Troffetråden 2005

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • specmats
    Användare
    • December 2004
    • 3060

    jasså så du kan ha så få som 15 i ett 720!? jag har tyvärr dåliga erfarenheter av små grupper men misstänker att inredningen har varit "fel" och jag kan tänka mej att ifall det funkar med en liten grupp så är det positivt,kanske blir det mindre stress-kanske tvärtom..
    Tropheus Duboisi halembe, so
    Melanochromis Auratus, vf
    Synodontis Petricola, odlade

    Akvarie-setup (Salt)

    Kommentar

    • Cutekid
      Användare
      • January 2003
      • 3368

      Ursprungligen postat av specmats
      just att få mycket alger i ett tropheus akvarium kräver ju massor av ljus och jag är såå nöjd med min metallhalogen men inte ens den räcker till alla gånger och jag har faktiskt oxå funderat på att odla alger i ett separat akvarium. -Cute, ser att du säljer av lite petro! dina ikola är grymma..vad blir det istället?
      Som det lutar åt nu så blir det ev flera f1 kirizor att komplettera upp min gamla grupp med. Totalt ska det väl bli runt 50-60 st i 660 karet. De 12 återstående Vf trewavasen får nog gå i 375 karet med en liten mindre grupp tropheus. Jag vet inte hur det kommer att fungerar riktigt med att ha kirizan i hop med trewavasen då bägge är svarta i grunden. har lite funderingar på om de ev kan börja locka på fel honor osv.

      Om det inte blir fler kirizor så inskaffar jag nog en fet ljusramp till 660 karet och 375:an

      Mvh
      Carl

      Besök petrochromis.com´s forum:

      http://petrochromis.com/phpbb3/

      Kommentar

      • Jeppe
        Användare
        • October 2005
        • 409

        Känner igen mig lite där Jonas. Två av mina troffe hanar har tagit varsin sida av en sten hög. När den ene lekte med en hona så försökte den andra hanen att locke henne till sig istället. Ett riktigt skådespel. Jag tycker att det blir för mycket fisk med mer än 30 i ett akvarium som är lika stort eller mindre än 540 l. 20 stycken är lagom.
        540 Troffar, Callochromis ect
        100 sydamerica, dvärgar
        120 tomt, snart snäcklekare från Tanganyika
        40 tomt

        Qui dormit, non peccat

        Kommentar

        • Jonas E
          Användare
          • February 2003
          • 2533

          det var faktiskt 14stycken. men jag ska säga att de gick tillsammans med en hel del annan fisk, allt från cyathopharynx furcifer till lamprologus brevis. Men efter att jag sålt av en el fisk var det självklart dubbarna som stod i centrum. Och jäklar va de trivdes i det karet. Tror att det som mest var 4 dominanta hannar och resten cruisade rundor i akvariet. hannarna fightades en hel del men det var aldrig några skador.

          Det var dock värre när jag fick släppa dem i mitt 310. Fungerade bra några månader men sen började de mobba ut enskilda individer. Jag sålde dem sen till en helskön snubbe från Trelleborg, han hade ett 540 över och där verkar de fungera bra (han har iaf inte mailat och sagt nånting annat)
          /Jonas
          540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

          Kommentar

          • steveharris
            Användare
            • September 2003
            • 243

            Jonas!!

            Det var jag som köpte dina dubbar. De går nu i en 375:a och verkar trivas utmärkt. Just nu har jag två honor som tuggar. Har hittills kunnat "peka ut" två dominanta hanar men det är bara den ena som fått till det med lek. Den lilla gruppen ikola som "följde med" vekar också fungera, har sett tendenser till lek vid ett flertal tillfälle men inget tugg......Däremot har brevisarna "låst in sig" i en snäcka och inte tittat ut sen jag släppte i dom. Första dagen var dom ute men nu har de varit inne i sin snäcka i 4-5 veckor..??..Jag har sett att åtminstone hanen lever så...

            Ångrar inte att jag gick över från Malawi till Tanganyika än så länge i alla fall, framförallt Jonas gamla dubbar är helsköna....
            Patrik

            Kommentar

            • Jonas E
              Användare
              • February 2003
              • 2533

              De e skönt att det fungerar bra!

              brevisarna kommer nog fram snart, alternativt kan du ju flytta snäckan. Då flippar de och ska flytta tillbaka den eller så trivs de och stannar, är nog mera framme då.

              Maswan kan nog ge en del yngel, jag hade tyvärr inte plats att ta yngel så jag tror att en hel del yngel blev mat till mina gamla A.calvus, hannen var alltid i mycket bra kondition =)
              /Jonas
              540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

              Kommentar

              • specmats
                Användare
                • December 2004
                • 3060

                ja kommer förmodligen snart få en grupp L.Elongatus och funderar på vilket sällskap och fick rådet i annan tråd att ha dom med petrochromis men ja sneglar mer på tropheus (fullvuxna),det borde gå tycker jag..
                Tropheus Duboisi halembe, so
                Melanochromis Auratus, vf
                Synodontis Petricola, odlade

                Akvarie-setup (Salt)

                Kommentar

                • roccster
                  Användare
                  • August 2004
                  • 583

                  Mats,

                  Har du någon länk till en bild på dessa?

                  Är inte Elongatus en riktigt elak j***l?
                  MVH

                  / Richard
                  http://www.ornemark.com

                  Kommentar

                  • specmats
                    Användare
                    • December 2004
                    • 3060



                    här är en bild!, har haft liknande förut som jag tror var profundicola,den mindre på kanske 20 cm, det finns en annan oxå som blir mkt större..men dom var väl inte mer aggro än dom andra lamprologusarna tycker jag..jag har nu en grupp fullvuxna Melanochromis parallelus som är nått av det aggressivaste jag har haft-som exempel så kan ja inte ens ha gökmalar med dom..trist och jag ska avyttra dom a.s.a.p.
                    Tropheus Duboisi halembe, so
                    Melanochromis Auratus, vf
                    Synodontis Petricola, odlade

                    Akvarie-setup (Salt)

                    Kommentar

                    • Stelin
                      Användare
                      • December 2002
                      • 1339

                      Äntligen lyckades jag ta en hyfsad bild på den dominante hanen i min Tropheusgrupp, visst är det en vacker fisk:
                      //Stefan Lindstedt

                      Kommentar

                      • StefanL
                        Användare
                        • August 2002
                        • 10784

                        Riktigt vacker Tropheus, Stelin!

                        Kommentar

                        • ozric
                          Användare
                          • March 2004
                          • 3187

                          Snygg!! Vad är det,Kasanga?
                          "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                          c",)

                          Kommentar

                          • Stelin
                            Användare
                            • December 2002
                            • 1339

                            Ozric: Nej, det är "Kambwimba"
                            //Stefan Lindstedt

                            Kommentar

                            • specmats
                              Användare
                              • December 2004
                              • 3060

                              båda räknas väl som "red rainbow" eller? i övrigt en snygg bild
                              Tropheus Duboisi halembe, so
                              Melanochromis Auratus, vf
                              Synodontis Petricola, odlade

                              Akvarie-setup (Salt)

                              Kommentar

                              • Stelin
                                Användare
                                • December 2002
                                • 1339

                                Ja precis det är en Red Rainbow variant. Där finns ju lite olika sådana. Kantalamba och Kapere är andra.
                                //Stefan Lindstedt

                                Kommentar

                                Arbetssätt...