If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Kanske man ska sattsa på guldsömmar? Hur många fullvuxna individer kan man ha i ett 375? Tänkte ha en hane och kanske några honor. Vad jag har läst i denna tråd, verkar de ha ett harem av tejjer
Tänkte bara jag skulle uppdatera statusen kring min guldsömhanes harems beteende. Om du inte läst mitt tidigare inlägg för några dagar sedan i denna tråd skall du nog läsa det först för att få lite sammanhang.
I onsdags så blev båda mina guldsömshonors yngel frisimmande och hanen höll då fortfarande ihop med hona3. Jag skulle gissa att båda honorna hade mellan 50-100 yngel. Igår kväll så var hanen fortfarande tillsammans med henne men då hade hennes yngelkull minskats till kanske 20 yngel. Hona2 som ensammen tvingats vakta sina yngel hade fortfarande igår minst 50 yngel. Jag tänkte igår kväll att hanen kanske ändå skulle kunna blida ett bra par tillsammans med hona3 som han nu varit tillsammans med ganska många dagar.
När jag vaktade i morse så hade han dock till min stora förvåning gått tillbaka till hona2, han hjälper nu istället henne att vakta sina yngel. Hona3 som han måste ha övergivit under natten vaktar fortfarande tappert sina yngel, det är dock nu kanske bara 10 st kvar.
Honan som han nu är hos har fortfarande ca 50 yngel kvar.
Jag tycker hanens beteende verkar lite små konstigt, även om det är ganska fashinerande. Min misstanke är att han igår märkte att yngelkullen minskade drastiskt och att han samtidigt upptäckte att hona2 hade en mycket större kull och att han kom på att han nog skulle ha större chans att få överlevande yngel med henne. Han bestämde sig för nog därför att överge fru och barn under natten och satsa på hona2 istället.
Jag har inte sett att han visat några lektendenser med ytterligare någon hona ännu.
Erland: Du måste fortsätta att uppdatera händelserna i ditt kar! Hur många yngel är det nu kvar?
Själv märkte jag igår att honan "försvunnit" in i en av grottorna och att hanen med jämna mellanrum simmar in till henne och ser till att ingen annan får komma i närheten av grottan. Dessutom har de mer eller mindre tömt grottan på sand... Så förhoppningsvis är det små yngel i mitt kar innom kort. Om det nu blir något, tycker ni att jag ska ta ut dem i separat kar eller låta föräldrarna uppfostra dem? De kommer förvisso ha bra skydd i grottan (den stora AquaEl-grottan), men vad är era erfarenheter?
Då var man medlem....!
"Ädelstenen kan inte slipas utan friktion, liksom människan inte kan fulländas utan prövningar" Konfucius
Idag var lekarna slut för denna gång alla yngel är nu borta, det var rätt väntat egentligen eftersom det var alldeles för många andra ciklider i karet för att de skulle klara av att vakta dem.
Den ena honan hade tappat alla sina yngel igår och idag så hade även den andra tappat alla sina yngel. Det jag märkte igår var att när den ena honan hade tappat alla sina yngel och den andra hade mellan 5-10st kvar så verkade hanen mer eller mindre ge upp. Han verkade nämligen inte längre hjälpa till att försvara ynglena hos den hona som fortfarande hade några kvar. Förmodligen insåg han väl kanske att det var lönlöst och det var bättre att spendera tiden på annat sätt än att "slösa" kraft på att försvara sina sista barn.
Hur som helst så blir det nu en spänd väntan att se om det blir likadant nästa gång hanen är leksugen. Tyvärr är dock alla av guldsömmarna jag har som kan vara honor i ungefär samma storlek (ca 6 cm) så det kommer att bli svårt att avgöra om han leker med samma honor nästa gång. Men det skall ändå bli intressant att se om han kommer att försöka leka med flera honor eller om han satsar allt krut på en hona nästa gång.
Jag hade förresten även ett eldbuk par som lekte nästan exakt samtidigt som alla gulsömmar, så det har varit lite småkaotiskt i karet senaste 2 veckorna.
Jaha, då var det slut på lugnet igen, jag som trodde det skulle gå några veckor i alla fall. Gulsömhanen lekte i lördags igen och ikväll när jag kom hem så hade äggen kläckts, de ligger nu och sprattlar i gruset och honan vaktar dem noggrant.
Jag är inte helt säker, men jag tror att det är en av de honor han lekte med sist som han har lekt med nu igen. Det skulle i sådana fall innebära att har lagt ägg med ca 14 dagars mellan rum. Spontant tycker jag detta känns lite kort, är det någon annan som har erfarenhet av hur långt det brukar vara mellan lekarna hos guldsömshonor ?
Hanen har ännu inte vad jag sett visat några flirt tendenser mot övriga honor denna gång, men han verkar inte heller hålla till hos honan med äggen hela tiden utan simmar omkring rätt mycket i övriga delar av akvariet. Sist tog det ju i och för sig fram till att första honans yngel hade börjat bli frisimmande innan han började flirta med övriga så det kan nog fortfarande bli samma historia som sist.
Tänkte bara uppdatera med senaste statusen ifall någon är intresserad.
Guldsömhonan som lade ägg förra lördagen har nu idag resulterat i frisimmande yngel. Både hanen och honan hjälps åt att försvara ynglena. Hanen har fortfarande inte visat något intresse för övriga honor i akvariet. Däremot har han inte heller spenderat speciellt mycket tid med honan och ynglena medans ynglena inte var frisimmande och bara låg och sprattlade i gruset. Nu när de blivit frisimmande så verkar han dock hjälpa till att försvara dem mot inkräktare, så det ser ganska hoppfullt ut.
Förra gången var det ju dock ungefär när det gått så här långt som hanen åkte iväg och lekte med två av de andra honorna så det blir spännande att se om han gör likadant denna gång eller om han håller fast vid den hona han redan lekt med.
Mitt par började leka för två veckor sedan, började gräva och skydda sin del av akvariet. Däremot var det något som störde dem så det blev inga ägg. Kort därefter tog dock mitt Röd juvelciklid par över grottan som Guldsömmarna så ömt förberett och igår fick jag ca 250-300 frisimmande yngel i karet. Riktigt kul eftersom det är mina första yngel...
Då var man medlem....!
"Ädelstenen kan inte slipas utan friktion, liksom människan inte kan fulländas utan prövningar" Konfucius
Mhassic: Mina Gulödsömmar går med Geophagus brasiliensis och har aldrig rört dem. Hade dock Geophagus Tapajos "Orangehead" i karet tidigare, men blev avrådd och har flyttat dem (främst pga Brasiliensisarna dock). Moderator Ola har tipsat mig om att "behandla" den som en stor centralamerikan även om den inte är det. Dvs större något lugna centralamerikaner bör fungera.
Om du inte är helhjärtat inne på ett biotop-akvarie så kan jag tipsa om palettciklid, eldbuk och rödjuvelciklid. Dessa har fungerat utmärkt med guldsömmarna.
Mvh MickeW (fortfarande novis....)
Då var man medlem....!
Kommentar