720 liter syd-amerikaner!!!!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • demasoni
    Användare
    • April 2002
    • 163

720 liter syd-amerikaner!!!!

Hej!
    Jag ska imorgon sälja mina frotosor och ska under måndagen börja jobba på det nya projektet "720-discus". I akvariet ska det vara mycket växter (även om det inte är det i den naturliga biotopen och skiffer.
    Jag ska ha mina 6 cobalt blue + någon ny discus, ca 50 kardinaltetror, 6 scalarer, fjärilsciklider, 2 stora gibbisar, 6 ancistrusar, några andra roliga malar tex zebra och kanske bilbuksfisk. Har någon sågot annat förslag på roliga fiskar, ända kravet är att de är lugna och inte för dyra.

Jag har börjat fundera lite och insett att en snygg bakgrund skulle vara att lima fast kort på bakrutan, är det någon som provat detta?
    Jag tror nog att det skulle vara dyrt att köpa 1,2 kvadrat meter kork men det sulle nog bli väldigt fint.

Filter som jag ska använda är två filter mattor som sitter fast bakom en glas skiva, vattnet ska dras genom dem ut i ett ytter filter med torv och sedan in i akvariet!
    Jag funderar på att ha torv under gruset men isåfall hur ska man gå till väga fölr att det inte ska gå upp genom gruset??

Snälla svara!

Hmmm det var nog alla frågor!
    Mvh Filip

tropheus chimba
    Fuelleborni Katale
  • Hank
    Användare
    • April 2002
    • 1321

Ang. bakgrunden,ska du ha i eller utanpå karet?
    Ska du ha den utanpå så ha jag sett en som byggt
    en "bakgrundslåda" som hängde bakom karet.
    Med "punktbelysning" på lådan kan det bli riktigt snyggt!
    Fördelar:
    Lätt att montera.
    Behållnig av "djupet".
    Lätt att byta och ändra.

Nackdelar:
    Man måste skrapa alger även på bakrutan.
    ( görs lättast med is-skrapan till bilen)
    Hålla bakrutan ren även på utsidan.

Lycka till
    Hank

/#378 Hank
    Zoonen:
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

NCS medlemsbilder:
    http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'

Kommentar

• demasoni
      Användare
      • April 2002
      • 163

Hej!
      Jag ska silicona fast korken inut i akvariet!
      MVH filip

tropheus chimba
      Fuelleborni Katale

Kommentar

• Ola Svensson
        Användare
        • April 2002
        • 14633

Risken finns att diskus men framförallt scalarerna sätter i sig kardinaltetrorna en vacker dag. Jag skulle kört på snällare och framförallt mindre malar. Vuxna Ancistrus kan bli väldigt aggressiva och gibbi väldigt stora. Jag har inte limmat kork mot bakgrunden men har inrett med mycket kork fastknutna på stenar. Varför torv under gruset? Torv på botten är snyggt annars tycker jag.

Mvh.

Ola
        Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• demasoni
          Användare
          • April 2002
          • 163

Hej!
          Tyvär har jag redan alla dessa malar och de behöver ett stort akvarium + att de är vackra, men men vi får väll se.
          torven under tänkte jag kanske skulle vara bra för pH värdet.
          blir inte hela vattnet fyllt med torv och kaffe färgat om man har bara torv??
          kardinal tetrorna har jag redan + att jag har 6 scalarer, men vi får som sagt se hur det går.
          MVH Filip

tropheus chimba
          Fuelleborni Katale

Kommentar

• demasoni
            Användare
            • April 2002
            • 163

Hej!
            Jag glömde säga att ni kan ju titta in på min nya "hemsida" www.geocities.com/diskusprojekt1
            det kommer komma bilder lite senare!
            MVH Filip

tropheus chimba
            Fuelleborni Katale

Kommentar

• salar
              Användare
              • June 2002
              • 227

Citat:
              Jag har börjat fundera lite och insett att en snygg bakgrund skulle vara att lima fast kort på bakrutan, är det någon som provat detta?
              Jag tror nog att det skulle vara dyrt att köpa 1,2 kvadrat meter kork men det sulle nog bli väldigt fint.

Jag har själv nästan en meter kork fastsilikonad på en glasskiva som bakgrund.Nackdelen med kork är att det som nytt avger en hel del humus färgning. Har man mycket mjukt vatten så kan det sänka PH.Men det lakas ur efter ett par månader.Det största problemet är flytkraften som jag löste med stag som senare togs bort då kork suger mycket vatten och nästan helt förlorar flytkraften med tiden.

Kork ser helt naturligt ut men till ett helt 720!?
              Jag har en BTN.module (en grå prototyp skulle jag tro på ca. halvmetern)och sedan kork. Det ser jäkligt snyggt och naturligt ut i ett 375 liters.

SALAR
              SALAR

Kommentar

• Mats
                NCS Medlem
                • April 2002
                • 804

Hej. I mina akv.bottnar har torv + krukmakarlera på detta läger jag myggnät sedan sand 04-08 mm. fungerar bra .Växterna får bra fäste i nätet. Hälsn. Mats

http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

Kommentar

• demasoni
                  Användare
                  • April 2002
                  • 163

Hallå!!!!
                  Jag tror jag ska hoppa över korken pga att jag har en rot som täcker halva backrutan + en massa valernisea. Så jag ska nog bara måla rutan svart!
                  MVH Filip

tropheus chimba
                  Fuelleborni Katale

Kommentar

• patrik_k
                    Användare
                    • April 2002
                    • 125

Hej!
                    Jag har läst lite på din användar profil, och din nya hemsida.
                    Jag ville bara om dina discusar är vana vid lågt ph värde? För om du ska ha torv på botten kommer det ju att sänka ph värdet rätt så krafitigt...
                    Förresten vilket ph värde har du i kranvattnet? Och hur mjukt är det (kh)?
                    Om du har mjukt vatten i kranen är det inte så nördvändligt att ha torv i vattnet. Jag bor i gbg och har ett mjukt vatten med kh 3 och ph 7.5 Jag behöver inte laborera med vattnet för att dom ska må bra. Om du ska ha torven för discusarnas skull måste du tänka på att inte sänka ph värdet för kraftigt. Risken är att man får byta vatten oftare för att hålla ph stabilt.
                    Men om du har hårt vatten och högt ph kan det vara en bra ide.

För växterna kan det vara en bra fördel, rötterna kan komma igenom nätet och rota sig gött i torven...
                    Mvh Patrik K

P.K
                    MVH Patrik K

Kommentar

• Bilbo
                      NCS Medlem
                      • April 2002
                      • 1159

Hej!
                      Om du vill ha mycket växter i ditt discuskar skall du undvika Ancistrus, eftersom det är svårt att få tag i växter som gillar 30 grader får man ofta satsa på svärdsplantor och dessa är en delikatess för mina Ancistrus. Men detta visste du säkert redan. Istället kan jag rekommendera Otocinclus som jag själv skall skaffa så fort plånboken tillåter. (Det blir ju några stycken i ett 450 liters, för att inte tala om i ett 720)

Lycka till!!

// Magnus

// Magnus Arvidsson

Kommentar

• demasoni
                        Användare
                        • April 2002
                        • 163

Hallå!
                        Ja jag tänkte inte så mycket på det den stunden jag släppte i dem. Men jag får väll se hur det går om de äter upp de tre jag har så får det bli en kul jakt i 720!
                        MVH Filip

tropheus chimba
                        Fuelleborni Katale

Kommentar

• Bilbo
                          NCS Medlem
                          • April 2002
                          • 1159

Jotack!
                          Mina Ancistrus åt hellre svärdsplantor än alger!
                          Jag ser inte fram emot att jaga fram min 4 st Ansistrus eftersom jag har en rot som är 150x45 cm. Den vägde ca 25kg när jag köpte den och då var den torr, så det är inget man bara lyfter ur precis. Ett alternativ är att göra någon typ av "Ancistrusfälla", ex en glasburk med något gott i ex. broccoli för att sedan lyfta upp den i glasburken.

// Magnus

// Magnus Arvidsson

Kommentar

• Hank
                            Användare
                            • April 2002
                            • 1321

Jag har gjort "ancistrus-fällor" av PET-flaskor.
                            Skär av halsen och "vänd ut-och-in".Skär några små genom-
                            strömningshål.
                            Bara att ladda med något gott.
                            Ett tips,rigga den när det är mörkt,annars gå andra
                            fiskar i!!
                            Lycka till!

Hank

/#378 Hank
                            Zoonen:
                            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

NCS medlemsbilder:
                            http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'

Kommentar

• salar
                              Användare
                              • June 2002
                              • 227

citat:
                              Mina Ancistrus åt hellre svärdsplantor än alger!

Hungriga ancistrus kan ge sig på växter. Speciellt Echinodorus verkar det som. Växterna ser ut som gallerplantor när ancistrus varit framme.

Jag hade detta problem ett tag. Men sen jag började släppa ner pleco-tabletter varje kväll, så försvann det problemet.

Och då man matar övriga fiskar på kvällen så kan man försöka se till att en del foder sjunker till botten och blir kvar åt ancistrus.

Om man bara ser till att de får tillräckligt med mat så rör de ej växterna.

SALAR
                              SALAR

Kommentar

Arbetssätt...