Troffetråden 2005

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • RobbanG
    Användare
    • January 2004
    • 563

    Ja, äntligen kan jag nog säga att denna omgång av buksot är över. Ingen firre har givit upp sedan i början av förra veckan. Jag tror nog att metronidazole var räddningen även om det tog ett tag innan jag uppfattade någon förändring. Men som sagt var, jag vet inte vad firrarna dog av. Hade bakterierna som orsakat sjukdomen dragit sig tillbaka och firrarna blivit så svaga att de dog av det...?

    Jag lider med dig Mr. Fish.
    //Robert

    Kommentar

    • waros
      Användare
      • February 2004
      • 172

      Nästa vecka ska jag enligt planerna få hem en grupp ungdjur SO körsbär. Dessa har matas med bl.a. flingor och kanske lite annat torrfoder. Jag hade tänkt vänja in dem på hemmalagad räkmix. Hur går man tillväga när man vänjer in troffar på räkmix? Ge dom extremt lite samtidigt som man ger dem flingor emellanåt, eller skippar man all annan mat direkt och kör enbart räkmix och gradvis ökar matningen?

      Kommentar

      • bmwpower
        Användare
        • December 2002
        • 1934

        jag hade nu väntat 1-2 dagr efter jag fått hem dom.
        Sedan hade jag börjat mata fösiktigt under 1-2 månder innan jag börjat mata normalt

        Kommentar

        • Pierre_N
          Användare
          • March 2004
          • 772

          waros: Om jag vore du skulle jag första vänta 1-2 dagar innan man ger dem mat som bmwpower säger. Sedan skulle jag mata försiktigt med endast flingor ett tag, för att sedan vänja över dem gradvis till räkmix. Då kan du som du säger ge dem lite räkmix efter du gett dem lite flingor.

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • August 2002
            • 10784

            Ursprungligen postat av waros
            Nästa vecka ska jag enligt planerna få hem en grupp ungdjur SO körsbär. Dessa har matas med bl.a. flingor och kanske lite annat torrfoder. Jag hade tänkt vänja in dem på hemmalagad räkmix. Hur går man tillväga när man vänjer in troffar på räkmix? Ge dom extremt lite samtidigt som man ger dem flingor emellanåt, eller skippar man all annan mat direkt och kör enbart räkmix och gradvis ökar matningen?
            Du ska nog i möjligaste mån mata med det foder som de har vana att äta och sedan successivt introducera dom till räkmix.

            Enligt de mer rutinerade tropheus-ägarna så ska man vara ytterst sparsam med matning vid nyintroduktion...dvs som i ditt fall...ny miljö för troffarna. Jag skulle själv valt att mata med flingor första veckan för att under den andra veckan introducera räkmix i blyg mängd...och sedan successivt öka andelen räkmix i den dagliga utfodringen.

            Kommentar

            • waros
              Användare
              • February 2004
              • 172

              Hmm okay tackar för de råden, ska se till att införskaffa samma mat som de haft innan så får det ta sin tid att få över dem till mixen. Ett tag funderade jag på att skippa räkmixen helt men när man ser priset på flingor och liknande så inser man ju snabbt att det är väldigt mycket dyrare än att ge dom räkmix.

              Kommentar

              • blackened
                Användare
                • January 2005
                • 1042

                Tropical Spirulina Super Forte är ett bra och billigt flingfoder till troffarna. Räkmix är billigt men jag tycker det grisar ner alldeled för mkt. Fler och fler går över till pellets och det är inte utan anledning. JBL novo-rift och Aquatic Nature African Cichlid Excell är båda bra till troffar. Tycker inte att något av dom är särkilt dyra.

                I vilket fall lycka till med nya troffarna! Körsbär är grymt snygga!

                Kommentar

                • waros
                  Användare
                  • February 2004
                  • 172

                  Ursprungligen postat av blackened
                  Tropical Spirulina Super Forte är ett bra och billigt flingfoder till troffarna. Räkmix är billigt men jag tycker det grisar ner alldeled för mkt. Fler och fler går över till pellets och det är inte utan anledning. JBL novo-rift och Aquatic Nature African Cichlid Excell är båda bra till troffar. Tycker inte att något av dom är särkilt dyra.

                  I vilket fall lycka till med nya troffarna! Körsbär är grymt snygga!
                  Jo jag håller med, tycker också det är lite "grisigt" med räkmix. Är bara lite skeptisk till annan mat än räkmix eftersom "alla" jämnt rekommenderar räkmix till troffar. Räcker det att bara mata med flingor för att dom ska bli mätta?

                  Kommentar

                  • ciklidMartin
                    Användare
                    • February 2004
                    • 213

                    Hittade en polsk sida som säljer akvarieprylar, http://www.um-um.pl/product_info.php...oducts_id=1064 . De säljer bla Tropicals spirulina super forte, 1200 ml för 125 kr. Även JBL nove-rift var billigare än i de butiker jag varit inne i. Är det någon som har handlat av dem?
                    www.polarpumpen.se, Fujitsu värmepump

                    Kommentar

                    • StefanL
                      Användare
                      • August 2002
                      • 10784

                      PWSS säljer den för 170kr.

                      En annan produkt som Tropical har och som jag kan rekommendera är Malawi...ett speciellt framtaget foder till mbunas som jag upplevt som mycket bra för mina mbunas.

                      Kommentar

                      • blackened
                        Användare
                        • January 2005
                        • 1042

                        Bara flingor tror jag är det sämsta alternativet. Däremot så kan nog JBL NovoRift vara ett väldigt bra alternativ! De är särskilt framtagna för aufwuchsätare till skillnad från aquatic nature pelletsen. Har inte hört något dåligt om Novorift än. Det varvat med flingor då och då är ju kanon, och grisar inte ner överhuvudtaget.

                        Cutekid kanske kan skriva en rad om JBL fodret?

                        Kommentar

                        • steveharris
                          Användare
                          • September 2003
                          • 243

                          Jag kör med JBL novorift och tycker det fungerar utmärkt. En grupp får endast JBL medans en får JBL varvat med räkmix.
                          Patrik

                          Kommentar

                          • Cutekid
                            Användare
                            • January 2003
                            • 3368

                            Tjena!

                            Jag matar nu uteslutande med Jbl novorift samt Osi spirulinaflingor. Jag tycker att mina troffar och petros är i mycket bättre kondition nu sen jag slutade med räkmix. Visst är mixen bra men den skitar ner ngt grymt samt att det är lätt att fiskarna blir övermatade och får förstoppning. Jag matar med Jbl sticks varannan dag och med flingor två gånger om dagen. Jag blötlägger sticksen ett par minuter och ca en gång i veckan blandar jag i en tesked med Cyklop-Ezee. Jag vet egentligen inte om det behövs för jag har sett mbunas som bara har fått sticksen och de har haft kanonfärg och form.

                            Mvh
                            Carl

                            Besök petrochromis.com´s forum:

                            http://petrochromis.com/phpbb3/

                            Kommentar

                            • ozric
                              Användare
                              • March 2004
                              • 3187

                              Har kört nästan bara med Jbl-sticks nu till den nya Kiriza-gruppen.Till en början var jag positivt överraskad men nu har jag blivit mer misstänksam.Det är lätt att övermata med JBL,tycker jag.Särskilt Eretmodusen,som går i samma burk.Inte så de blir förstoppade utan snarare tvärtom - att de skiter ur sig i stress,typ. Är tillbaka på en mager räkmix nu samt Superforte-flingor och tycker de verkar piggare än vid matning med enbart JBL.
                              "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                              c",)

                              Kommentar

                              • bmwpower
                                Användare
                                • December 2002
                                • 1934

                                Har själv kört JBL och tycket fiskarna svullnade upp vid matning.
                                Idag kör jag jag spirulinafling,seravipan,räkmix,ocean nutriton samt lite aqutic nature.
                                Tycker all dessa foder har olika bra egenskaper.
                                För att få upp volym på lite tunna VF troffa så är det bara räkmix som gäller.
                                Dom andra foderna är mer underhållsfoder som inte gör fisken fet eller slö men det går inte att få upp volym på dom.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...