Troffetråden 2005

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jullen
    Användare
    • March 2005
    • 628

    Det såg ganska fullt ut va?
    Men då måste väll minst hälften vart yngel eller?
    mvh ville.

    375 L Malawi
    585 L Malawi
    54 L Johanniyngel
    25 L OB rödzebrayngel

    Kommentar

    • Jonas E
      Användare
      • February 2003
      • 2533

      det var ungdjur på mellan 5 och 7-8cm tror jag....riktigt coolt
      /Jonas
      540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

      Kommentar

      • jullen
        Användare
        • March 2005
        • 628

        Okej,du har inte någon bild att visa?
        Hade vart rätt häftigt att se=)
        mvh ville.

        375 L Malawi
        585 L Malawi
        54 L Johanniyngel
        25 L OB rödzebrayngel

        Kommentar

        • Cutekid
          Användare
          • January 2003
          • 3368

          Ursprungligen postat av Alexander Wiberg
          Tänkte på det Carl skrev om en riktigt stor, mäktig grupp. En dröm är ju att ha ett kar minst 2 meter långt och ha en grupp på 60-70 individer. Men funkar det verkligen? Blir det inte slakt då, eller blir det tvärtom?

          Vilken är den största grupp ni sett för övrigt av samma troffeart?
          Det är bland det mäktigaste som finns tycker jag. Tycker verkligen att du ska förverkliga drömmen Alex. Att tycka att en så stor grupp med Tropheus blir likt ett kar med malawis kan jag inte förstå som vissa tycker Jag har själv stora planer på att skaffa lite fler kirizas så att jag har en grupp på 60 djur och sedan köra dem i mitt 660 kar. Snyggare finns inte i mina ögon.

          Mvh
          Carl

          Besök petrochromis.com´s forum:

          http://petrochromis.com/phpbb3/

          Kommentar

          • Jeppe
            Användare
            • October 2005
            • 409

            Min grupp har hittils funkat skitbra! Köpte dom för tre till fyra månader sen och hittils har ingen blivit mobbad förutom att Eretmodus hanen blev lite stött när han flyttade till mitt akvarium efter att ha gått i pappas 200 liters. Där gick han och buffa på pappas andra hane som buffa tillbaks. När han kom ner i mina akvarium trodde han att han kunde moppsa sig med mina multifasciatus eftersom dom var mycket mindre men då fick han sig ett tjuvnyp och fick simma därifrån ännu mer skamsen.

            Duboisi är ju väldigt snygga jag ska nog inte öka på gruppen med mer bärnstenar. Kanske en grupp "Dubbar" när jag sätter in min hemma gjorda bakgrund. Inte för många bara, 60-70 djur tycker jag blir lite för mycket av det goda i mitt "lilla" akvarium i alla fall. Det finns en akvarieaffär där dom säljer snygga dubbar. Men inget är bestämt, det får vi se när tillfälle kommer.
            540 Troffar, Callochromis ect
            100 sydamerica, dvärgar
            120 tomt, snart snäcklekare från Tanganyika
            40 tomt

            Qui dormit, non peccat

            Kommentar

            • ozric
              Användare
              • March 2004
              • 3187

              A-lagret har 80 st Bärnsten i ett av sina "show-tankar".
              "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
              c",)

              Kommentar

              • Bright_Blue
                NCS Medlem
                • June 2004
                • 1582

                För ett halvår sen tyckte jag malawi vär bäst och tanganyika skit men det har jag ändrat åsikt om nu, idag bytte jag till mig en liten grupp Pemba mot 10 nästan fullvuxna golden, 8 borleyi 4cm, 8 rödzebra 5 cm och 5 O. lithobates 4cm, jag tror jag gjorde en bra äffär eftersom min kompis köpte dessa i Fredags för 1000 kr. Turligt nog fick han inte ha kvar dessa för hans flickvän som inte tycke de var fina nog men det beror på åldern tror jag, 6st är 3cm och 4st är 5cm och dem större har börjat färga ut. För övrigt har jag har jag en grupp med Ikola på 24 st som snart ska flytta hem till mitt 540 men jag tror det blir för lite för lite så jag funderar på att skaffa en grupp Moliro eller "chipimi", sen har jag en grupp på 27 dubbar där jag fick mina 3 första yngel på idag. Sammanfattningsvis: Tropheus är skitkul, håller ni med?

                Mvh/ BB

                Kommentar

                • TroffeMicke
                  Användare
                  • February 2004
                  • 412

                  Kan bara hålla med föregående talare.....
                  Mvh.Micke

                  http://www.troffemicke.com/

                  Kommentar

                  • specmats
                    Användare
                    • December 2004
                    • 3060

                    just den stora bärnstensgruppen på akvarielagret påminner mycket om hur ett stort stim agerar i naturen-otroligt maffigt att se..tror att akvariet är runt 1500 liter
                    Tropheus Duboisi halembe, so
                    Melanochromis Auratus, vf
                    Synodontis Petricola, odlade

                    Akvarie-setup (Salt)

                    Kommentar

                    • Jeppe
                      Användare
                      • October 2005
                      • 409

                      Jag har ett akvarium på ca 110 liter där brun algerna växer ganska bra. Så ibland brukar jag flytta över en sten med mycket alger till troffarna som blir hel tokiga och kastar sig över "maten". Jag flyttade över en sten med en yta på ca 1,5 Kvardat-decimeter med ca en till två centimeter lång algmatta till troffarna och stenen vart totalrensad på minde är fem minuter! Alla i stimmet var med och kalasade på stenen, till och med ett litet "yngel" på ca fyra cm. Det var grymt att se 26 stycken troffar trängas om att få ta del av maten. Dom gillar algerna mer än räkmixen som jag ger dom. Det kan man kalla naturtroget beteende att alla i flocken simmar tillsammans ner på stenen.

                      Har ni ett litet akvarium över så kan ni prova att få igång lite algkultur. Troffarna älskar det men det ska vara brunalger för grönalger äter dom inte, i alla fall inte dom allra grönaste algerna. Prova, det är grymt snyggt att se!
                      540 Troffar, Callochromis ect
                      100 sydamerica, dvärgar
                      120 tomt, snart snäcklekare från Tanganyika
                      40 tomt

                      Qui dormit, non peccat

                      Kommentar

                      • Cutekid
                        Användare
                        • January 2003
                        • 3368

                        Det är intressant hur månag det är som tror att Tropheus är en stimfisk och att återskapar deras beteende genom att hålla dem i stora grupper. Tvärtom .. Tropheusen är ingen direkt stimfisk .. visst kan de "schoola" ibland men i regel så har de ett eget revir som de håller från andra Tropheusar. Att vi håller dem i grupper beror på att det inte går att ha 3 st i ett akvarium på grund av deras agressivitet för att hålla ett eget revir. Att hålla dem i stora grupper tvingar ner och skingrar agressiviteten.

                        Mvh
                        Carl

                        Besök petrochromis.com´s forum:

                        http://petrochromis.com/phpbb3/

                        Kommentar

                        • specmats
                          Användare
                          • December 2004
                          • 3060

                          ja tror inte heller att dom är stimfiskar utan snarare har en benägenhet att interagera i flock med nån sorts hatkärlek till varandra.
                          Tropheus Duboisi halembe, so
                          Melanochromis Auratus, vf
                          Synodontis Petricola, odlade

                          Akvarie-setup (Salt)

                          Kommentar

                          • Cutekid
                            Användare
                            • January 2003
                            • 3368

                            he he he !
                            Carl

                            Besök petrochromis.com´s forum:

                            http://petrochromis.com/phpbb3/

                            Kommentar

                            • specmats
                              Användare
                              • December 2004
                              • 3060

                              just att få mycket alger i ett tropheus akvarium kräver ju massor av ljus och jag är såå nöjd med min metallhalogen men inte ens den räcker till alla gånger och jag har faktiskt oxå funderat på att odla alger i ett separat akvarium. -Cute, ser att du säljer av lite petro! dina ikola är grymma..vad blir det istället?
                              Tropheus Duboisi halembe, so
                              Melanochromis Auratus, vf
                              Synodontis Petricola, odlade

                              Akvarie-setup (Salt)

                              Kommentar

                              • Jonas E
                                Användare
                                • February 2003
                                • 2533

                                Därför gillar jag att ha lite färre Tropheusar, runt 15st tycker jag är lagom i ett 720. Mina 15 dubbar visade upp väldigt intressanta beteenden när det gällde revir och lek-aktiviteter. En stor stenhög i mitten och bara pumparna på sidorna. Två hannar tog revir på var sin sida om stenhögen. Det coolaste var när ena dubbe-hannen lekte av en hona på sin sida , kejsaren lockade som fasen i en grotta och andra dubbehannen lockade på en annan hona. Detta i samma stenröse. Det var ett iktigt roligt akvarium att titta på de två-tre månaderna om det var igång, sen förgiftades vattnet och fisken fick flyttas till andra akvarium.

                                Att ha små troffe-grupper tycker jag är riktigt roligt, man får kämpa lite för att få det att fungera. När det väl fungerar så finns inget coolare, det känns mycket mer naturligt att se 5-6 troffar cruisa rundor i ett stenfyllt akvarium.
                                /Jonas
                                540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                                Kommentar

                                Arbetssätt...