Troffetråden 2005

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • blackened
    Användare
    • January 2005
    • 1042

    Snygg! Om allt går vägen hämtar jag inom en snar framtid ett trettiotal kasanga så nu sitter man på nålar vill jag lova

    Kommentar

    • specmats
      Användare
      • December 2004
      • 3060

      Enligt rykten så är just red rainbow typerna svårodlade! kanske bara en myt för att få efterfrågan!? men har hört från en del sk.experter att just red rainbow är lite mer marig än andra troffar-vad är er åsikt som håller på med dessa?
      Tropheus Duboisi halembe, so
      Melanochromis Auratus, vf
      Synodontis Petricola, odlade

      Akvarie-setup (Salt)

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • August 2002
        • 10784

        Den har jag också hört och troligen stämmer det då detta artsläkte kan placeras i gruppen "red"-tropheus (som förgrening). Just gruppen "red" upplevs som svårare än övriga arter av Tropheus.

        Kommentar

        • ozric
          Användare
          • March 2004
          • 3187

          Jag tror INTE på det,men har heller inte några belägg att komma med.
          Frågan är mer intressant om VARFÖR isf den skulle vara det....
          "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
          c",)

          Kommentar

          • Stelin
            Användare
            • December 2002
            • 1339

            Ursprungligen postat av specmats
            Enligt rykten så är just red rainbow typerna svårodlade! kanske bara en myt för att få efterfrågan!? men har hört från en del sk.experter att just red rainbow är lite mer marig än andra troffar-vad är er åsikt som håller på med dessa?
            Jag röstar för myt[]. Jag har iaf inte märkt någon som helst skillnad mot de övriga sorter jag har haft. Lite tid och sen är dom hur lättlekta som helst.
            //Stefan Lindstedt

            Kommentar

            • akva99
              Användare
              • September 2005
              • 527

              tycker det låter konstigt att sätta in de i red varianter är du säker på det? red fångas på den västra sidan, rainbow på den östra sidan.
              i vilket fall som helst är rainbowvarianterna inte lika lekvilliga, ger mindre kullar och ynglen är mycket större.(växer fortare tycker jag)peter

              Kommentar

              • StefanL
                Användare
                • August 2002
                • 10784

                Jag kan missminna mig, men sattes inte Red Rainbow varianterna in i Red gruppen först innan de fick en egen "Rainbow"-grupp??

                Kommentar

                • Stelin
                  Användare
                  • December 2002
                  • 1339

                  Regnbågarna tillhör ju gruppen Moorii. Det här med sp Red har jag inte heller hört tidigare.
                  //Stefan Lindstedt

                  Kommentar

                  • ozric
                    Användare
                    • March 2004
                    • 3187

                    Alla "regnbågar" (gula,röda,blåa) är Moorii och har väl aldrig,vad jag vet,hört till spec.Red-gruppen.

                    Peter F;kan man verkligen genaralisera Kasanga,Kambwimba (osv) som du gör;att de är mer svårlekta osv?? Om det nu är så - varför skulle de skilja sig från övriga Moorii-varianter,tror du?? Pratar vi VF kan jag tänka mig att det kan ha att göra med habitat/födosök/näringstillgång osv men inte på odlade ex.Samma snack har ju gått kring Ilangi,vet jag,men vet inte närmre om det generellt verkligen är så.
                    "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                    c",)

                    Kommentar

                    • Jonas E
                      Användare
                      • February 2003
                      • 2533

                      Jahapp, då va det klippt. Bytade bort mina 28 Tropheus morrii limespot masanza mot ett stort gäng Tropheus moorii kasakalawe (Mpulungu, bärnsten). Annan fisk som hängde med hem var 15st C.furcifer Isanga och 16st Opthalmotilapia ventralis sumbu.

                      Faen va jag är lycklig []
                      /Jonas
                      540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                      Kommentar

                      • ozric
                        Användare
                        • March 2004
                        • 3187

                        Congrats,JE!
                        "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                        c",)

                        Kommentar

                        • Stelin
                          Användare
                          • December 2002
                          • 1339

                          Ja, bärnstenar är ju en höjdare. Riktigt snygga. Lycka till med dom.
                          Senast redigerad av Stelin; 05 November 2005, 23:28.
                          //Stefan Lindstedt

                          Kommentar

                          • StefanL
                            Användare
                            • August 2002
                            • 10784

                            Nej jag kan vara lite vilse i pannkakan så jag har nog fel om den tidiga ingrupperingen i "red"-gruppen. Det jag däremot hört från en del håll gällande "red" och "rainbow" grupperna är att de är svårare att få till lek än t ex "black"-gruppen. De skall också generellt ge mindre kullar, mend et kan ju givetvis vara individuellt på både grupp som honor.
                            Nu har jag inte upplevt detta själv utan endast hört ifrån andra rutinerade Tropheus-ägare.
                            I Schupkes bok "African Cichlids II, Tanganyika I - Tropheus" så delas t ex Kasangan in tillsammans med dessa arter:

                            Moba II
                            Mwerazi
                            Mwerazi north
                            mwerazi south
                            Kabeyeye
                            Lufubu
                            Chaitika
                            Kaku
                            Katoto
                            Kasakalawe
                            Mbete
                            Mutondwe
                            Kalambo
                            Kasanga
                            Muzi
                            Molwe
                            Malasa
                            Kala
                            Wampembe
                            Hinde B
                            Namansi I
                            Mtosi
                            Kisambali

                            Alla tillhör de linje 8...

                            Från boken:

                            According to the latest DNA research the Tropheus of lineage 8 derive from the splitting of several lineages. In the course of time, as the lake level has fluctuated, their genes have mingled to create a new lineage with a number of discrete characters in common.

                            Jonas E:

                            Jahapp, då va det klippt. Bytade bort mina 28 Tropheus morrii limespot masanza mot ett stort gäng Tropheus moorii kasakalawe (Mpulungu, bärnsten). Annan fisk som hängde med hem var 15st C.furcifer Isanga och 16st Opthalmotilapia ventralis sumbu.
                            Vart fick du tag i dessa? Privat eller i någon butik?
                            Senast redigerad av StefanL; 05 November 2005, 23:32.

                            Kommentar

                            • ozric
                              Användare
                              • March 2004
                              • 3187

                              Personligen hoppas jag inte Schupkes "linje-indelning" får fäste här i Svedala eller nån annan stans heller.Verkar ju inte ens som om tyskarna kör med det heller om man kollar lagerlistor & dyl.
                              "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                              c",)

                              Kommentar

                              • Jonas E
                                Användare
                                • February 2003
                                • 2533

                                Svhipke kanske har rätt, det har jag ingen aning om. Men producerar man en bok som handalr om Tropheus där bilder på skrämda och icke-färgande djur är de dominerande, bilder på korsningar mellan olika varianter och de enda bilder som visar korrekt färgsättning är de som är ritade så ger det inget starkt förtroende. jag har inte läst texten men av det jag sett så presenterar han ett helt nytt system att dela in Tropheus på med hjälp av den boken. hade han gjort det snyggare eller vidareutvecklat det nuvarande systemet hade det varit helt okej. Som det är nu så ser det ut som ett halvdant försök att härma L-numrena hos malsläktet Loricaridae.

                                Jag kör vidare på det gamla vanliga hederliga och fungerande systemet, släkte artnamn, lokalitet. T.,ex. Tropheus moorii, Kasakalawe

                                Stefan: Jag bytade dem med en privatodlare.
                                /Jonas
                                540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                                Kommentar

                                Arbetssätt...