Start bilder från min lokal

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bmwpower
    Användare
    • December 2002
    • 1934

    Lite nya bilder från lokalen,men det har inte hänt så mycket sen sisst.
    Dels för att jag själv är opererad och har handen i gips och sedan är det brist på motivation sedan alla fisk dog.

    Här är det borrat i väggen för en brattbergare för att få in riktig el.
    Brattbergaren är ett måste i skyddsrum annars får man inte borra i väggen för det ska vara gastätt.
    Det kommer att bli 3faser i lokalen 1fas till varje rum och en till sidokanalaren.
    Allt för att undvika att säkringen kan påverkas om det blir fel i en ramp eller liknande.
    Det kommer även till att bli en central med jordfelsbrytare för att ha hög säkerhet.


    Lite sladd går det åt mer än vad man räkna med,trodde 20m skulle räcke till skåpet men det blev närmre 40m


    Så här kan det gå om man är ivrig och tittat lite slarvigt när man ska borra


    Här är överrinningskammren färdiglimmad i mina 105l kar.
    Inte snyggt men fullt fungerande inte lätt med bara en hand.



    Jag har efter mycket grubblande och ritande kommit fram till hur lokalen ska se ut när det är fullt inredd
    Längs med långsidorna i lokalen kommer det att vara 310kar eller 222or för att kunna utnyttja ytan maximalt.
    I mitten kommer det att vara 9st 450l dubbla rader så totalt 18st.
    Detta verka vara den optimala lösningen just nu.
    Det bli 3kar på höjden så det blir inte optimalt ur titta synpunkt samt arbetsmässigt .
    Jag har hittat pallställ med bärbalkar som endast är 76mm höga med 2tons bärighet som inte kommer att svikta.
    Därför får jag in 3kar på höjden trots att jag bara ha 2,20 i takhöjd.
    Jag kommer att ha ca 15cm mellanrum mellan balk och akvarium så det ska bli lätt jobbat om det går som jag tänkt.

    I 450karen kommer det att se ut så här.

    Filtermässigt blir dubbla bottenfilter i varje 450kar.
    Jag vill inte har filter som tar plats i karen för det gör redan överingskammaren.
    I dom kar där det kommer att vara sand blir det eheim 2252 trots att jag inte tycker om dom.
    Det är möjligt att filterfrågan kommer att omväderas.

    Men efter mycket frågande hos MÅNGA personer och butiker med lång erfarenhet av båda filter typerna i både butik och odlingar så har jag fått 2 svar.
    Bottenfiltret var 80tals grej och alla skulle ha det.
    Sedan kom blå matta och den skulle alla ha och många har stannat där.

    Ska man inte ha grus så är det blå filtermatta som gäller ska man ha grus så välj bottenfilter.
    Dom som motiverat imot bottenfilter har haft 5 argumentet.

    1 Att man måste dammsuga grusen och rätta til grusen varje dag.
    Men att dammsuga gruset ser jag som en självklarhet när man städar sina kar så det är inget extra jobb.
    Ska det fungera och se snyggt ut och man inte vill skämmas så gör man det varje vecka.
    För även om det är jobbigt så gör man det ju för sitt intresse.

    2 Sedan att fiskarna gräver och att filtret blottas är väl den enda riktiga stora nackdelen.
    Men det går att lösa genom att lägga myggnät i botten och sedanett lager grus.

    3 Sedan att det vid strömavbrott inte gå att ta ut filtert för att undvika nitrit.
    Stämmer det har jag ingen lösning på eller ett bra svar på

    4 Att bottenfiltret lätt sätter igen sig och måste rengöras ofta.
    Detta stämmer om man bara mata med pellerts som jag tycker är svårt att få till att brytas ner.
    Mata man med naturligt frysfoder tycker inte jag det var ett problem hos mig
    5 Att det inte fungera med all grus och viss kornstorlek
    JA stämmer 2-4mm är optimalt och faxe grus går inte för det packas så att det bli som cemnt.
    Men annars är det inget hinnder enligt mig


    Det som talar imot blåmatta har anget 6 följande arument.
    1 Ta tid att får igång och det kan sätta igen sig i början
    Ja det stämmer men när den väl är igång så går den länge

    2 Dyr i inköp
    Ja men det är en engångskostnad

    3 Kräver hög motorstyrka på pumparna
    Ja det stämmer om man vill att filtret ska fungera optimalt

    4 Svåra att rengöra
    Ja sannerligen men behövs inte göras så ofta om allt fungera

    5 Ta plats i karet
    Ja det stämmer

    6 Måste limma filter ficka och fult att ha i karet
    Det stämmer men bry man sig inte spelar det ingen roll.
    Det är bara en utsende fråga


    Så detta var lite om min planering och mitt tankesätt
    Men håll till godo av det lilla






    Kommentar

    • Belgarath
      Användare
      • February 2005
      • 584

      Kör hårt L.
      Planeringen verkar bli kanon (och man blir inte lite avis på alla feta baljor du ska ha)

      Kommentar

      • Chicke
        Användare
        • May 2004
        • 497

        ojoj, det va inte lite kar d där
        Hur många liter räknar du med att ha ?
        /Daniel

        Kommentar

        • Kalle-Maja
          Användare
          • December 2004
          • 1324

          Strongt! Inga ledsna minar där. Full bmwpower!

          Kommentar

          • Torsten
            NCS Medlem
            • September 2002
            • 647

            citat:Ursprungligen skickat av bmwpower

            Sedan att vid strömavbrott inte gå att ta ut filtert för att undvika nitrit.
            Stämmer det har jag ingen lösning på eller ett bra svar på
            Varför skulle det dö mera bakterier i gruset ovanpå just där bottenfiltret är, än i övriga akvariet?? Tror inte du gör rent allt grus i akvariet så fort strömmen varit borta..

            Det bakterierna dör av är väl syrebrist om jag inte e helt ute å cyklar, så kör du vidare med bottenfilter. Skulle du få strömavbrott, gör ett vanligt vattenbyte, men det gör du nog i vilket fall efter ett strömavbrott...

            Kommentar

            • bmwpower
              Användare
              • December 2002
              • 1934

              Nu är elcentralen på plats efter väldigt mycket snack och dividerande.
              Det ska vara tre grupper med jordfelsbrytare och avstängningsvred.
              Men när centarlen var byggd var jag inte nöjd med utförandet och det var lite svårt att få igenom mina tankar.
              Så som centralen var byggd från början så kunnde det bli korslutning på grupp 1 utan att det påverkade dom andra säkringarna.
              Men om det blev jordfel så slockande alla tre grupperna.
              Samt att av och på stängnings vredet tog en plats för mycket.
              Då efter letande hittade jag ett vred som var smalare och jag sparade en plats i skåpet så att jag kan stoppa in en timer.

              Problemet kvarstog med att få grupperna oberoende av varnadra om jordfelsbrytaren skulle slå in.
              Så efter lite funderande kom jag på att man kör 2 grupper via jordfelsbrytarn och sedan en personskyddsäkring med jordfelsbrytare.
              På så vis kommer det alltid att finnas ström till fläkten oavsett om det blir jord fel i grupp 1och 2.
              Det ända som kan få fläkten att stanna sen är den själv så då kan man sova tryggare.
              Men sedan när kablen skulle kopplas in i huvudcentarlen så blev det stopp IGEN.
              Nu började jag bli riktigt trött på elen.
              Alla säringar var upptagna i huvudcentralen och för att koppla in nya var man tvungen att släcka hela huset.
              Då rann bägaren över och jag gick och hämatde ägaren,kan tillägga att elcentralen ser ut som jag vet inte vad och ingen vet hur det är kopplat.
              Vi sprang runt i källaren i 1timme och hittade till sisst säkringar så vi kunnde stänga ner en mindre del av huset.
              Men nu måste det i nya säkrings hållare och omkoppling och det är ett rätt stort arbete.
              Tavlan som säkringarna ska sitta på är av ett härligt matrial som heter Eternit.
              Det vet vi ju alla hur nyttigt och kul det är att borra i det matrialet.
              Så på tisdag ska det äntligen bli EEELLLLL i min lokal.

              Så till alla som skaffa lokal kolla in så att det finns el eller att det lätt går att få in det.
              Det är både dyrt och tidsödande att lösa det annars och speciellt i ett skyddsrum.
              Bild på en halvfärdig el central där det ska kompleteras med ett tidsur för belysning och en modul så att man kan tända manuellt och sedan slå över till automatik när man går.



              Här kommer en bild på en på börjad fyllning av akvariställning.
              Det går inte fort för det är brist på motivation när inget har gått som jag velat sissta 3 månaderna



              Kan även säga att det blev bottenfilter tilla alla kar som har grus men dom där det blir sand har jag ingen lösning just nu.
              Har även lyckas få det ganska tyst hittils var rädd för att det skulle bli ett himmla kluckande .

              Har även haft avfuktare i loaklen för utvärdering av märket woods.
              Jag började med en woods DS 15 kan säga att i en liten lokal gör det mycket nytta men är ganska högljud.
              Den kunnde avfukta 10/l per dygn men jag fick inte ner fuktigheten mer än till 58% jag hade 68% från början
              Då lånade jag en större som avfuktade 15/per dygn och då kom jag ner till 54& och det var inte bra nog.
              Jag tesdae då att köra båda samtidigt och då kom jag ner till 50% och det var väldigt behagligt klimat i lokalen trost att det var 25garder varmt ute.
              Tempraturen steg i lokalen med ca 3-4grader vilket var perfekt för mig för det var för kallt från början
              Jag kom upp i ca 23-24grader utan några yttre värmekällor som lysrör eller annat.
              Så tack vare avfuktaren så löstes värme beskymmret för min del.
              Men idag är båda tillbaka lämnade för det dom kostade tillsamans motivarera inte en industri avfuktar som är mer lämpad att gå år ut och år in.
              Woods DS kostar 2700kr och är perfekt i en lokal på ca 20-25kvm och det går att koppla slang direkt till avloppet så man slipper tömmning

              Hoppas att ni tycker att det är okej att det blir lite berättelse som fakta i min tråd.

              Kommentar

              • Nyllet90
                Användare
                • October 2004
                • 1133

                Riktigt roligt! Grattis! Vi vill ha MASSOR med bilder!
                Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

                Kommentar

                • Belgarath
                  Användare
                  • February 2005
                  • 584

                  Skönt att både se och höra att du inte gett upp Lennie..efter allt skit som du gått igenom de sista månaderna hade nog de flesta bara lagt ner och börjat med frimärksamling eller nått annat mer "lugnande" för nerverna

                  Kommentar

                  • Johan
                    Användare
                    • August 2002
                    • 3029

                    ja verkligen kul att du är på àtt igen.

                    Kommentar

                    • Alexander Wiberg
                      Användare
                      • February 2005
                      • 445

                      Har du bestämt när det gäller fiskvalet Malawi eller Tropheus?
                      A.Wiberg (alex83)

                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=367273

                      Kommentar

                      • bmwpower
                        Användare
                        • December 2002
                        • 1934

                        Det blir både och ca 18ka med taganyika sedan malawi i resten av loklaen
                        Gäller bara att hitta bra ställe att köpa sin VF fisk men det jobbas på det

                        Kommentar

                        • Hank
                          Användare
                          • April 2002
                          • 1321

                          citatet blir både och ca 18ka med taganyika sedan malawi i resten av loklaen
                          Gäller bara att hitta bra ställe att köpa sin VF fisk men det jobbas på det
                          Så du har ångrat dig?
                          Du hade ju det mesta ute till försäljning....
                          /#378 Hank
                          Zoonen:
                          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

                          NCS medlemsbilder:
                          http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'

                          Kommentar

                          • Gäst

                            Kör med bottenfilter tycker att dessa funkar bra även om de kräver lite skötsel om du skulle få strömavbrott och är rädd för nitrit gör som vanligt byt vatten.
                            Lycka till med odlingen

                            Kommentar

                            • Alexander Wiberg
                              Användare
                              • February 2005
                              • 445

                              Vilka tropheussorter är aktuella?
                              A.Wiberg (alex83)

                              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=367273

                              Kommentar

                              • specmats
                                Användare
                                • December 2004
                                • 3060

                                rent kommerciellt så skulle ja satsa på Duboisi,Bemba,Kiriza,chimba,Bärnsten och nån raritet som exempelvis Fiery Fry
                                Tropheus Duboisi halembe, so
                                Melanochromis Auratus, vf
                                Synodontis Petricola, odlade

                                Akvarie-setup (Salt)

                                Kommentar

                                Arbetssätt...