Petrochromis tråd 2005

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cutekid
    Användare
    • January 2003
    • 3368

Denna mun är bland det värsta jag har sett

Mvh
    Carl

Besök petrochromis.com´s forum:

http://petrochromis.com/phpbb3/

Kommentar

• Robin
      Användare
      • January 2003
      • 4526

Mycket ful mun..
      Mvh
      Robin

Kommentar

• Jonas E
        Användare
        • February 2003
        • 2533

citat:Kan inte hålla med dig där Jonas. Ofta är det humöret som spelar in. är de inte på G så går de i ljusare ton men är de i farten vilket de oftast är så är hanarna helt svarta och honorna får de ljusblå prickarna. Har du sett dem 2 ggr eller vad är det?
        2 gånger tror jag. Men de är ju bruna när de inte färgar max ju. Som vilken fisk som helst. Så bas-färgen är ju brun, så är det bara. Men de är ju svarta när de färgar. Och på de bilder du fotat är de inte svarta, då hade man knappt sett dem ju
        /Jonas
        540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

Kommentar

• Malawikalle
          Användare
          • September 2005
          • 31

Tjena.
          sorry om man stör.
          någon som vet om det går att mäta klorhalten i kranvattnet?
          http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=491729

Kommentar

• Jonas E
            Användare
            • February 2003
            • 2533

malawikalle: Skapa ett nytt ämne om du undrar över något. Ett tips kan vara att använda sök-funktionen i forumet. Skicka inte inlägg som inte alls handlar om ämnet i dess tråd. Vill inte verka sur eller nå't men så unkar de på forumet. Det fungerar inte som en chat, en tråd kan vara "död" i flera veckor för att sedan dyka upp igen.

hoppas allt löser sig och ha en bra dag
            /Jonas
            540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

Kommentar

• Malawikalle
              Användare
              • September 2005
              • 31

okej. ska tänkapå det
              tackar
              ha det
              http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=491729

Kommentar

• Bright_Blue
                NCS Medlem
                • June 2004
                • 1582

Vart tog alla dina Petros vägen Cutekid? Måste berömma dig för att du alltid får tag i snygga och coola tanganyikaciklider men risken är ju att du snart har provat allt : )

Mvh/ BB

Kommentar

• Cutekid
                  Användare
                  • January 2003
                  • 3368

De är sålda för ett tag sedan. Ska dock ta nya tag med petros till hösten. Ska ev flytta och då tömms karet och lite moduler ska siliconas fast. Ska även komplettera med ett ytterfilter med uv-ljus inbyggt för att få klockrent vatten. ska försöka att få hem en riktigt fet grupp med petros, ev moshi yellow eller famula. Enda problemet vi har här i Lund är att vattnet har kass buffringsförmåga och att ph:t sjunker hanska så fort. ska börja att filtrera med kalk i ytterfiltret för att höja ph:t så mkt som det går och slippa ph svängningarna som var problemet tidigare. Ska även installera 2 riktigt feta cirkulations pumpar så at tdet är bra fart på vattnet.
                  Carl

Kommentar

• m[A]use^
                    Användare
                    • December 2005
                    • 909

Cutekid du är ju insatt lite i petrochromis hehe. Frugan är intresserad av att skaffa Petrochromis trewavasae. Är detta en svår art att hålla?

Är dom lika "känsliga" som troffar?
                    Min zoon
                    -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
                    Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
                    http://www.malawifreaks.se/forum

Kommentar

• amini
                      Användare
                      • May 2006
                      • 80

kan man ha de ihop med troffar?

Kommentar

• Cutekid
                        Användare
                        • January 2003
                        • 3368

eraserx: Speciellt svåra att hålla tycker jag dom inte är. Det viktigaste med trewavase är att ha ett stabilt och högt ph. Börjar ph:t sjunka blir dom sega och ögonen blir grumliga på dem. Bra cirkulation och filtrering är också viktigt.

amini: Det går att hålla dem med troffar med jag skulle faktiskt avråda till att ha dem ihop. Petrochromisar behöver mkt foder för att hållas i god kondition. De kan äta i stort sett hur mkt som helst utan att få problem med magen. Troffarna brukar vara rätt ihärdiga och tar för sig bättre när det vankas mat och de åker lätt på buken om de får i sig för mkt, eller blir väldigt feta. Troffarna är enligt mina observationer mycket tåligare vid sämre vattenkvalite än vad petrosarna. Så kombinationen troffar och petros är inte den bästa enligt mig.
                        Carl

Kommentar

• m[A]use^
                          Användare
                          • December 2005
                          • 909

Tack för svaret!

Får se hur det blir...
                          Min zoon
                          -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
                          Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
                          http://www.malawifreaks.se/forum

Kommentar

• olaJ
                            Användare
                            • August 2003
                            • 584

Ursprungligen postat av Cutekid
                            eraserx: Speciellt svåra att hålla tycker jag dom inte är. Det viktigaste med trewavase är att ha ett stabilt och högt ph. Börjar ph:t sjunka blir dom sega och ögonen blir grumliga på dem. Bra cirkulation och filtrering är också viktigt.

amini: Det går att hålla dem med troffar med jag skulle faktiskt avråda till att ha dem ihop. Petrochromisar behöver mkt foder för att hållas i god kondition. De kan äta i stort sett hur mkt som helst utan att få problem med magen. Troffarna brukar vara rätt ihärdiga och tar för sig bättre när det vankas mat och de åker lätt på buken om de får i sig för mkt, eller blir väldigt feta. Troffarna är enligt mina observationer mycket tåligare vid sämre vattenkvalite än vad petrosarna. Så kombinationen troffar och petros är inte den bästa enligt mig.
                            Det kan jag skriva under på Calle, förra vattenbytet blev total katastrof för mig då jag inte kollade PH-värdet på det nya vattnet.......(har hört från en kompis att det vid samma tillfälle låg på 6.5 hos honom och vi får båda vatten från Bolmen). Detta gjorde att samtidigt som mina petrisar svajade runt i karet, både döda och halvdöda, så lekte mina duboisi för fullt bredvid liken.........skumt att se. Slutresultatet blev 9 döda, 4 stycken klarade sig dock. Jag kommer att skaffa ett gäng igen till hösten och då buffra upp vatten i en 1000-litersbalja som skall prepareras enligt konstens alla regler och kontrolleras noga innan vattnet pumpas över till petrisarna.
                            "Jag skulle aldrig kunna tänka mig att bli medlem i en klubb som tillåter såna som mig som medlemmar.": Groucho Marx

Kommentar

• Bright_Blue
                              NCS Medlem
                              • June 2004
                              • 1582

Tråkigt ola J men petrochromis lockar. Är det du som är skuggan på fiskförmedlingen? isf måst jag se din anläggning någon gång.

Mvh/ BB

Kommentar

• amini
                                Användare
                                • May 2006
                                • 80

pseudimochromis curvifronts?

har bara sett bilden och den var riktigt fin,
                                finns det nån som har info om hur stor den blir o
                                hur den eventuellt skiljer sig från andra petro o troffar?
                                ville inte i onödan skapa nytt tråd o hoppas att
                                nån har info om den.
                                mvh
                                amini

Kommentar

Arbetssätt...