Troffetråden 2005

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • medion
    Användare
    • August 2003
    • 243

    Har länge läst denna tråd och varit sugen på troffar. Efter att ha velat fram å tillbaks har jag nu gjort slag i saken. På lördag ska jag iväg å hämta mina första troffar. 30 st ikola blir det.

    Ge mig gärna "nybörjar råd"

    Kommentar

    • bmwpower
      Användare
      • December 2002
      • 1934

      Bra tisp mata försiktigt 2-3 veckor till fisken vant sig vid ditt foder

      Kommentar

      • specmats
        Användare
        • December 2004
        • 3060

        tycker inte att skötseln är nått problem-typ det "vanliga" sättet som man håller de flesta afrikanska ciklider däremot tycker jag att den stora utmaningen är deras aggressivitet när dom är könsmogna-då ställs det krav och ja tycker att det är MYCKET svårt att hålla en fullvuxen grupp under lång tid
        Tropheus Duboisi halembe, so
        Melanochromis Auratus, vf
        Synodontis Petricola, odlade

        Akvarie-setup (Salt)

        Kommentar

        • ozric
          Användare
          • March 2004
          • 3187

          Kör utan inredning de 1:a veckorna på ny vuxen fisk.Annars;om en stark hane får ett revir kan de övriga som ev behöver längre acklimatiseringstid stressas hårt helt i onödan.
          "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
          c",)

          Kommentar

          • medion
            Användare
            • August 2003
            • 243

            I mitt fall är det 30 st yngel det gäller.

            Specmats- Blev inte lugnare när du skrev så. Jag vill ju givetvis få en fungerande vuxen grupp. Men är det så svårt eller vad har "dom som lyckas" för knep då?

            "Mata försiktigt", "Mata lite" är ju ett tips man hört många gånger. Hur mycket är lite eller försiktigt då? Det vill ju till att alla får så dom inte trynar bort å dör.


            Ikolan har alltid varit en dröm sedan jag såg den för första gången.

            Kommentar

            • specmats
              Användare
              • December 2004
              • 3060

              att du börjar me yngel som får växa upp tillsammans är nog det bästa sättet tycker jag men sen när dom blir könsmogna börjar problemen..vet ej riktigt hur andra gör men personligen tycker ja att det är viktigt att inte ha för många hannar som kan ta revir,så få som möjligt så att trycket inte blir för stort på de andra,sen är siktskärmar bra-gärna så många som möjligt,för mej är varje grupp med dess olika antal ett konstant "try and error"
              Tropheus Duboisi halembe, so
              Melanochromis Auratus, vf
              Synodontis Petricola, odlade

              Akvarie-setup (Salt)

              Kommentar

              • blackened
                Användare
                • January 2005
                • 1042

                Visst finns det många som misslyckas och aldrig riktigt får lugn i burken, men det är ju å andra sidan många som får kanonfina grupper som fungerar nästan från dag ett, så jag tycker inte man ska känna någon stor oro så länge man sköter allt by the book. Många individer känns nästan som a och o, vilket du får. Det beror ju också självklart på hur stort du tänker låta dom gå. Stort är verkligen inte bäst om man har för få fiskar, och 30 yngel är inte särskilt mkt för ett 2m kar t ex.

                Kör på och hoppas på det bästa och se till att ha medecin hemma. Jag går i samma orostankar själv. Har ca 35 F1 Kasanga på ingång. Vet inte riktigt hur jag skulle ta det ifall det går åt skogen. Skulle tro att jag säljer karet eller köper guppies och black molly i stället

                Kommentar

                • Jonas E
                  Användare
                  • February 2003
                  • 2533

                  guppies är fina.....

                  När det gäller yngel och ta bort hannar, jag vet inte riktigt men jag tycker det är störtskönt att se 5 unga hannar ta revir i mitt 375, det är skitcoolt. När det är många hannar slår de heller inte ihjäl varandra eller mobbar ut enstaka exemplar. Har man 2-3 hannar är det lätt att ena hannen blir en hackkyckling ifall han skulle vara lite svagare än de andra. Då mobbas han ut, blir stressad och sen har man soten snabbt som sören. Jag kör många hannar och det funkar skitbra :-)
                  /Jonas
                  540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                  Kommentar

                  • akva99
                    Användare
                    • September 2005
                    • 527

                    det är inte ofta det blir problem med en grupp på 30 yngel som får växa upp tillsammans
                    utan när man köper mindre grupper eller tillför nya.tycker ni gör helt rätt att köpa så stora grupper på samma gång lycka till peter

                    Kommentar

                    • Pettap
                      NCS Medlem
                      • January 2005
                      • 1385

                      "Jag har efter många år kommit fram till att det finns en absolut undre gräns för hur många individer det måste vara i en Tropheus grupp. Den här gränsen är för de sydliga moorii-varianterna 20 st och för de nordliga black-varianterna 30 st. Då går alla djur fullt utfärgade hela tiden och det är harmoni, med lekar och honor som går kvar i gruppen utan att bli jagade. Jag har vid många tillfällen provat att ha färre, men det har aldrig fungerat."

                      "Jag har också kommit fram till att det är bäst att ha lika många hanar som honor i gruppen. Man får aldrig den harmoni och det lugn i gruppen som man vill ha om man har för få hanar."

                      Citat hämtat från Roger persson CB nr3-94 en bra artikel om skötsel av Tropheus.
                      Peter
                      4600L http://www.ciklid.org/forum/showthre...nganyikasj%F6n!
                      900L https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71480
                      Källaren https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71937

                      Kommentar

                      • ozric
                        Användare
                        • March 2004
                        • 3187

                        Håller med om det. Men det ska väl tilläggas att han bara körde (vad jag vet) med 375r och då torde 10+10 Moorii funka galant,vilket inte alls är säkert i ett 720.
                        "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                        c",)

                        Kommentar

                        • specmats
                          Användare
                          • December 2004
                          • 3060

                          ja ibland har roger perssons förslag varit till hjälp men inte alltid, jag har som exempel testat en sådan kombo med tropheus kalambo för snart 2 år sen och det gick åt skogen..det var en halvvuxen f1 grupp på närmare 40 individer med följd att flera hannar tog revir med , under en längre tid, förödande vilkor för de icke dominerande som blev stressade,sjuka och dog av det konstanta trycket från hannarna som hade revir, det här var ett akvarium med måtten 150.60.60
                          Tropheus Duboisi halembe, so
                          Melanochromis Auratus, vf
                          Synodontis Petricola, odlade

                          Akvarie-setup (Salt)

                          Kommentar

                          • Cutekid
                            Användare
                            • January 2003
                            • 3368

                            Plocka bort stenen i akvariet om det blir för jävligt. Jag har märkt att ju mer sten det finns dessto mer revir finns det att ta och smockorna och terrorn är i gång.

                            Mvh
                            Carl

                            Besök petrochromis.com´s forum:

                            http://petrochromis.com/phpbb3/

                            Kommentar

                            • Pettap
                              NCS Medlem
                              • January 2005
                              • 1385

                              Ja Roger hadde bara en svamp i mitten av gottlänsk kalksten. Inga grottor att ta revir i. Dom gångerna jag var där var det alltid harmoni,tuggande honor och utfärjade djur.
                              4600L http://www.ciklid.org/forum/showthre...nganyikasj%F6n!
                              900L https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71480
                              Källaren https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71937

                              Kommentar

                              • Cutekid
                                Användare
                                • January 2003
                                • 3368

                                Lite nya kiriza bilder från i kväll
                                Carl

                                Besök petrochromis.com´s forum:

                                http://petrochromis.com/phpbb3/

                                Kommentar

                                Arbetssätt...