Start bilder från min lokal

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bmwpower
    Användare
    • December 2002
    • 1934

    #16
    Kan tillägga att jag starta denna tråd dels för att det inte fanns någon innan samt ge andra lite kött på benen.
    Jag har inte haft så mycket att titta på när det gäller lokal så många av lösningarna är från mitt eget huvud.
    Ja det tar tid att fylla en lokal det gäller att göra rätt från början.
    Jag kommer att börja med att fylla väggarna i det stora rummet och det blir 450 eller 375kar med 2 på höjden efter mycket övervägande.
    Personligen hade jag velat ha 3 på höjden men det är bara 2,10 i taket på en del ställen.
    Sedan tror jag att det blir tungjobbat med så högt och jag har plast så det räcker.
    Jag vill har en tyst och luftig lokal men det är inte lätt att uppnå

    Det blir annars både för dyrt att ändra sig och för mycket jobb.
    Tiden ska man lägga på fiskarna så at man inte tröttna.

    Om det finns intresse längre fram när allt är klart så kan jag ta upp alla kostander.
    Inte för att skryta utan för att visa vad det kostar.

    Kommentar

    • mpimbwe
      Användare
      • December 2004
      • 170

      #17
      Kan lägga in en parantes.. min lokal på 20kvm har hittils gått på 30000-35000 med akvarium och tillbehör + lite fisk. Så visst kostar det om man vill ligga på topp =)
      /Andreas (Karlstad)

      Under uppbyggnad:
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=353092

      (1000L, 840L, 2*720L, 2*540L, 3*375L, 240L, 3*222L, 2*200L, 9*180L, 2*105L, 9*54L)

      Kommentar

      • Tobias
        Användare
        • June 2004
        • 95

        #18
        Har du funderat något på automatisering, tänker främst på vattenbyten? När det blir så många kar är det viktigt att göra det så enkelt som möjligt för sig så att man fåt tid att njuta.
        Tror du gör rätt med två kar på höjden. Visst kan det vara otympligt att jobba så högt upp men jag tycker det är värre att jobba med akvarier som står nära golvet, speciellt då hävert effekten blir ganska dålig.
        Det ser ut som att den kan bli en trevlig lokal. Skulle vara intressant om du dokumenterar processen med bilder och skriver om det så vi andra kan och få alternativa ideer. Jag skulle uppskatta det iallafall. Lycka till med det hela!
        På väg tillbaka in i hobbyn.

        Kommentar

        • bmwpower
          Användare
          • December 2002
          • 1934

          #19
          Ja kommer att följa upp med bilder på varje steg jag gör och skriva en rad.
          Kostanaden är uppe i 35000kr för bara fisk

          Kommentar

          • mpimbwe
            Användare
            • December 2004
            • 170

            #20
            Hehe kunde tro de ja =) Som tur var hade jag mer än hälften av fisken innan jag skaffade lokalen så jag kom lite lindrigare undan... inte lika kännbart om de sker under längre tid.
            /Andreas (Karlstad)

            Under uppbyggnad:
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=353092

            (1000L, 840L, 2*720L, 2*540L, 3*375L, 240L, 3*222L, 2*200L, 9*180L, 2*105L, 9*54L)

            Kommentar

            • bmwpower
              Användare
              • December 2002
              • 1934

              #21
              JA det är bättre om man har lite från början.
              Men jag påbörjade inköp av fisken i november sedan ett akvarieuppehåll på 1,5år
              Så nu ska det rulla på förhoppningsvus utan några större problem.
              Det största problemet är uppbyggnaden av ställningarna till dom stora karen.
              Helst vill jag svetsa i stål men jag har inte tillgång till verkstad för där står sommar bilen :-)

              Kommentar

              • bmwpower
                Användare
                • December 2002
                • 1934

                #22
                Nu har det tillkommit lite mer prylar, den som är gladast av min lokal start är farsan för nu får han in bilen igen.







                Kommentar

                • Belgarath
                  Användare
                  • February 2005
                  • 584

                  #23
                  Tror det kommer att bli VRÅLSNYGGT när det är färdigt. Hur många Kvm's ?? Och ska bli spännande att se hur det ser ut när du är klar, du lägger väl ut bilder på det oxå får man hoppas.

                  Kommentar

                  • bmwpower
                    Användare
                    • December 2002
                    • 1934

                    #24
                    Totalt är det ca 50-60kvm.
                    Japp det kommer bilder löpande just nu är det rengörning av ställningar och akavrium samt ett himmla knåpande.
                    Kommer lite foto i kväll på hur vattnet ska lösas

                    Kommentar

                    • Nyllet90
                      Användare
                      • October 2004
                      • 1133

                      #25
                      varör skriver alla kvm och inte m2??
                      Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

                      Kommentar

                      • Mr.Fish
                        Användare
                        • May 2004
                        • 1403

                        #26
                        Oj,Oj, Nu har du mycket arbete framför dej Lennie ! Jag har själv en lika stor lokal..Och det tog tvåår innan huvudrummet blev driftsatt.
                        Jag bygger fortfarande i det andra rummet,så ännu är det inte helt klart. Ett tips är att göra ,så mycket som möjligt klart innan fiskarna kommer. Annars kan det sluta med att fiskarna (odling) börjar att stjäla för mycket tid av byggandet.. Se nu också till att
                        frugan inte ser dej,så sällan att du upptäcker att hon har lämnat dej efter en tid...
                        ps. om du har vägarna förbi huvudstaden, så kan jag nog ge dej ett eller annat byggtips. Hälsn. Patrik

                        Kommentar

                        • Belgarath
                          Användare
                          • February 2005
                          • 584

                          #27
                          citat:Ursprungligen skickat av bmwpower

                          Totalt är det ca 50-60kvm.
                          Rena slottet för tusan :-)

                          Kommentar

                          • Cutekid
                            Användare
                            • January 2003
                            • 3368

                            #28
                            citat:Ursprungligen skickat av Mr.Fish

                            Oj,Oj, Nu har du mycket arbete framför dej Lennie ! Jag har själv en lika stor lokal..Och det tog tvåår innan huvudrummet blev driftsatt.
                            Jag bygger fortfarande i det andra rummet,så ännu är det inte helt klart. Ett tips är att göra ,så mycket som möjligt klart innan fiskarna kommer. Annars kan det sluta med att fiskarna (odling) börjar att stjäla för mycket tid av byggandet.. Se nu också till att
                            frugan inte ser dej,så sällan att du upptäcker att hon har lämnat dej efter en tid...
                            ps. om du har vägarna förbi huvudstaden, så kan jag nog ge dej ett eller annat byggtips. Hälsn. Patrik
                            Har du inga bilder på lokalen fesken?
                            Carl

                            Besök petrochromis.com´s forum:

                            http://petrochromis.com/phpbb3/

                            Kommentar

                            • bmwpower
                              Användare
                              • December 2002
                              • 1934

                              #29
                              Bilder på vatten försörjningen.
                              Kommer att köra vattenet uppdelat till yngel och avelsfisken

                              Kommentar

                              • Belgarath
                                Användare
                                • February 2005
                                • 584

                                #30
                                Mmmmmm, knyppel & knåp :-) Det blir nog jäkligt bra med det oxå när du får ihopa grejorna, lär ju underlätta en jäkla massa med tanke på din yta och antal kar.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...