Petrochromis tråd 2005

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Stephan E
    Användare
    • February 2005
    • 307

Har hittat en intressant Petro (Petrochromis kazumbe blue) på nätet men tyvärr svindyr.

Hur stor grupp bör man ha om man ska börja med någon grupp av Petrochromis.
    Projekt Tropheus Red belly samt Kiriza Gold.

Söker Tropheus Duboise (vitbandad) sjöodlad från Burundi.

Kommentar

• ozric
      Användare
      • March 2004
      • 3187

Petta!
      Haru bilder på dina Petro-varianter??
      "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
      c",)

Kommentar

• Kristian Hennig
        Användare
        • August 2006
        • 76

Peter! Har du bilder av simochromisene dine? Har noen på vei hjem fra tyskland skjønner du Hvor stor gruppe har du, og hvordan er humøret?
        Senast redigerad av Kristian Hennig; 22 August 2007, 15:36.
        tropheus.org

Kommentar

• ozric
          Användare
          • March 2004
          • 3187

Tja Peter!

Mitt recept till Tropheus...

4-5 hg hela räkor som är snabbtinade under rinnande ljummet vatten. Man kan med fördel börja mixa dessa medans man joxar med det andra... Någon dl vtn är att föredra när man mixar räkorna.

7-9 hg frysta ärtor som också snabbtinas i ljummet vtn.

En liten burk musslor (vet ej hur mkt den innehåller). Dessa bör sköljas noga och kramas lätt ur några ggr.

Ist. för vitaminer höftar jag ner enåannan näve NLS pellets. Samt lite Astaxanthin (beroende vad för fisk som mixen är till).

Gelatinet (Favorit Gelantin) blandas ner sist i smeten (som har fått gå i mixern så inga ärtskal el räkbitar syns el känns).
          Till en mix på ca 1-1,5 kg brukar jag ta ca 5-7 tsk gelantin till en kopp vtn (står på förp. hur man gör).

Häll upp i nåtsom du tycker är smidigt att ta maten från. Tex Bigpack-glasspaket el. dyl. Häll i smeten ,inte för tjockt lager, jag tar max 2 cm. Ställ i kylen i MINST 8 timmar (gelantinet skall härda långsamt). Innan du fryser kan du skära rutor så att portions-bitarna
          går lätt att bryta av.

Bon apetit!
          "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
          c",)

Kommentar

• Kristian Hennig
            Användare
            • August 2006
            • 76

fy f.. Den labiatus må jo være noe av det tøffeste sjøen har og oppdrive.. Hvordan fikk du tak i den? Har du simoene sammen med petroer eller for seg selv? Mine skal visst være 9-12 cm, så det blir spennende og se.. Mail meg gjerne bilder hvis du har tid og lyst trustus @ start.no
            tropheus.org

Kommentar

• deelay
              Användare
              • September 2002
              • 5394

Ursprungligen postat av Kristian Hennig
              fy f.. Den labiatus må jo være noe av det tøffeste sjøen har og oppdrive.. Hvordan fikk du tak i den? Har du simoene sammen med petroer eller for seg selv? Mine skal visst være 9-12 cm, så det blir spennende og se.. Mail meg gjerne bilder hvis du har tid og lyst trustus @ start.no
              Här finns några bilder på hans fiskar... scrolla ner en liten bit så ser du.
              http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• pontus
                Användare
                • October 2003
                • 514

kl 1400 kom paketet till bussgods och då var jag redan där, 18 st Petrochromis kazumbe rainbow cape mpimbwe, i mycket fin kondition, ska bli mycket trevligt att följa denna grupp, bilder kommer när jag fått fart på kameran.
                MVH/pontus
                Passenger on Planet Earth:
                Pet.macro nsumbu
                Pet.moshi ikola
                Pet.Trewavasae
                Pet.Bulu-Point "Red"
                Pet.orthognathus tricolor mvuna
                Pet.Longola
                Tr.Ilangi
                Tr.Muzi
                Tr.Katonga
                Neo.Leleupi

Kommentar

• pontus
                  Användare
                  • October 2003
                  • 514

tja peter dom flesta låg på 6-8 men några var mindre, men dom va i fin fin kondition, hoppas att dina är lika fina
                  mvh/pontus
                  Pet.macro nsumbu
                  Pet.moshi ikola
                  Pet.Trewavasae
                  Pet.Bulu-Point "Red"
                  Pet.Longola
                  Tr.Ilangi
                  Tr.Muzi
                  Tr.Katonga
                  Neo.Leleupi

Kommentar

• specmats
                    Användare
                    • December 2004
                    • 3060

har läst, tror det var Schupke, att man gott kan ge petrochromisar gammal potatis med skal som dom efter ett tag ,när dom förstår att det är mat, betar av och sen äter hela potatisen, dock inte som stapelföda kanske..
                    Tropheus Duboisi halembe, so
                    Melanochromis Auratus, vf
                    Synodontis Petricola, odlade

Akvarie-setup (Salt)

Kommentar

• deelay
                      Användare
                      • September 2002
                      • 5394

Ursprungligen postat av specmats
                      har läst, tror det var Schupke, att man gott kan ge petrochromisar gammal potatis med skal som dom efter ett tag ,när dom förstår att det är mat, betar av och sen äter hela potatisen, dock inte som stapelföda kanske..
                      Principen bygger på att troffar och petrosar skall ha föda med lite näringsinnehåll men ist äta lite hela tiden vilket i princip sållar bort 99% av all föda på marknaden. NSL är väl raka motsattsen mot vad Peter Schupke rekomenderar... så det är ett gissel att hitta ett torrfoder i butik som är riktigt bra för dom. JBL sticksen är väl det som ligger närmast skulle jag tro.
                      http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• pontus
                        Användare
                        • October 2003
                        • 514

jah kör med en mycke mager räk-mix och med tropical´s superforte, men inte så mycket av flingorna då det är ett ganska kraftigt innehåll i den.
                        fråga angående potatisen den -ska kokas antar jag?

har just gjort mig av med famula red-fin, men jag ska skaffa fler när jag får lite mer tomma burkar
                        Pet.macro nsumbu
                        Pet.moshi ikola
                        Pet.Trewavasae
                        Pet.Bulu-Point "Red"
                        Pet.Longola
                        Tr.Ilangi
                        Tr.Muzi
                        Tr.Katonga
                        Neo.Leleupi

Kommentar

• specmats
                          Användare
                          • December 2004
                          • 3060

Ursprungligen postat av deelay
                          Principen bygger på att troffar och petrosar skall ha föda med lite näringsinnehåll men ist äta lite hela tiden vilket i princip sållar bort 99% av all föda på marknaden. NSL är väl raka motsattsen mot vad Peter Schupke rekomenderar... så det är ett gissel att hitta ett torrfoder i butik som är riktigt bra för dom. JBL sticksen är väl det som ligger närmast skulle jag tro.
                          -Ja så var det! undrar hur stor dumpning av skit det blir av sådan föda!?, har även läst, men även lite egen erfarenhet, att användning av Uvc-filter ska/kan ha en gynnsam effekt mot blandannat bukvattensot, efter att jag började med uv filtrering har det inte varit nått problem med soten, nu är det drygt 2 år med 3 troffe-grupper
                          Tropheus Duboisi halembe, so
                          Melanochromis Auratus, vf
                          Synodontis Petricola, odlade

Akvarie-setup (Salt)

Kommentar

• Falköping Andreas
                            Användare
                            • February 2006
                            • 1214

Ursprungligen postat av pettapetrochromis
                            hej har handlat detta till räkmix

astaxin från hälsokost affären

är astaxantin något man kan använda som kommer från hälsokost butikerna och frågan är bara hur mycket ska man ha i av astaxin och spirulina till tex ca 1 kg

räkmix

är det någon som vet detta så är jag mycket tack sam för ett snabbt svar

mvh peter
                            kolla hur stark konsentration det är på astaxantinet. det som linkan säljer är på 2,5% o där rekomenderas 10gram/kilo mat
                            http://www.skovdeaf.se/

Kommentar

• Cutekid
                              Användare
                              • January 2003
                              • 3368

Då vart 540 karet på plats hemma i Lidköping med 8+8 Petrochromis sp. "Macrognathus Rainbow" och 31 Tropheus brichardi "Ulwile" . Det har varit en hektisk dag att få allt på plats och vatten i karet. Bilden är kass och de fula innerfiltrena ska bytas ut mot 2 streamar samt att det ska i lite mera sten och en t5 ramp. Även doppvärmaren ska bort.
                              Carl

Besök petrochromis.com´s forum:

http://petrochromis.com/phpbb3/

Kommentar

• Byttorp
                                Användare
                                • November 2003
                                • 1585

Ursprungligen postat av Cutekid
                                Då vart 540 karet på plats hemma i Lidköping med 8+8 Petrochromis sp. "Macrognathus Rainbow" och 31 Tropheus brichardi "Ulwile" . Det har varit en hektisk dag att få allt på plats och vatten i karet. Bilden är kass och de fula innerfiltrena ska bytas ut mot 2 streamar samt att det ska i lite mera sten och en t5 ramp. Även doppvärmaren ska bort.
                                Ser nice ut
                                Trappat ner till 6 akvarier och just nu mestadels Malawi med inslag av apisto, räkor och några Tanganyika.
                                Ordförande GCG

Kommentar

Arbetssätt...