Guldsöms tråd 2005

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • johanssonsan
    Användare
    • October 2004
    • 160

De får cyclops och artemia. Resten sköter föräldrarna.

Kommentar

• johanssonsan
      Användare
      • October 2004
      • 160

citat:Ursprungligen skickat av tseppae

är det någon som vett hur stora/länge dom brukar vakta yngelna
      Mina vallade yngel 3-4 veckor eller tills de har svårt att hålla ihop stimmet.

Kommentar

• erland
        Användare
        • July 2003
        • 59

Nu har han gjort det igen...

Guldsömhanen lekte idag med en av de andra honorna. Den hona han lekte med för ca 2 veckor sedan har fortfarande kvar en 10 yngel. Det verkar med andra ord inte ha varit en engångsföretelse att han lekte med två honor samtidigt, även om det var lite längre mellan lekarna den här gången.

Till råga på allt så lekte eldbuk paret i samma kar i onsdags också så nu är det två guldsömhonor och ett eldbukpar som har ägg eller yngel samtidigt, det är lite trångt i karet med andra ord. Men jag klagar inte för det är kul när äntligen har börjat hända lite saker i karet efter nästan ett år helt utan lekar.
        Erland Isaksson
        Min hemsida Mina fotografier Mina akvarium och dagbok

Kommentar

• malplacerad
          Användare
          • May 2005
          • 877

Tackar för intressant och lärorik läsning, eftersom jag själv har 6 sömmar i mitt 350 liters sen några dagar tillbaka så känns det extra kul att det finns en tråd om just dessa fiskar.

Mina exemplar är 8-10 cm långa de går ihop med 1 par blå ciklider på c:a 12-13 cm, vidare finns det 4 corydoras samt 2 små ancistrus i karet.

4 sömmar kommer dock omplanteras till en kompis 500 liters när han startar upp det nästa månad, jag hade då tänkt skaffa ett par av någon annan art men vet inte riktigt vilken ännu.
          ||||

Kommentar

• malplacerad
            Användare
            • May 2005
            • 877

Jag har en undran ang en av mina guldsömmar. Den har inte alls samma teckning som de andra, ni kan se en bild här.

Är den bleka guldsömmen en typisk hona eller en hane som inte vill/kan färga ut, eftersom de andra ser ut som hanen med puckeln i färgerna så undrar jag varför en av dem ser helt annorlunda ut.
            ||||

Kommentar

• MickeW
              Användare
              • December 2004
              • 113

Jag hade en hane som såg ut så eftersom alfahanen hela tiden jagade honom. Svårt att se ifall det är en hona eller hane dock, den ser ganska så liten ut....eller? Hur stor är den?
              Då var man medlem....!

"Ädelstenen kan inte slipas utan friktion, liksom människan inte kan fulländas utan prövningar" Konfucius

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=329898

Kommentar

• malplacerad
                Användare
                • May 2005
                • 877

Den är c:a 8-9 cm som resten av gänget, den har dock väldigt tunn "söm" på både stjärt och ryggfena så jag förmodar att det då är en hona?

Just denna individ håller sig också lite för sig själv i akvariet medans resten mer eller mindre håller ihop.

Det finns en guldsöm som redan har en puckel på skallen och han är den mest aggressiva och jagar med jämna mellanrum bort de andra.

Den bleka blir dock inte mer jagad än de andra av vad jag kunnat se.
                ||||

Kommentar

• MickeW
                  Användare
                  • December 2004
                  • 113

Hmm...ok. Tror inte jag kan ge dig ett bara svar. Den liknar min hona till utseendet (förutom färgen) men jag hade oturen att bara lyckas plocka ut en hona så min erfarenhet är lite begränsad. Kanske någon av de mer erfarna kan svara på den frågan.

Färgteckningen tror jag dock defintivt har med hierarkin att göra. Den verkar vara väldigt stark, i allafall bland mina.

Mvh MickeW
                  Då var man medlem....!

"Ädelstenen kan inte slipas utan friktion, liksom människan inte kan fulländas utan prövningar" Konfucius

Kommentar

• svartsolros

Har följt guldsömstråden och bara väntat på att få lägga mig i! Efter en massa problem med registreringen så har jag lyckats! Håller men om att guldsöm är en fantastisk fisk. Jag har vad jag hoppas är en hanne och en hona. Vad jag funderar på är när hanen får pannpuckel? Min hane är 10-12 cm men har inte fått nån puckel. Blev lite orolig att han var en hona men han beter sig absolut som en hane. Patrullerar akvariet och visar dom andra vem som bestämmer. Men någon verkar ge honom stryk på natten, trasiga fenor. Tror att det är en röd Juvel, men trots det så verkar herr Guldsöm bestämma dagtid. Tyvärr har han och hans tilltänkta fru ännu inte intresserat sig för varandra.....jag bara går å väntar på att det ska säga klick
                    Hur som helst är det väldigt personliga fiskar, hannen verkar känna igen mig för han blir alldeles till sig när jag sätter mig vid akvariet, hoppas på mat.
                    Mvh Marie
                    ------------------------------------------------

Kommentar

• malplacerad
                      Användare
                      • May 2005
                      • 877

Den enda av mina som har en tydlig puckel är c:a 9-10 cm lång, ang det där med mat, så fort man närmar sig akvariet och står nära hörnet så kommer samtliga fiskar fram och väntar på matningen.
                      ||||

Kommentar

• Stefan1
                        Användare
                        • August 2002
                        • 46

tjena alla guldsömare!
                        hade tänkt skaffa mig ett till kar på 350l och tänka ha några guldsömer i det....bra sällskap till dom?
                        är Vf svårar att få till lek?
                        funderar på att kasta över mina eldbukar till guldsömerna när dom e mindre...bra idee?

Kommentar

• erland
                          Användare
                          • July 2003
                          • 59

Eldbukar fungerar bra hos mig tillsammans med guldsömmar, jag har guldsömmar som är 6-10cm stora tillsammans med eldbukar som är mellan 5-7cm.

Guldsömmarna bråkar mest med andra guldsömmar och eldbukarna med de andra eldbukarna, det är inte så mycket bråk mellan arterna. Vid lek försvarar de naturligtvis reviret mot samtliga arter men då handlar det bara om att jaga bort alla som kommer nära och inte att jaga någon fisk hela tiden.
                          Erland Isaksson
                          Min hemsida Mina fotografier Mina akvarium och dagbok

Kommentar

• MickeW
                            Användare
                            • December 2004
                            • 113

Håller med Erland. Eldbukar går mycket bra med guldsömmar. Har aldrig haft något problem. Mina två eldbukar är minst i karet och brukar faktiskt fungera i "tag-team" då det är någon som blir för jobbig. De hjälps alltså åt för att jaga bort angriparen. Framför allt mina G. Brasiliensis kan vara lite jobbiga, men då blåser båda eldbukarna upp sig brevid varandra och Brasiliensisen får ge sig. Mycket kul ciklid eldbukarna. Tuffare än vad man kan tro.

Mvh MickeW
                            Då var man medlem....!

Kommentar

• Stefan1
                              Användare
                              • August 2002
                              • 46

kan väl inte hålla med om att eldbukar e så tuffa mot andra ciklider men men...dom har sina dagar....hehe...kommer eldbukarna att palla med Vf Guldsömer? dom kanske e tuffare än odlade?är det svårare att få VF att leka o ett kar än icke vf?

Kommentar

• Johan
                                Användare
                                • August 2002
                                • 3029

bild på min hane tagen idag.

jämnför med denna tagen för 4 månader sen.

Kommentar

Arbetssätt...