Troffetråden 2005

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • akva99
    Användare
    • September 2005
    • 527

    ozric
    det är helt klar skillnad på lek mellan olika moorii. rainbow och ilangi är inte alls lika lättlekta och ger små kullar sällan över 10 st. som typ chimba som leker ofta och kan få kullar på 32 st vad jag vet.är nog ingen skillnad på vf och odlat.själv har jag bara vf.peter

    Kommentar

    • ozric
      Användare
      • March 2004
      • 3187

      Hmm,ok.Men frågan kvarstår;VARFÖR är det så!? Det är det jag inte får in i pallet.Det är ju (i princip) samma arter.....
      "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
      c",)

      Kommentar

      • specmats
        Användare
        • December 2004
        • 3060

        angående schupke så har man ju använt DNA och utifrån det fastställt de olika varianterna,jag tycker att det är en bra och seriös bok där han har lagt ner ett ofantligt arbete sen så håller bilderna dålig kvalite men duger ganska bra som illustration för resp. varaiant.
        Tropheus Duboisi halembe, so
        Melanochromis Auratus, vf
        Synodontis Petricola, odlade

        Akvarie-setup (Salt)

        Kommentar

        • wenger
          Användare
          • February 2003
          • 233

          Tycker boken suger rejält. Känner mig råblåst efter att ha köpt den om man ska vara ärlig. Rekommenderar ingen att köpa den.

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • August 2002
            • 10784

            Ursprungligen postat av wenger
            Tycker boken suger rejält. Känner mig råblåst efter att ha köpt den om man ska vara ärlig. Rekommenderar ingen att köpa den.
            Öh? Jag tycker inte alls att den är något mästerverk när det kommer till foton, men en hel del intressant finns att läsa om arterna. Jag förstår att Schupke rört om i Tropheus världen genom sin "nya" indelning av arter...men kan man verkligen avfärda nytänkande så snabbt och tycka att den gamla skolan är så överlägsen?

            Jag vet inte riktigt vilken jag ska hålla mig till, men jag vet så mycket iallafall att det är värt att ta till sig det som avhandlas i boken....iallafall för mig.

            Fotona har massor att önska...men å andra sidan köpte jag själv inte boken för att sitta och titta på bilder.

            Kommentar

            • wenger
              Användare
              • February 2003
              • 233

              Kanske var lite hård i mitt första omdöme men gillade den verkligen inte. Indelningen kan man väl leva med om resten varit bra. Texten var väl ok men det stora störmomentet är ju alla dåligt ritade bilder på fiskar och till råga på allt så var ju dom kort som fanns på fiskar väldigt dåliga till största delen. Tycker man kan förvänta sig mer av en bok som kostar 700:-. Ser istället fram emot nästa nack to nature och hoppas det blir mycket skrivet om troffar där.

              Kommentar

              • Jonas E
                Användare
                • February 2003
                • 2533

                En bok som bara handlar om Tropheus och som är utgiven som ett uppslagsverk bör väl visa upp fiskarna så som de ser ut i normalt och lek-tillstånd?

                När det nu gäller ett uppslagsverk om Tropheus och fiskarna inte är representativa på bilderna så tycker jag det är ganska mycket katastrof.
                /Jonas
                540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                Kommentar

                • StefanL
                  Användare
                  • August 2002
                  • 10784

                  Jag kan hålla med om att fotona är riktigt dåliga för att vara en sådan "dyr" bok...även jag hade givetvis förväntat mig mer på den fronten och blev besviken, men boken som helhet gillar jag.

                  Kommentar

                  • specmats
                    Användare
                    • December 2004
                    • 3060

                    vilket klagande..boken är BRA och vill man se bra foton så finns det hur mycket som helst på internet, han beskriver ju varenda art/variant på ett seriöst sätt och det kräver en hel del jobb, ja kan inte fatta att vissa är så kritiska till hans bok,vad finns det för alternativ? tyskspråkiga böcker och som nån nämnde back to nature 2!? vad skrivs där som är SÄRSKILT med tropheus!? Det är ju mer en generell introduktion till tanganyika eller?
                    Tropheus Duboisi halembe, so
                    Melanochromis Auratus, vf
                    Synodontis Petricola, odlade

                    Akvarie-setup (Salt)

                    Kommentar

                    • wenger
                      Användare
                      • February 2003
                      • 233

                      Jamen om man nu lagt ned så mycket tid på boken så borde man ju kunnat lägga ned lite mer tid på att fixa foton oxå. Så mycket begärt tycker inte jag det är. Det står oxå mycket bra om tropheus på internet så då kan man ju strunta att köpa böcker eller? Det konstiga är som du säger att det inte finns en enda vettig bok om en så populär fiskgrupp som tropheus, men får väl hoppas på det i framtiden för den här boken var inte bra. Javisst är det generell information i i btn böckerna men dom görs på ett bra sätt med bra bilder. Denna bok ser ju ut att ha gjorts på stenåldern jaja är väl för ung för denna sorts bok.

                      Kommentar

                      • TroffeMicke
                        Användare
                        • February 2004
                        • 412

                        Håller med specmats.

                        Boken ÄR kanonbra, ett enormt arbete är nerlagt i den och just numreringen av Tropheusen och dess fångstplatser underlättar ju otroligt för alla.

                        Visst är " Bilderböcker " med förskönande och redigerade foton kul att titta i och dregla över, men det står ju sällan eller aldrig ngt.av större informativt intresse i dessa.

                        Och till alla akvariehobbyister i vårt avlånga land....
                        Handen på hjärtat... hur ofta ser vi alla våra fiskar gåendes i den färgprakten som på tex. Ad´s fina foton?
                        Mvh.Micke

                        http://www.troffemicke.com/

                        Kommentar

                        • Jonas E
                          Användare
                          • February 2003
                          • 2533

                          Troffemicke: Mina kasakalawe färgar minst lika vackert som den på sid. 72 i Tanganyika cichlids in their natural habitat av Ad Kongins. Hannarna visar upp sig hela tiden för varandra och ja jäklar vad mycket färg det är på dom.

                          Och just att när han gör en så bra bok så kunde han väl köpa in lite bra bilder? Eller hyra in en erkänt duktig fisk-fotograf i hans närhet som kan fotografera alla fiskarna i deras akvarium och inte i ett separat fotoakvarium som de verkar ha försökt göra.

                          Kommer det en revidering med ordentliga foton så kommer jag att köpa boken, men inte förrän då.

                          Här är förresten en nytagen bild på en bärnstenshanne
                          Senast redigerad av Jonas E; 07 November 2005, 17:24.
                          /Jonas
                          540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                          Kommentar

                          • wenger
                            Användare
                            • February 2003
                            • 233

                            Där snackar vi en snygg bild . Supersnygg fisk.

                            Kommentar

                            • Mikael W
                              NCS Medlem
                              • August 2002
                              • 8616

                              Hej

                              Ni som vet, är det skillnader i könsstorlek mellan olika Tropheus-arter? Hos mina (odlade) Pemba är hannarna riktiga bjässar medan honorna är klart mindre, bara hälften om man ser till deplacementet. Bland mina VF Red Rainbow är det svårt att se skillnad, och den största fisken i gruppen visade sig vara en hona.
                              mvh
                              Mikael W
                              (NCS-medlem sedan 1981)

                              Kommentar

                              • specmats
                                Användare
                                • December 2004
                                • 3060

                                bärnsten är och förblir en klar troffe-favorit,en av dom första jag skaffade (den första var orange moori,inte bemba)
                                Tropheus Duboisi halembe, so
                                Melanochromis Auratus, vf
                                Synodontis Petricola, odlade

                                Akvarie-setup (Salt)

                                Kommentar

                                Arbetssätt...