ja de är guldsöm. men de går knappt att se skillnad på den, de sista har mer färger men tycker mig ite kunna se skilland på kön på dem. hur stora är dem?
Guldsöms tråd 2005
Kollaps
X
-
-
honan är ca 6-7cm och hannen är ca 10-11cm. jag har alltid trott det var zebra pga aatt de alltid varit väldigt mörka men hannen har idag intagit den blekaste färg som han någonsin haft. De la ägg i går men lämnade dem obevakade och si då tar herr chokladmal sin chans, han som redan ser ut att svalt en pingsboll ha ha ha...pirranKommentar
-
Jag tycer att de ser ut som blåciklider. Har själv guldsömmar i den storleken. Där kan man tydligt se skillnad på hona och hane. Hanen har redan pannpuckel.Kommentar
-
blå ciklid.
bilden ovan har inte så mycket ränder, men det kanske är därför den avsaknar färg på stjärtfenan. jag tog det som om den var hona.
igen blå ciklid. det är svårt att se skillnad men kropps formen på dina ser ju iof mer rund ut än "normal" guldsöm.
har aldrig haft pulcher så jag kan inte säga säkert.Kommentar
-
jag ska kolla efter gamla kort då han har normal färg,men det man ser är att de båda har en guldig sömm på ryggfenan men det kanske blå ciklider också kan ha??pirranKommentar
-
Kul att Johansson fått behålla sina yngel. Jag fick problem med att nån av de andra invånarna lyckades snappa åt sig av ynglen. Men nu är det dags igen. Den här gången går det bara Guldsömmar och några malar i tanken. Tjejerna från Märsta funkar bra med den gamle hannen. Han leker med en i taget, blir väl för tufft att leka med båda för honom, så den andra tjejen får allt hålla sig undan när han vaktar. Spånnande att se om det funkar den här gången.Lasse Omfors
Akvaristiken går i vågorKommentar
-
citat:Ursprungligen skickat av pirran
det är helt otroligt nu tror jag att mina zebra ciklider är nog guldsömms ciklider vad tror ni?
hannen mer färglös än vanligt http://img209.exs.cx/img209/9610/ciklid0016zb.jpg
honan: http://img209.exs.cx/img209/1231/ciklid0022vx.jpg
känner mej hopplös...
Blåcikliderna på bilderna som johan_lindgren länkar till tycker jag ser mycket konstiga ut. Jag har då aldrig sett en blåciklid som ser ut som fisken på första bilden:
Kameran/bildredigeringsprogrammet har kanske förvrängt färgerna lite.
Översta sömmen på ryggfenan på blåciklider kan ha många olika färger, jag har en fisk som har en klarblå, en annan har en guldgul, en annan har orange...
http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=174958Kommentar
-
Mina guldsömmar är inne på andra varvet! Idag finns kanske 10 kvar från förra leken. Misstänker att Geophagusarna har kalasat. Ny lek förra veckan!! De är inte frisimmande ännu och det skall bli spännande att se vad som händer när första kullen får syn på småttingarna. Larry - tjejerna från Märsta tål en del!
Kommentar
-
corduroy: ja nu när jag sett dina är jag också övertygad att det är blå ciklider
det kan ju vara bra att veta vad man har för fiskar eller hur??
jag fick dom bara med ett par andra fiskar så hade ingen aning av vad dom var!!pirranKommentar
-
Då var jag inte helt fel ute.....[8D]Kommentar
-
-
citat:
har du tagit till vara på varje kull,el lyckas de så bra vakta dem o klarar sig själva?Kommentar
-
Kommentar
-
Jag har en hane som är ca 10 cm och två honor på ca 6-7 cm. Dessa går ihop med fyra vieja synspilium på ca 10cm och tre gibbicepsmalar som är ca 8 cm. Hanen har lekt av båda två omvartannat. Har sugit upp två kullar de senaste tre veckorna. Nu i kväll var det en ny romkaka på favoritroten igen.Kommentar
-
Kommentar
Kommentar