Guldsöms tråd 2005

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Midas_Tom
    Användare
    • March 2005
    • 809

johan din hanne är bara för snygg!!!!!!!!!!!!!!!

//tom
    //tom

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=428732

Kommentar

• Johan
      Användare
      • August 2002
      • 3029

Ja....jag vet! []

Kommentar

• Midas_Tom
        Användare
        • March 2005
        • 809

hur stort kar behöver ett par? man blir ju så sugen!! har du nån bild när din hanne var ny johan? och hur ät guldsöm i beteende?

//tom
        //tom

Kommentar

• Johan
          Användare
          • August 2002
          • 3029

har en bild...nån stans på nån cd. kan kolla sen hittar jag den så mailar jag dig den, el ber stefan lägga upp den här på medlemsbilder.

Kommentar

• Midas_Tom
            Användare
            • March 2005
            • 809

Okej! men hur stort kar behöver ett par hur snabbt växer dom?

//tom
            //tom

Kommentar

• Johan
              Användare
              • August 2002
              • 3029

jag hade mina bar nån vecka i ett 222 sen hivade jag ut mina malawi sen dess har han gått i mitt 720. det går säkert med mindre i ett tag. men upp mot året så kanske 540 är som minsta.

Kommentar

• MickeW
                Användare
                • December 2004
                • 113

Tom, de kallas inte "green terror ciklid" för inget. Jag kan tänka mig att alla andra ciklider i karet tycker att de (och med de menar jag alfahanen och ibland honan) är väldigt jobbiga. De terroriserar de andra konstant och kan väl därför ses som hyfsat aggressiva. Men det är framför allt mot de invånarna som är mindre och klenare än hanen. Mina albino påfåglar blev anfallna ofta för några veckor sedan, nu har de växt om hanen och då är han inte så speciellt tuff längre. Min erfarenhet med Guldsöm är att de är väldigt jobbiga och terroriserar alla svagare i karet, framför allt de av samma art. Där i ligger dock min kärlek till denna ciklid, den är väldigt personlig och kul att studera. Det är ju heller ingen nackdel att de blir fantastiskt fina! (Även om min hane inte är i närheten av Johans än....men det kommer...:-)

MickeW
                Då var man medlem....!

"Ädelstenen kan inte slipas utan friktion, liksom människan inte kan fulländas utan prövningar" Konfucius

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=329898

Kommentar

• Midas_Tom
                  Användare
                  • March 2005
                  • 809

okej!
                  drömmen är lite att ha ett 1000L kar med rockor på botten lite oscars guldsömmar arowana och massa coola SA fiskar allt jag sa går kanske inte in men i princip..=)

//tom
                  //tom

Kommentar

• Gäst

Hejsan alla med bra fisksmak
                    har skaffat 6 st nu och det verkar faktiskt som 5 av dem är honor. En är mkt större, kraftigare och väldigt mkt finare färger. Trolig könsbestämmning eftersom dom är från samma kull? Dom är iaf väldigt roliga redan att titta på och hoppas få ett gäng snygga fiskar om ett tag.

Kommentar

• MickeW
                      Användare
                      • December 2004
                      • 113

Kul cougar! Hur stora är de? Jag köpte fyra där en var hona och resten hanar. Trots det så var det bara "alfa"hanen som färgade ut. De andra hanarna vågade helt enkelt inte utmana....
                      Då var man medlem....!

"Ädelstenen kan inte slipas utan friktion, liksom människan inte kan fulländas utan prövningar" Konfucius

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=329898

Kommentar

• Gäst

Har just skaffat ett par guldsömmar och just nu jagar hanen på honan rätt bra och verkar undersöka en stengrotta, men jagar fortfarande inte bort de andra fiskarna från den. Misstänker att de störs lite av eldbuken som fortfarande kaxar mot dem och bitvis jagar honan. Ibland har jag ett riktigt litet tåg av fiskar i akvariet för eldbuken jagar honan och då jagar hanen eldbuken :/

Kommentar

• Gäst

citat:Ursprungligen skickat av pirran

honan är ca 6-7cm och hannen är ca 10-11cm. jag har alltid trott det var zebra pga aatt de alltid varit väldigt mörka men hannen har idag intagit den blekaste färg som han någonsin haft. De la ägg i går men lämnade dem obevakade och si då tar herr chokladmal sin chans, han som redan ser ut att svalt en pingsboll ha ha ha...
                          Det är nog guldsöm du har, min hona ser ut sådär och är väll kanske 5-6 cm Hanen har bredare guldband på ryggfenan och ca 5mm band på stjärtfenan är kanske 10-11 cm.

Kommentar

• Gäst

Jag hade förresten även ett eldbuk par som lekte nästan exakt samtidigt som alla gulsömmar, så det har varit lite småkaotiskt i karet senaste 2 veckorna.
                            [/quote]

Hur stort akvarium har du? Mina guldsömmar och eldbukar kommer nämligen inte övrens så jag funderar på att göra mig av med eldbuken (har bara en hane) för att ge guldsömmarna lite lugn och ro. Jag har 375l.

Kommentar

• Gäst

citat:Ursprungligen skickat av malplacerad

Den enda av mina som har en tydlig puckel är c:a 9-10 cm lång, ang det där med mat, så fort man närmar sig akvariet och står nära hörnet så kommer samtliga fiskar fram och väntar på matningen.
                              Det gör mina fiskar med men jag kan nog hålla med om att de känner igen för det är bara när jag står i hörnet som alla kommer. Om de inte är extremt hungriga vill säga för då spelar det ingen roll vem som står där.

Kommentar

• Gäst

citat:Ursprungligen skickat av MickeW

Kul cougar! Hur stora är de? Jag köpte fyra där en var hona och resten hanar. Trots det så var det bara "alfa"hanen som färgade ut. De andra hanarna vågade helt enkelt inte utmana....
                                Dom andra är runt 4 cm och alfahanen är väl typ 6. Han har större fenor, mer färg och är mkt kraftigare så han bör väl iaf vara hane. Undrar om nån av dom andra är det, dom är allt bra feminina isf

Kommentar

Arbetssätt...