taskig uppstart av akvarium, hjälp önskas!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • aquanord
    Användare
    • January 2005
    • 373

taskig uppstart av akvarium, hjälp önskas!

Hej!
    Nu kommer lite nybörjarfrågor här.
    Det är nämligen så här:

Jag har startade upp ett 240-liters kar för ett par dagar sedan. Jag tog dels två hinkar akvarievatten från ett inkört mindre akvarium samt tillsatte lite "startvätska" för att skynda på processen. Igår kväll flyttade jag två scalarer från det mindre akvariet till det nya som ett par "testpiloter" för att kolla att allt är ok innan jag börjar handla ciklider.
    Jag hade ingen nitrit/nitrat test hemma så jag kunde inte kolla dessa värden men PH:värdet såg bra ut på 7,5. Det enda som jag reflekterade över lite var att jag tyckte att vattnet luktade lite konstigt.

I morse när jag tittade till fiskarna såg allt ut att vara frid och fröjd men när jag öppnade luckorna till karet tyckte jag att det luktade ännu mer av den skumma lukten. Det är lite svårt att förklara hur det luktar, men jag antar att det luktar lite unket. Inte alls som ett akvarium brukar lukta.
    Eftersom det är söndag och allt är stängt fanns det inte någon möjlighet att inhandla något test att kolla vattenvärderna. Jag missstänkte högra nitrit halter, ammoniak eller något liknande så jag bytte 50% av vattnet som en räddningsaktion. Scalarerna såg helt friska ut före förutom att de hängde rätt mycket vid ytan precis som att det skulle ha varit syrebrist. Det kan det dock inte varit för jag har rejält med rörelse i ytan med en powerhead.

Ett par timmar efter vattenbytet forsätter de att hålla sig vid ytan och ligger helt plötsligt en av scalarerna på sidan på botten och rör sig knappt alls. Det verkar som att han är på väg att dö. Jag håvade upp honom och satte tillbaka honom i den lilla karet med forhoppning att han skulle hämta sig. Det verkar han dock inte göra.

Vad har gått fel?
    Den andra scalaren simmar fortfarande kvar i det stora akvariumet och än så länge ser han pigg och frisk ut. Den konstiga lukten finns dock fortfarande kvar trots det rätt drastiska vattenbytet.

Vad ska jag göra nu?
    Jag kan inte köpa tester för att kolla vattenvärderna förrän i morgon.
    Borde jag flytta tillbaka även den andra scalaren, tömma akvariet helt och börja om på nytt?? (Fylla det och låta det stå i en vecka)
    Eller ska jag låta det vara som det är????

Hjälp!! :-/
    simma lungt...
    ------------------------
    www.aquanord.net - Min akvariesida med bilder, videoklipp & annat skoj
    Umeå akvarieförening
    ------------------------
  • aquanord
    Användare
    • January 2005
    • 373

Tänkte på en sak till fast det verkar långsökt....kan liggunderlaget från claes ohlsson som ligger under gruset i karet vara boven??
    simma lungt...
    ------------------------
    Umeå akvarieförening
    ------------------------

Kommentar

• LadyTiera

om det är antimögelbehandlat så kan det vara det.

Kommentar

• Bright_Blue
        NCS Medlem
        • June 2004
        • 1582

Tror du att det kan vara ngt med silikonet? Det var bara en gissning, en kompis farsa tog fel silikon en gång när han limmade ett akvarium.

Lycka till

Kommentar

• aquanord
          Användare
          • January 2005
          • 373

citat:Ursprungligen skickat av Bright_Blue

Tror du att det kan vara ngt med silikonet? Det var bara en gissning, en kompis farsa tog fel silikon en gång när han limmade ett akvarium.

Lycka till
          Nej då, det är ett juwelakvarium, ej omlimmat eller något sådant.
          simma lungt...
          ------------------------
          Umeå akvarieförening
          ------------------------

Kommentar

• aquanord
            Användare
            • January 2005
            • 373

citat:Ursprungligen skickat av LadyTiera

om det är antimögelbehandlat så kan det vara det.
            Å fan, är det vanligt att det är behandlat på det sättet? Trodde det var rätt vanligt att man använder liggunderlag i akvarium.....
            Det står "Skyddar mot fukt och kyla. Tillverkat av polyeten-cellplast" i produktbeskrivningen på claes ohlssons hemsida.

/"moori som inte är så sugen på att riva upp botten och göra om"
            simma lungt...
            ------------------------
            Umeå akvarieförening
            ------------------------

Kommentar

• LadyTiera

de i min sportbutik och på akvarieaffären sa att liggunderlag utan antimögelbehandling fungerar fint, men att jag inte ska använda ett som är behandlat pga utfällningar det gör.

Kommentar

• Karon
                Användare
                • April 2002
                • 880

Huruvida det är antimögelbehandlat eller inte är svårt att veta, men det är ingen som skrivit på något forum som jag läst att de haft liggunderlag i akvariet som visat sig vara antimögelbehandlat.
                Hade det varit så tror jag dock att det skulle visat sig tydligare och tidigare.

Kommentar

• aquanord
                  Användare
                  • January 2005
                  • 373

Nu har jag fått svar på mail till claes ohlsson. De säger att deras liggunderlag inte är antimögel-behandlade på något sätt så nu kan jag utesluta det i alla fall. Ska åka in till stan nu och köpa tester för att kolla vattenvärden.
                  simma lungt...
                  ------------------------
                  Umeå akvarieförening
                  ------------------------

Kommentar

• jan olof
                    Användare
                    • December 2002
                    • 254

Kan inte liggunderlagen vara impregnerade med något vattenavisande,
                    som inte borde vara nyttigt för fiskar.
                    malawijanne http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=403839

Kommentar

• LadyTiera

hur mår fisken?

Kommentar

• aquanord
                        Användare
                        • January 2005
                        • 373

Nu är bägge scalarerna döda. Ancistrus malen lever fortfarande. Jag har testat vattnet nu. Nitrit och PH värderna ser bra ut. Jag har pratat med folk som har samma typ av liggunderlag i sina akvarium så det uteslutar jag som orsak. Frågan är bara...vad gör jag nu???
                        simma lungt...
                        ------------------------
                        Umeå akvarieförening
                        ------------------------

Kommentar

• LadyTiera

shit, riktigt huvudbry, kan det ha varit rester i karet från rengöring elelr från butik? fel på vattnet annat än nitriten+ fel på gruset?

Kommentar

• aquanord
                            Användare
                            • January 2005
                            • 373

Korallsanden var ju visserligen begagnat så att säga men jag sköljde det ett flertal gånger innan jag stoppade i det. Om det var några rester kvar i karet efter att den förra ägaren rengjorde det tycker jag att det mesta borde ha farit bort när jag spolade i karet och gnuggade alla glasrutor.

Hur som helst köpte jag en flaska med "bakteriekultur" nu och hällde i vattnet. Hon på akvarieaffären tyckte att jag skulle prova att släppa ner en molly sedan så jag köpte 2st. De ska tydligen vara väldigt tåliga + att man ser direkt på dem om det är någon slags konstiga bakterier i vattnet. Scalarerna kan ju trots allt ha strukit med av stressen med miljöombytet...hmmm

Den konstiga lukten kvarstår dock. Jag tog med mig lite vatten som hon fick lukta på i butiken och hon tyckte också att det var en underlig onormal doft. Men hon kunde inte svara på vad det var....

Tänkte på en anna sak. Två st konstgjorda grottor som medföljde karet var lite grönfärgade av alger. Jag sköljde av dem och gnuggade lite men algerna satt rätt bra så jag stoppade bara i dem. Kan det ha något med saken att göra?
                            simma lungt...
                            ------------------------
                            Umeå akvarieförening
                            ------------------------

Kommentar

• LadyTiera

nej, algerna är bar anaturliga, men det kan vara nått skit kvar i sanden eller att förre ägaren använt rengöringsmedel

Kommentar

Arbetssätt...