Troffetråden 2005

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ciklidMartin
    Användare
    • February 2004
    • 213

    Äntligen!!!!!!! Sitter och dregglar över mina nyimporterade fiskar

    Fick troffar från Afrika i fredags. Nu har det gått en vecka och fisken har färgat ut och mår bra. Kvaliten är finfin. Speciellt spännande är det att ha fått hem Red Brabant (rutunga). Har bara sett en liten grupp av dem förrut i Sverige så därför känns det extra kul att ha fått hem denna ovanliga fisk.
    www.polarpumpen.se, Fujitsu värmepump

    Kommentar

    • medion
      Användare
      • August 2003
      • 243

      Cutekid....Dom är ruskigt fina dina Kiriza.

      Kommentar

      • specmats
        Användare
        • December 2004
        • 3060

        hur stora är de och är det so eller vf? finns det bilder? har endast sett timglas en gång och det var länge länge sen
        Tropheus Duboisi halembe, so
        Melanochromis Auratus, vf
        Synodontis Petricola, odlade

        Akvarie-setup (Salt)

        Kommentar

        • ciklidMartin
          Användare
          • February 2004
          • 213

          Timglasen är sm/M, kan tänka mig att de är mellan 4,5-6 cm. de är VF.
          På söndag får jag låna en riktiga digitalkamera. Hoppas att det kan bli några fina bilder. skulle bara behöva en riktig fotograf också .
          www.polarpumpen.se, Fujitsu värmepump

          Kommentar

          • waros
            Användare
            • February 2004
            • 172

            Diskuterade troffar med en person som hävdade att de inte färgar ut om man inte har ljus bakgrund / vit sand, nån som håller med om det? Håller på o startar upp mit kar igen, provade för sakens skull att lägga i vit sand men det såg förjävligt ut så slängde ut den och la ner vanlig rådasand igen. Det är väl mest kontrasten som gör att fiskarna kanske "ser bättre ut" när man har vit sand/bakgrund?

            Kommentar

            • Pierre_N
              Användare
              • March 2004
              • 772

              Jag har inte vit sand i mina kar men ljus är den, det är biltemas blästersand och det fungerar utmärkt. Jag ska inte säga att den är bättre än vit sand för det har jag ingen uppfattning om, men det ser inte lika snyggt ut med vit sand som du säger. Även om det skulle vara så att de färgar bättre med vit sand skulle jag fortfarande inte byta om inte fiskarna mådde bättre av det, för även om fisken skulle se snyggare ut så tycker inte jag att karet i helhet gör det.

              Så kör på med rådasanden, för den är väl rätt ljus om jag minns helt fel? Det blir nog kanon.
              Senast redigerad av Pierre_N; 27 November 2005, 18:39.

              Kommentar

              • medion
                Användare
                • August 2003
                • 243

                Är det någon annan än jag som kör med silversand? Tycker att den är snyggare än tex biltemas blästersand.

                Kommentar

                • Pierre_N
                  Användare
                  • March 2004
                  • 772

                  medion: Vad är det för något? Sökte lite på google men hittade inget, du har ingen bild?

                  Kommentar

                  • medion
                    Användare
                    • August 2003
                    • 243

                    Här kommer den enda bilden jag har i nuläget. Ni får även se min nyinköpta ikolagrupp.

                    Kommentar

                    • Pierre_N
                      Användare
                      • March 2004
                      • 772

                      Den sanden var riktigt snygg den med! Hur många ikola är det?

                      Kommentar

                      • medion
                        Användare
                        • August 2003
                        • 243

                        Runt 30 plus minus 2 st.

                        Kommentar

                        • RobbanG
                          Användare
                          • January 2004
                          • 563

                          Nu har mina troffar dragits med soten i ca 2.5 veckor och det är inte slut än. Sjukdomsystomen har nu äntligen försvunnit, men några är riktigt magra och kan inte tillgodogöra sig maten. Konstigt att ingen medicin biter riktigt bra. Än så länge har ca 20 st strykit med förmodligen blir det några till...
                          Troffe-intresset har just nu fått sig en allvarlig knäck. Visst de är mycket intressant fiskar men frågan är om de är fiskar som jag klarar att sköta och har råd med.
                          //Robert

                          Kommentar

                          • blackened
                            Användare
                            • January 2005
                            • 1042

                            Självklart blir man trött på det när det går åt skogen, men i ditt fall är det ju inte din kunskap som kommit till korta utan att filtret pajade. Det är inte så lätt att gardera sig mot sånt tyvärr...

                            Vad har du medecinerat med? Är det Kiriza eller Nkonde som har strukit med? både och kanske...

                            Kommentar

                            • RobbanG
                              Användare
                              • January 2004
                              • 563

                              Det är uteslutande Kirizan som har strukit åt, några få Nkonde. medicinerna är Octozin och Meta..zin (vad det nu heter), iaf det som rekommenderas här på forumet, i böcker och av A-lagret.
                              //Robert

                              Kommentar

                              • Cutekid
                                Användare
                                • January 2003
                                • 3368

                                Aquamoor 1 är enligt mig uteslutande det bästa mot soten.
                                Carl

                                Besök petrochromis.com´s forum:

                                http://petrochromis.com/phpbb3/

                                Kommentar

                                Arbetssätt...