Troffetråden 2005

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • RobbanG
    Användare
    • January 2004
    • 563

    Då ska jag pröva den nästa gång eller om en ny våg av symptom kommer snart.
    //Robert

    Kommentar

    • specmats
      Användare
      • December 2004
      • 3060

      en trist historia minsann! personligen har ja haft positiv framgång med flagyl, aquamoor och metronidazole (felstavat) seachem har ja inte testat sen ska du självklart fortsätta me troffar! som sagt så var det ju ett tekniskt haveri och inte okunskap som var fatorn.
      Tropheus Duboisi halembe, so
      Melanochromis Auratus, vf
      Synodontis Petricola, odlade

      Akvarie-setup (Salt)

      Kommentar

      • ozric
        Användare
        • March 2004
        • 3187

        Robert;trist,verkligen trist! Hoppas det hävs snart.Hur ser det ut nù? Svullnar vissa fortfarande upp? Om det är så så bör de tas bort. Om det rör sig om bakteriell "sot" så bör en ny kur göras m Metronidazole eft 10-14 dagar igen.Rejäla vtn-byten där emellan. Sedan mata på dem långsamt,de kan ibland vara lite kinkiga på maten medans hanarna kan få världens hormon-ryck och spöa på honorna så där får man också se upp!
        Håller tummarna här...
        "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
        c",)

        Kommentar

        • RobbanG
          Användare
          • January 2004
          • 563

          Någonting har jag gjort fel med tanke på att jag hade haft Nkonden ganska kort tid och de knappast alls har blivit drabbade. Vilket jag tolkar som att de har haft bättre motståndskraft än Kirizan som jag haft relativt länge nu.... och deras motsåndskraft är jag ansvarig för. Nkondens motsåndskraft har jag inte hunnit påverka.

          Nej, nu syns inga symptom längre hos någon. Några Kirizor är mycket magra och har svårt att äta. 3 Nkonde som visade alla tecken på sjukdom gick faktsikt att rädda med 3-4 ggr föreskriven dos Metronidazole. De ser idag riktigt pigga ut och har börjat käka igen. De ska nu till helgen tillbaka till det stora karet.

          Nkonden är ju fortfarande en grupp på 25 det så det är väl klart jag ska fortsätta med troffar, men man har ju gått i mörka tankar ett tag. Det som återstår av Kiriza-gruppen är en ynka grupp om 6 som jag funderar på att göra mig av med senare.
          //Robert

          Kommentar

          • ozric
            Användare
            • March 2004
            • 3187

            Hmm,eller så hade Nkonden med sig nån bakteriell kultur som tog överhanden pga filter-haveriet och som Kirizan inte kunde värja sig ifrån.
            Hur många Kiriza var det från början?
            "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
            c",)

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • August 2002
              • 10784

              Jag råder att man använder sig av Flagyl. Jag har använt det medlet när fiskarna drabbats av soten och jag tycker att det fungerat bra...

              Tråkigt för er som drabbats av soten och som minimerat era grupper...lider verkligen med er!

              Kommentar

              • specmats
                Användare
                • December 2004
                • 3060

                när man sysslar me troffar så får man tyvärr räkna me bukvattensot nån gång, det är inte frågan om utan när det sker och ja tror knappast att nån som har/haft tropheus under längre tid inte har drabbats av denna märkliga sjukdom
                Tropheus Duboisi halembe, so
                Melanochromis Auratus, vf
                Synodontis Petricola, odlade

                Akvarie-setup (Salt)

                Kommentar

                • RobbanG
                  Användare
                  • January 2004
                  • 563

                  Hittills har 21 Kirizor och 2 Nkonde gett upp. Jag tror nu att samtliga kvarvarande Nkonde kommer att överleva, kanske kommer ytterligare 2 kirizor att gå bort... = (
                  //Robert

                  Kommentar

                  • jullen
                    Användare
                    • March 2005
                    • 628

                    Mycket tråkigt med troffarna robger-8!
                    Hoppas dom kvarvarande klarar sig..
                    mvh ville.

                    375 L Malawi
                    585 L Malawi
                    54 L Johanniyngel
                    25 L OB rödzebrayngel

                    Kommentar

                    • PatCash
                      Användare
                      • September 2005
                      • 29

                      Kan en nybörjare på tropheus få svar på några spöromål?

                      Vad är egentligen som anses bäst när det gäller könsfördelning? Skall det helst vara fler honor än hanar eller fungerar det bättre med 1+1?

                      Är det sant att körsbär är den klart tuffaste (mest bråkiga) av black-varianterna?

                      Varför är det så få butiker som har något sortiment att tala om när det gäller troffar? Rätta mig gärna om jag har fel, men i Göteborg med omnejd är det väl bara Nol och ciklidhuset som har något att tala om. Var köper ni dem någonstans?

                      Tacksam för svar!

                      Kommentar

                      • specmats
                        Användare
                        • December 2004
                        • 3060

                        hehe..angående bästa könsfördelning finns säkert många olika åsikter, personligen tror ja att 1-2 hannar på 6-12 honor är ganska bra

                        vilken variant som anses vara mest aggro är oxå en fråga med tusen åsikter, generellt sett anses de nordliga sk. black var mest aggro där körsbär INTE ingår, personligen vet ja inte alls, kanske duboisi
                        Tropheus Duboisi halembe, so
                        Melanochromis Auratus, vf
                        Synodontis Petricola, odlade

                        Akvarie-setup (Salt)

                        Kommentar

                        • bmwpower
                          Användare
                          • December 2002
                          • 1934

                          dem aragste troffen jag ägt är körsbär.
                          När den börjat ha ihjäl sina polare så har det alltid slutat med en hel död grupp.
                          Jag tycker att fördelning 1+1 och 1+2 för då finns det många hanar som kan slås med honorna få bara ifred.
                          Sedan är det ju inte alltid så stor vits med många honor för det är oftast bara några som tuggar.
                          Har just nu fördelnin 5+25 och det fungera fint

                          Kommentar

                          • Mangan
                            Användare
                            • November 2003
                            • 86

                            Kan väl hålla med om att körsbären är en utav de tuffaste sorterna, men min erfarenhet e att dom e grymt tåliga med, i min körsbärs grupp är det ständigt krig mellan både hannar och honor men trots att dom blir helt sönderslagna så överlever dom och har hittills alldrig drabbats av soten.
                            Mvh
                            Mangan

                            Kommentar

                            • blackened
                              Användare
                              • January 2005
                              • 1042

                              Sådär då har man fått lite tillskott i karet =) Var o hämtade 32st F1 Kasanga igår och jag är väldigt, väldigt lycklig just nu! Fasen vilka snygga fiskar....

                              Ska se om jag kan lyckas ta några bilder på dom under dagen...

                              Kommentar

                              • specmats
                                Användare
                                • December 2004
                                • 3060

                                ja du..i förrgår hämtade ja oxå 37 F1 röd regnbåge,vet ej riktigt vilken lokal det var nu!? kanske Kambwimba eller så var det Kasanga..
                                Tropheus Duboisi halembe, so
                                Melanochromis Auratus, vf
                                Synodontis Petricola, odlade

                                Akvarie-setup (Salt)

                                Kommentar

                                Arbetssätt...