk vet hur stora kar som behövs etc..

Det finns mycket dumma sätt att hålla och behandla djur. Hönor i för trånga burar, hundar i för små lägenheter etc. Tropheus i små kar tillhör exakt samma kategori av misskötsel och det är iallafall ingenting som jag tänker uppmuntra här på forumet.

Kommentar

• kilova
                              Användare
                              • April 2002
                              • 327

Varför inte prova med ett ännu mindre antal troffar i ditt 200Liters kar jag tycker 8-10 st är mer lämpligt...Har själv haft det flera ggr utan att misslyckas, och har flera vänner som har det idag.En vän till mig har 5 st troffar i ett 200L. en annan har 7st i ett 220L..Alla deras fiskar är fullvuxna och leker mkt bra och ofta......
                              Tropheus moori golden kazumba F1
                              Tropheus dubosi F1
                              Tropheus Chaitica F1
                              Tropheus red chimba F1
                              Tropheus black pemba F1
                              Tropheus moori white limespot (Mwerazi) VF
                              Tropheus moori bärnsten F1
                              Tropheus moori kejsare
                              Mvh Kim

Kommentar

Arbetssätt...