If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
moori; vad har du i ditt filter??? bara nyfiken, så att felet inte ligger i filtermaterialet....Är det ett nystartat filter???
Deathdealer
"- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
"– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!
Det är juwels innerfilter som sitter monterat orginal men pumphuvudet är bytt ut mot ett större av samma märke. Filterkassetterna i det filtret är nya. Dock satte jag inte i aktivt kol som det ska vara orginal i juwels kassetter, utan jag skar till 4 st block av sådan där blå filtermassa istället och längst upp la jag ett lager tunn vit filtervadd. Alltsammans sjöljdes nogrannt innan jag körde igång det.
Sen har jag nu också satt in ett extra fluval 900l/h innerfilter med en begagnad filtermassa som jag har haft i förrådet nåt år mest bara för att få lite mer snurr på ytan. Det filtret satte jag dock in efter problemet och lukten började så det tror jag inte har med saken att göra....
"- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
"– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!
För övrigt så har vattnet idag klarnat lite ytterligare och de två molly som jag släppte ned igår ser ut att må fina fisken och simmar runt med en väldans fart. PH och nitrit är fortfarande perfekta MEN den konstiga lukten finns dock fortfarande kvar... Törs man prova att släppa i några golden tro?
en liten fråga till - när du tappar upp vatten, häller du det direkt i karet via slang eller använder du typ ett duschmunstycke??? Kan det vara så att ert vatten är kraftigt klorerat???
Det kan vara en orsak till att fisken kolar?!?!? Om du tappar upp vatten så gör alltid det via någon form av duschmunstycke, så att vattnet kommer ut under så högt tryck som möjligt, så "vädrar" du ut klorgaser!!!
Deathdealer
Ps. Vänta ett litet tag med den andra fisken, för säkerhetsskull!!
Jag kör direkt med slang men vattnet i Umeå är inte så kraftigt klorerat. Det har då aldrig varit ett problem tidigare i alla fall, men jag antar att det skulle kunna vara en orsak. Men kan det förklara lukten???
hmmmm...inte en aning!?!?!?
MEN du hade ett annat kar igång???
Om det är så, så ta ur filtermaterialet från det gammla filtret och vrid ut det i det nya karet!! Det slår alla andra metoder för att få igång det nya! Det blir skitigt ett tag men det försvinner!
Luktar vattnet jord eller luktar det starkt???
Jag skulle tro att det är något med gruset, men vad vet jag inte. Du har inte använt något annat när du rengjort karet??? Kan nämligen inte tänka mig att det skulle komma från något annat....
Nåväl - testa det med filtermaterialet, och vänta med att sätta i mer fisk och se om lukten försvinner!!!
Deathdealer
Moori: När du gjorde rent karet, vad gnuggade du med? I disktrasor, tvättsvampar (typ Scotch brite) och liknande kan det finnas antimögelmedel, eller rengöringsmedel, eller liknande som fabrikanten tillsätter i trasan/svampen. Kan det ha med saken att göra? (Inte för att det förklarar den konstiga lukten dock.)
/Daniel (nybliven NCS-medlem sedan ett par dagar - wohoo!)
Moori: När du gjorde rent karet, vad gnuggade du med? I disktrasor, tvättsvampar (typ Scotch brite) och liknande kan det finnas antimögelmedel, eller rengöringsmedel, eller liknande som fabrikanten tillsätter i trasan/svampen. Kan det ha med saken att göra? (Inte för att det förklarar den konstiga lukten dock.)
/Daniel (nybliven NCS-medlem sedan ett par dagar - wohoo!)
Nu tänder du en glödlampa!! När du nämner det kommer jag att tänka på att jag använde en ny oanvänd disktrasa när jag gnuggade rutorna invändigt. Jag gick och tog en ny trasa ur samma förpackning och blötte ner den. Den luktar inget särskilt men när jag kramar ur den hårt kommer det trots allt lite vitt skum, så tydligen är den trots allt behandlad med något slags medel.. :-(
Det skulle ju kunna förklara scalardöden.
Men malen och de två blck molly som jag har i burken nu lever och mår bra vad jag kan se. Det är en himla aktivitet på dem.
Kanske gjorde det stora vattenbytet jag gjorde att ev gift från trasan späddes ut till en ofarlig nivå för dessa fiskar..?? skumt..
Det förklarar dock inte lukten för trasan luktar inte alls så men lukten kanske har kommit till av någon kemisk reaktion?
hmmmm...inte en aning!?!?!?
MEN du hade ett annat kar igång???
Om det är så, så ta ur filtermaterialet från det gammla filtret och vrid ut det i det nya karet!! Det slår alla andra metoder för att få igång det nya! Det blir skitigt ett tag men det försvinner!
Luktar vattnet jord eller luktar det starkt???
Jag tycker att ett inkört akvarium luktar lite åt jordhållet. Den här luktar mer "artificiellt illa"
Jag kan inte förklara lukten. Alla i hushållet har luktat och tycker att det luktar illa men ingen kan placera lukten. Det är inte mögellukt i alla fall.....
Nu tror jag att jag har löst problemet. Jag plockade upp de konstgjorda grottorna och de stank verkligen.Nu avtar lukten i karet sakta. Helt otroligt, de är ju gjorda för akvariebruk och allt....hmm
Kommentar