If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Funderar på att skaffa diskus & har varit inne och kollat mina vattenvärden, enligt de siffror jag hittade låg Kh på 3 & Ph ppå 8,1. Är det möjligt att hålla diskus i detta vattnet utan att behöva trixa med torv mm?
Mvh /Anna
http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=178191
Om man vill att folka ska lyssna är det bättre att knacka dem lätt på axeln & vänta med hammaren till senare...
Ph kommer förmodligen att sjunka något efter några dagar i karet. Lite ekextrakt, torv eller andra organiska syror kommer att buffra upp vattnet vid ett lägre ph.
KH i rio negro är väl inte mer än 0,5 eller nåt sånt. Det är de stora mängderna organiska syror som buffrar vattnet.
Jag själv körde med ph/co2 controller. Då kan man sänka till ph6,6 vid kh 3 och hålla det väldigt stabilt. En bieffekt är att växterna växer som sjutton.
MVH
Magnus
Jag har samma värden som du ut ur kranen. Värderna sjunker i mina tankar rätt snabbt ned till ca 7.0 till 7.5 och dessa vattenvärden har fungerat bra för mig under ca 15 år...
Kommentar