15 Tropheus i 200 liter??

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • anfall
    Användare
    • November 2004
    • 139

Djävlar. När jag skulle klistra in ett stort tack till Cutecid för en begriplig förklaring rörande populationsdynamik och akvariestorlek så snavar jag på bmwpowers erfarenhet! Säga vad man vill, men akvariehobbyn är superintressant. Tack också till er alla som har gjort inlägg hittills. Jag har blivit mycket klokare då det gäller hur man kan hålla troffar, låt vara från en skrämmande låg nivå.

I ett tidigt inlägg på tråden berättade jag att jag föll lite pladask för T kachese på en affär. När jag kom hem bläddrade jag i min lätt blekta Tanganyika Ciclids anno 1988 av Ad Konings. T Kachese kommer tydligen från den södra delen av sjön och jag gillar färgteckningen på flera raser (eller hur man benämner det) från det området.

Det jag undrar över är om det skiljer i temperament mellan olika raser eller kan man inte göra såna generaliseringar. Om det finns erfarenheter av skillnader föredrar jag i så fall en typ som inte håller fenan på svärdet jämt och ständigt

Anders

Kommentar

• Cutekid
      Användare
      • January 2003
      • 3368

Hej Fritte/Anders!

Det är också en gammal skröna som går från folk till folk som bygger på deras erfarenheter. De flesta säger att Dubbar är absolut snällast och en lämplig nybörjartroffe. Tvärtom säger jag. De erfarenheter jag har utav dubbar är att de är ilskna som fasen. Likadant var det då jag köpte mina Tropheus sp Mpimbwe "Msalba". Alla sa att de var de elakaste utav alla troffar men jag säger tvärt om. De var hur fredliga som helst. Det är alltså dina erfarenheter som avgör vad du ska tycka om en troffe. Det är helt enkelt bara att testa dig fram. Men om du nu ska skaffa dig troffar till ditt kar så skaffa en grupp på minst 20 st 3-4 cm. Ordentlig filtrering och cirkulation och täta vattenbyten. Bara en stor sten i karet eller ha det bart. Du kan lätt ha dessa yngel i nästan ett år men sedan är det dags för minst ett 375 liters för att de ska fortsätta växa. Det är det rådet jag kan ge dig i nuläget. Men somsagt .. vänta inte för länge med att skaffa ett större kar. Det är bara att börja leta efter ett beg på blocket.

Mvh
      Carl

Besök petrochromis.com´s forum:

http://petrochromis.com/phpbb3/

Kommentar

• anfall
        Användare
        • November 2004
        • 139

Summan av kardemumman, som jag kommer att munruva på ett tag blir följande. Jag lutar åt att starta med Cutecids förslag på minst 20 små av den ras som jag fastnar för (idag är det T. kachese) i 200 liters akvariet. Går det så går det.

I själva verket så skickar jag nog i minst 30 stycken. För från i höst, kommer jag med stor sannolikhet att bo lite större. Då ska det rymmas ett akvarium på minst 400 liter, med insyn från båda långsidorna. Kan det bli snyggt tro?

Anders

Kommentar

• Zaphi
          NCS Medlem
          • July 2002
          • 5395

Det låter bra, kör hårt!
          www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

Kommentar

• anfall
            Användare
            • November 2004
            • 139

Tack Zaphi, det värmde!

Anders

Kommentar

• Jonas E
              Användare
              • February 2003
              • 2533

Calle: va de inte din Mpimbwe-hanne som flippade hemma hos den nya ägaren och tog kål på alla de övriga individerna, och det var i ett 720?

Förresten är mina Maswa snälla som lammungar, är aldrig någon som blir uppträngd i något hörn. Däremot så har jag ju sett dubbar som är helgalna men sen finns det ju grupper på 5 djur som fungerar exemplariskt. Men om jag jämför mina 14 maswa med mina 17 ikola som jag hade innan så är det en helt annan nivå när ikolan är aggressiv. Dessa fiskar hölls i samma 540. Ikolan slog isönder sina egna, då var där i akvariet ca 30 Troffar och 10 fullvuxna Malawi för att sprida ikolans aggressioner (samt 20 snäcklekare , modell l.similis). Ikolan avverkade varandra en efter en tills jag inte orkade längre.

Maswan är i samma 540 med liknande inredning, där är 14st halvvuxna, 3 hästnosar, 1 sandciklid (xenotilapia) och 7st små snäck-compressiceps. Där är noll aggression hos tropheusarna och de enda som fightas är hästnosarna, men det är ett annat kapitel.

Har du 5+10 fullvuxna tropheus i ett 250 är det inga problem med aggressionerna eftersom alla individer finns på en liten yta(dvs det finns ingen plats för revirtagande). Har du däremot dessa 15 i ett 540 är de helt plötsligt så mycket plats att hannarna kan ta ordentliga revir. Vid ren odling (dvs inte finrumsakvarium) är ett 200liters med ordentlig filterhörna och sand ett perfekt odlingsakvarium för en grupp fullvuxna tropheus. Det är dock inte speciellt snyggt om man ser till det estetiska men det är ett fungerande sätt att odla fisk på.

Har du planer på ett 400liters så köp 30 yngel redan från början och dra upp dem till att börja med i ditt 200l. Vid laget ditt 400 är på plats är dina troffar i bra storlek för att passa i det akvariet.

Jag hoppas att du ser till alla olika möjligheter och att en erfarenhet hos den ena kan vara totalt omvänd hos en annan.
              /Jonas
              540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

Kommentar

• bmwpower
                Användare
                • December 2002
                • 1934

gör inte för täta vattenbyten då blir det lätt för mycket svängningar för fisken

Kommentar

• bmwpower
                  Användare
                  • December 2002
                  • 1934

Cute kid du måste sluta läsa tidningar och tror på allt som står i dom.
                  Du får dig själv att framstå lite för duktig,killen vill ha tips på hur man lyckas.
                  Men det blir ju bara skräck proppaganda tycker jag
                  Forumet är inte till för att avskräcka utan för att inspireras

Kommentar

• Cutekid
                    Användare
                    • January 2003
                    • 3368

citat:Ursprungligen skickat av bmwpower

Cute kid du måste sluta läsa tidningar och tror på allt som står i dom.
                    Du får dig själv att framstå lite för duktig,killen vill ha tips på hur man lyckas.
                    Men det blir ju bara skräck proppaganda tycker jag
                    Forumet är inte till för att avskräcka utan för att inspireras
                    Vart får du allt i från BMW??? Sluta läsa tidningar??? Det är ju egna erfarenheter jag snackar om men du verkar ju ha tomt om dem.

Anders ville ju ha tips och jag gav honom tips på hur jag skulle ha gjort. Jag tycker det luktar lite dubbelmoral här när du säger att jag ska framstå som den duktige killen när du själv hela tiden flikar in med tex: "gör inte för täta vattenbyten då blir det lätt för mycket svängningar för fisken" osv.

Jonas: Det stämmer men de var ju när de gick hos Ota. I mitt kar var de lugna och fina. Ingen utsatt där inte.
                    Carl

Kommentar

• specmats
                      Användare
                      • December 2004
                      • 3060

personligen tycker jag att det mest negativa med tropheus är att det är så svårt att komplettera med nytt och det är trist för det är iaf för mej viktigt helt enkelt för att det är så kul att handplocka några stycken här och där-min grupp med (so) tropheus kalambo är statisk och det är lite trist när man som jag nyligen såg riktigt snygga vf kalambo och blev sugen på att köpa nåra stycken-men vad ska man göra!?
                      Tropheus Duboisi halembe, so
                      Melanochromis Auratus, vf
                      Synodontis Petricola, odlade

Akvarie-setup (Salt)

Kommentar

• bmwpower
                        Användare
                        • December 2002
                        • 1934

ja jag får ju rätta till något som du skrivit om täta vatten byten.
                        Tänk om killen byter vatten 3gånger i veckan för att du skrivit täta vatten byten.
                        Troffar ska behandlas som man gör med malawi men med lite mer respekt för maten och matningen.
                        Ju försiktigare man är ju mer fel går det.

Kommentar

• bmwpower
                          Användare
                          • December 2002
                          • 1934

en fråga cute kid har du verkligen haft alla fiskar som du säger att du haft

Kommentar

• Cutekid
                            Användare
                            • January 2003
                            • 3368

citat:Ursprungligen skickat av bmwpower

ja jag får ju rätta till något som du skrivit om täta vatten byten.
                            Tänk om killen byter vatten 3gånger i veckan för att du skrivit täta vatten byten.
                            Troffar ska behandlas som man gör med malawi men med lite mer respekt för maten och matningen.
                            Ju försiktigare man är ju mer fel går det.
                            Jag har inga problem med att byta vatten 3 ggr i veckan hos mina tropheus yngel. Byter ca 10%/gång. Fungerar alldeles utmärkt och de växer bra.
                            Och för att svara på din andra eminenta fråga så JA! Det stämmer jag har verkligen haft alla dessa fiskar, avundsjuk eller???. Tror du mig inte så kan du ju fråga runt hos folk då.
                            Carl

Kommentar

• bmwpower
                              Användare
                              • December 2002
                              • 1934

Nej inte avundsjuk utan imponerad att du hunnit med allt är det därför du säljer så ofta

Kommentar

• Cutekid
                                Användare
                                • January 2003
                                • 3368

Jag har hållt på länge med.... nä nu har jag fått det jag vill ha så nu är det lugnt med fisk köp m.m. En lokal hade suttit smaskens.
                                Carl

Kommentar

Arbetssätt...